• Opret dig
  • Glemt adgangskode

User account menu

  • Artikler
  • Forside
  • Forum
  • Nyheder
  • Log ind
Hjem
LinuxIN.dk

Snak med

Opret dig!

Af ebp | 06.04.2009 15:05

Problemer med dansk layout i X paa arch [LØST]

Hjælp generelt
Hej

Jeg har lige installeret arch og jeg har nogle problemer med tastetur layoutet. Hvis jeg ikke starter X er der dansk layout, men naar X startes er der amerikansk layout. Jeg har defineret dansk layout i xorg.conf, saa jeg kan ikke se hvad jeg har gjort galt. Min computer er en Dell latitude d620, hvis det kan hjaelpe.

Indhold af xorg.conf:


Section "ServerLayout"
Identifier "X.org Configured"
Screen 0 "Screen0" 0 0
InputDevice "Mouse0" "CorePointer"
InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard"
InputDevice "SynapticsTouchpad" "SendCoreEvents"
EndSection

Section "Files"
ModulePath "/usr/lib/xorg/modules"
FontPath "/usr/share/fonts/misc"
FontPath "/usr/share/fonts/100dpi:unscaled"
FontPath "/usr/share/fonts/75dpi:unscaled"
FontPath "/usr/share/fonts/TTF"
FontPath "/usr/share/fonts/Type1"
EndSection

Section "Module"
Load "dbe"
Load "extmod"
Load "dri"
Load "glx"
Load "xtrap"
Load "freetype"
Load "synaptics"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "dk"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "SynapticsTouchpad"
Driver "synaptics"
Option "Device" "/dev/input/mouse0"
Option "Protocol" "auto-dev"
Option "RightEdge" "840"
Option "SHMConfig" "on"
Option "Emulate3Buttons" "on"
EndSection


Section "Monitor"
#DisplaySize 300 190 # mm
Identifier "Monitor0"
VendorName "SEC"
ModelName "3157"
EndSection

Section "Device"
### Available Driver options are:-
### Values: : integer, : float, : "True"/"False",
### : "String", : " Hz/kHz/MHz"
### [arg]: arg optional
#Option "NoAccel" # []
#Option "SWcursor" # []
#Option "ColorKey" #
#Option "CacheLines" #
#Option "Dac6Bit" # []
#Option "DRI" # []
#Option "NoDDC" # []
#Option "ShowCache" # []
#Option "XvMCSurfaces" #
#Option "PageFlip" # []
Identifier "Card0"
Driver "intel"
VendorName "Intel Corporation"
BoardName "Mobile 945GM/GMS, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller"
BusID "PCI:0:2:0"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Card0"
Monitor "Monitor0"
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 1
EndSubSection
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 4
EndSubSection
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 8
EndSubSection
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 15
EndSubSection
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 16
EndSubSection
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 24
EndSubSection
EndSection

  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

Kommentarer3

# 1

17 år 2 måneder siden

Permalink

Indsendt af kenzu den 6. april 2009 kl. 15:21

Permalink

Re: Problemer med dansk layout i X paa arch

http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide#Set_the_keyboard_la…

Den nyeste xorg bruger input hotpluging. Derfor kan du ikke længere sætte keyboard via xorg.conf med mindre du disabler hotpluging. Det hele står i begynderguiden på arch's wiki.
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 2

17 år 2 måneder siden

Permalink

Indsendt af mjjzf den 6. april 2009 kl. 15:25

Permalink

Re: Problemer med dansk layout i X paa arch

Den kæmpede jeg også med tidligere.
Jeg kan godt forstå rationalet, men jeg synes fortsat, at det er en irriterende måde.
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 3

17 år 2 måneder siden

Permalink

Indsendt af ebp den 6. april 2009 kl. 15:29

Permalink

Re: Problemer med dansk layout i X paa arch

Det havde jeg helt overset, men nu virker det. Tak for hjælpen :)
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

Svar søges

tst 0
Linux Fanpakke til LUG'er og foreninger 0
KDE Plasma 6.6 skrivebordsmiljø udgivet 0
GRUB 2.14 introducerer understøttelse af EROFS, forbedringer til Btrfs og LVM 0
KDE Plasma 6.6 tilføjer en funktion, som brugerne har spurgt efter i evigheder 0

Seneste aktivitet

(U)hyggen breder sig 8
GRUB eller Limine? 2
Commodore-telefon med SailfishOS 2
Det engang så elskede PCLinuxOS er tilbage - og det er stadig en fantastisk Windows erstatning 2
Lenovo P16 2
Microsoft har netop officielt bragt Linux kommandoer til Windows 2
Ubuntu Mate 26.04 | Kern 4
Gnome extensions 6
USB problemer 14
Copy fail sårbarhed åbner for Root adgang 5
Eksperter frygter konsekvenserne ved kunstig intelligens 2
Linux 3
Frankrig lancerer regeringsplan for skift til Linux desktops 4
Pepsi Challenge 18
Canonical planlægger Kontroversielle GRUB ændringer til Ubuntu 26.10 Secure Boot 1
Ubuntu MATE grundlægger Martin Wimpress træder tilbage efter 12 år 1
OpenShot 3.5 tager et spring fremad inden for ydeevne, AI og videoredigering 4
rsync og filsystem 7
Stor sejr for open source, da Tyskland støtter åbent dokumentformat 2
youtube-tui: Nyd YouTube fra terminalen som en professionel 5

© 2026 Linuxin og de respektive skribenter

Oprettet og drevet af nørder siden 2004 !