• Opret dig
  • Glemt adgangskode

User account menu

  • Artikler
  • Forside
  • Forum
  • Nyheder
  • Log ind
Hjem
LinuxIN.dk

Snak med

Opret dig!

Af Kappa | 15.10.2014 16:30

Internet - folkeskolen

Løst og fast
Jeg ved godt spørgsmålet her, er uden for dette forums regi, men ved nogen hvorfor der i den danske folkeskole, ikke bliver informeret/undervist mere i internettet`s farer.
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

Kommentarer15

# 1

10 år 9 måneder siden

Permalink

Indsendt af dakkonblackblade den 15. oktober 2014 kl. 17:05

Permalink

Som skolepædagog tror jeg

Som skolepædagog tror jeg godt jeg kan svare på det ud fra egne erfaringer: Der er ingen undervisere der ved ret meget desangående... - eller synes det er vigtig for den sags skyld, taget i betragtning hvad de ellers skal undervise i.
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 2

10 år 9 måneder siden

Permalink

Indsendt af cb400f den 15. oktober 2014 kl. 20:27

Permalink

#0
Du mener den folkeskole

#0
Du mener den folkeskole der deler iPads ud til højre og venstre og lærer børnene at tappe på nogle ikoner, og kalder det for it-kompetencer? >:-)
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 3

10 år 9 måneder siden

Permalink

Indsendt af frogmaster den 15. oktober 2014 kl. 21:52

Permalink

Det er meget korrekt hvad #1

Det er meget korrekt hvad #1 siger.

Lærere har generelt ingen eller meget lidt viden om IT. Der er undtagelser, men de er undtagelser der bekræfter reglen. Det siger sig selv, at når lærerne intet forstår, eleverne ofte er dygtigere, så vil lærene, mere eller mindre bevidst, forsøge at neglige IT.

Det er et uddannelses problem IHT læreruddannelsen, fordi IT er fænomenal til at få især drenge til at lære. Problemet hænger formentlig sammen med, at der er overvægt af kvindelige lærere, og at de generelt ikke er teknisk interesserede/begavede IHT IT.

Der er en potentiel mulighed for, at få skoler til at ansætte ikke lærer-uddannede, men IT udannede til at undervise i IT.
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 4

10 år 9 måneder siden

Permalink

Indsendt af Kappa den 15. oktober 2014 kl. 22:04

Permalink

#2Ja, og netop det giver

#2

Ja, og netop det giver børnene mulighed for, at rode rundt i ting og sager, som hverken de eller deres lærere ved hvad kan afstedkomme, og noget af det der foregår er, at der sidder gamle grise rundt omkring, der gerne vil i kontakt med purunge piger via Facebook, ( har selv oplevet et forsøg med min egen datter ) og så svært er det altså heller ikke, at få billigt eller gratis hjælp udefra til, at bruge en time eller to på formålet.
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 5

10 år 9 måneder siden

Permalink

Indsendt af klausenbusk den 15. oktober 2014 kl. 23:13

Permalink

Hvad fag skulle der så

Hvad fag skulle der så undervises om IT i? Jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor, en lærer vil bruge tid på noget der er meget langt fra pensum??
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 6

10 år 9 måneder siden

Permalink

Indsendt af frogmaster den 16. oktober 2014 kl. 00:04

Permalink

Hvad fag skulle der så

#5: Hvad fag skulle der så undervises om IT i?

Først og fremmest er folkeskolen elevernes grunduddannelse. Den er naturligvis nødvendig for videregående uddannelser, men IT er også et redskab til at lære. Videre forklaring behøver ikke udpensles, blot at nævne at IT kan indgå i matematik, læsning, skrivning, sprog, fysik osv IHT IT's mangfoldighed. IT vil samtidig blive, og er allerede, en forudsætning for elevens fremtidige jobmuligheder.

For nogle år siden, blev jeg tilbudt et tillægsjob som IT underviser. jeg kunne selv bestemme hvad jeg ville undervise i, og hvad der måske var bedre, jeg kunne selv bestemme min løn.

Jeg havde, og har stadig ikke, tid til det, men det beskriver potentialet. Hvis jeg ville undervise, så ville jeg formentlig først spørge eleverne hvad de havde tænkt sig. Derefter lade emnerne indgå i overvejelserne, eventuelt i sammenarbejde med interesserede lærere.

Udover de obligatoriske fag, så er netværk en mulighed, sikkerhed som f.eks. anti-malware, hvordan de virker, håndholdte apparater, og ikke mindst som #0 nævner, hvordan man gebærder sig på internettet, informationssøgning, HTML, CSS, webservere, cloud services m.v..

OG naturligvis Linux ... Hvad eleverne dog ikke har tilgode IHT alternative operative systemer ;)

Endelig er undervisning ikke kun forbeholdt eleverne. Er der konsensus blandt lærerene, så kan de udmærket tænkes tilbage på skolebænken. Det vil i øvrigt se godt ud på en skoles CV, at man beskriver skolens IT kompetencer, intentioner og udstyr. Hvor mange potentielle kunder blandt forældrene, ville ikke kunne tænkes at lægge mærke til en sådan skoles kompetencer?
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 7

10 år 9 måneder siden

Permalink

Indsendt af Kappa den 16. oktober 2014 kl. 06:35

Permalink

#6
Mere præcist og

#6

Mere præcist og uddybendede kan det vel ikke siges.
Frogmaster, har du noget imod, jeg tager en kopi af dit indlæg, og tager en snak med skolen?
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 8

10 år 9 måneder siden

Permalink

Indsendt af frogmaster den 16. oktober 2014 kl. 07:59

Permalink

har du noget imod, jeg

#7: har du noget imod, jeg tager en kopi af dit indlæg

Ikke spor. Se det som open source. Håber skolen er lydhør. Der er stor forskel på skolerne.
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 9

10 år 9 måneder siden

Permalink

Indsendt af dudsen den 16. oktober 2014 kl. 09:12

Permalink

Videre forklaring

#6: Videre forklaring behøver ikke udpensles, blot at nævne at IT kan indgå i matematik, læsning, skrivning, sprog, fysik osv IHT IT's mangfoldighed.

Lige precist her gemmer folkeskolens store IT problem sig fordi man ved at sprede it ud over flere fag(integreret it) har givet folkeskolens ledelse al den undskyldning de behøver for ikke at sætte rene IT koncepter som f.eks. sikkerhed, netværks teori, kryptografi, og internet teori gennerelt på skemaet. og uden et pensum fastsat fra central hold så er dagens målsætning/måltals drevne folkeskole simpelthen ikke istand til at sætte timer af til det. Og hvad værre er det kommer aldrig på skemaet som liniefag på lærerhøjskolen og derfor kommer det heller ikke ind som en del af efteruddannelsen af lærere.
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 10

10 år 9 måneder siden

Permalink

Indsendt af froksen den 16. oktober 2014 kl. 13:23

Permalink

Som udgangspunkt oplever jeg

Som udgangspunkt oplever jeg det ikke, som det store problem, at elever kommer galt afsted på nettet. Ikke mere end den "almindelige" Hr. og fru Danmark. Mange af de situationer som sker, kunne lige så godt være sket for 50 år siden. Her var det måske ikke blevet delt et billede på nettet, men kærestebrevet fra en tidligere kæreste blev hængt op på opslagstavlen på gangen i stedet. Altså i princippet det samme.

#5:
Intet fag har alene til opgave at undervise i udfordringerne ved IT. Denne undervisning hører under de såkaldte "Timeløse-fag", sammen med Færdselslære, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab og uddannelse og job. Der er et såkaldt faghæfte 48, som fortæller hvordan IT skal arbejdes med fra helt officelt hold (som nogen mener der mangler): http://uvm.dk/Service/Publikationer/Publikationer/Folkeskolen/2010/Fael…

Nu kan jeg kun tage udgangspunkt i min arbejdsplads, men har hørt det er tilsvarende andre steder. Omkring 3.-4. klasse arbejdes der faktisk meget med netetik og de farer på internettet der potentielt kunne være. Her bruges der faktisk ret meget tid på sociale medier, med udgangspunkt i Facebook. Derudover arbejdes der løbende med adfærd og sproget mellem i hinanden, på nettet som i "virkeligheden".

#2, Sandt. Men ofte er det nu gerne Skolebestyrelse, skoleforvaltning og/eller politikkere der synes det er utroligt smart med Tablets (og ja, oftest iPads). Uden naturligvis at lærerne fralægges noget af ansvaret. På min arbejdsplads, anbefaler vi helt "almindelige" bærbare computere, dog med Windows. Office pakken bliver på sigt Office 365. (Jeg har dog elever der anvender LibreOffice m.fl.)

Som udgangspunkt synes jeg klart, at det kan være en fordel, at der kommer "rigtig" IT-kyndige ind i folkeskolen. Men der er nu meget mere I brugen af IT end blot information. Man skal også passe på, at IT ikke bliver "verdens redning". Det falder vel lidt også ud i diskussion om "hvor meget skal den almindelige borger kunne på computeren?". Skal man kunne programmere?, Skal man kunne forstå hvad der sker, når jeg åbner et link? Skal man forstå, hvordan computeren fungere?

Derudover synes jeg, at mange tror, at IT i sig selv giver en bedre undervisning! Indtil videre har jeg kun set belæg for, at eleverne synes undervisningen kan være mere spændende, oftest begrundet i det faktum at det er nyt/spændende med inddragelsen af IT.

Jeg bruger selv meget IT i min undervisning, og det gør 99% af mine kollegaer også. De fleste bruger det som en meget naturlig del. Ligeledes anvender mange elever IT, som en naturlig del.
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 11

10 år 9 måneder siden

Permalink

Indsendt af dudsen den 16. oktober 2014 kl. 14:34

Permalink

Intet fag har alene til

#10:
Intet fag har alene til opgave at undervise i udfordringerne ved IT. Denne undervisning hører under de såkaldte "Timeløse-fag", sammen med Færdselslære, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab og uddannelse og job. Der er et såkaldt faghæfte 48, som fortæller hvordan IT skal arbejdes med fra helt officelt hold (som nogen mener der mangler): http://uvm.dk/Service/Publikationer/Publikationer/...


Hvilket kan opsummeres til ingen undervisning i rene it områder som f.eks. sikkerhed, kryptografi eller netværks teori. Hvilket betyder at folkeskolen producere elever der f.eks. ikke kan se forskel på en PKI og f.eks. nemid.nu eller fortælle dig hvilken juridsdiktion et .nu domæne rent juridisk falder ind under.

Kort fortalt man har reduceret "internet" til de gamle fag kildekritik, og sprogbrug i forhold til forskellige medier, der er intet IT stof i det hefte, og det er netop problemet. Det er ikke nok at bruge IT, det skal genenration facebook nok finde ud af, det er vigtigere at de lærer hvordan de forskellige delelementer af et IT system hænger sammen, og kan gennemskue hvor deres data realt havner etc.

Igen taler vi ikke om kendskab på kode eller sysadmin nivou bare nok til at vide hvornår Hollywood lukker technobabble ud og hvornår de faktisk taler om ting der findes på samme måde som fysikundervisningen f.eks. gør.

Problemet er at basal forståelse af ting som sikkerhedsteori, asynkron kryptografi og netværks teori er absolut nødvendige før du kan forstå ting som nemid, pengesystemet, og alle muglige andre aspekter af vores samfund, til en grad hvor ikke at putte it på skemaet svarer til at droppe Fysik eller samfundsfag, som selvstendigt fag. Men at folkeskolen på grund af integreret it ender med at fokusere på alt andet end grundforståelsen af IT.
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 12

10 år 8 måneder siden

Permalink

Indsendt af froksen den 16. oktober 2014 kl. 20:16

Permalink

Hvor jeg (såvidt jeg

#11:
Hvor jeg (såvidt jeg læser) langthen af vejen er enig med dig. Tænker jeg også om man kan forstå "(..)sikkerhedsteori, asynkron kryptografi og netværks teori (..)" uden en teknisk forståelse/kunnen? Sagt med andre ord, kan teorien stå alene?

Derudover vil jeg sige, at disse emner er meget abstrakte og kræver derved et meget højt udviklings/kognitivt niveau. Kan børn på f.eks. 14-16 år tage stilling og gennemskue konsekvenserne af jeres handlinger på nettet? Kan de gennemskue hvorfor f.eks. kryptering er vigtig?
For at persktivere lidt, så mindes jeg at have læst en undersøgelse af unge mænd først gennemskue konsekvenserne af deres handlinger, i f.eks. trafikken, efter ca. 25 års alderen. Derved ikke sagt, at man ikke kan undervise i det - men at barnet nok først kan forstå og handler efter teorierne langt senere i deres liv. (Nu er jeg ikke børnepsykolog, men blot mine umiddelbare tanker).

Slutligt er spørgsmålet jo så, hvis der skal undervises, som selvstændigt fag, i IT (forstået bredt) - hvad skal der så undervises mindre i?
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 13

10 år 8 måneder siden

Permalink

Indsendt af dudsen den 16. oktober 2014 kl. 21:39

Permalink

evner.

#12: Slutligt er spørgsmålet jo så, hvis der skal undervises, som selvstændigt fag, i IT (forstået bredt) - hvad skal der så undervises mindre i?

Et godt bud på et fag der er blevet redundant er det 2nd fremmedsprog ie tysk/fransk idag snakker tyskerne f.eks. så godt engelsk at du aldrig vil komme ud for at bruge dit folkeskole tysk i tyskland osv.

Ang abstrakte teorier, igen taler vi ikke kode niveau men mere på linie med det abstraktions lag du ser i fysik eller samfundsfag.

Og ja det kan de gennemskue, prøv at tage et kig på klassisk drenge litteratur hvor spioner, koder og den slags ofte er centrale plot elementer. Hvis du kan følge plottet i Harry Potter kan du også forstå basale IT sikkerhedkoncepter.

Det kan godt værre de føler sig udødelige og hævet over alle konsekvenser når pubertet og testosteron forgiftning sætter ind så bliver det glemt i nuet, men det er ikke det samme som at de ikke kan sætte sig ind i teorien bag.
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 14

10 år 8 måneder siden

Permalink

Indsendt af frogmaster den 17. oktober 2014 kl. 03:29

Permalink

Slutligt er

#12: Slutligt er spørgsmålet jo så, hvis der skal undervises, som selvstændigt fag, i IT (forstået bredt) - hvad skal der så undervises mindre i?

Ja enig med #13.

En grundlæggende folkeskoles IT undervisning, som selvstændigt fag, er ikke relevant i eksempelvis Active Directory, TCP i detaljer, eller Cisco routing, for blot at nævne et par ting. Indledende øvelser i database design og systemudvikling synes mere relevant. System og browser vedligeholdelse bliver der ikke undervist i, men det gør der nogle steder i brugerflader og grafiske programmer m.m..

Ligesom man ikke behøver at forstå en motor for at føre et køretøj, så behøver man ikke forstå processorens opbygning for at makro et regneark. Undervisning bør ideelt set differences efter elevens behov, men der er nogle helt grundlæggende forudsætninger for at komme videre, der udmærket kunne integreres mere i folkeskoleundervisningen.

IT bliver iøvrigt brugt en del i special klasser, hvor ganske udmærkede fonetiske staveprogrammer hjælper eleven, eksempelvis programmet CD-ORD.
https://www.mv-nordic.com/dk/produkter/cd-ord

Præsentations programmer som Powerpoint, vil medvirke i den øvrige undervisning til at strukturere elevens opgaver. Det er min opfattelse at eleverne oplever undervisningen sjovere, hvis læreren også er dygtig til IT.

Som jeg oplever nogle skoler, så er der udover mangel på kompetente IT lærere, en vis mangel på kompetente IT ansvarlige. Nogle er fantastisk dygtige, andre synes presset til tjansen, og nogle burde overveje et andet job for nu at sige det ligeud.

En del kommunale folkeskolers EDB lokaler er under kritik. Det er et finansierings og prioriterings spørgsmål. Sådan noget skal selvfølgelig være på plads, før der overhovedet er rimelighed i at integrere IT i undervisningen.
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

# 15

10 år 8 måneder siden

Permalink

Indsendt af mjjzf den 17. oktober 2014 kl. 06:47

Permalink

Børn kan mange ting. Da vi

Børn kan mange ting. Da vi var børn loadede vi uden problemer programmer på C64'en med kommandoer, der virkede eksotiske for vore forældre; første gang jeg følte mig overhalet af dem, der var yngre end mig, var da jeg for måske 15 år siden i en computerforretning hørte et par knægte på - måske 12? - stenhårdt kompetent bestilte netværksudstyr til noget LAN-gaming. Nogle af de yngre Linux-mennesker, jeg har været i kontakt med, laver små projekter til deres Pi. som de har med rundt sammen med deres andre ting. Okay, Linuxbrugere er måske ikke repræsentative for det generelle kompetenceniveau, men det er da alligevel interessant.
Men ja: Grundlæggende kompetencer kan redde mange for meget. Det glæder mig, at Froksen kommer på banen som fagprofessionel. Jeg har trods alt ikke gået i skole for nylig, og min søn er lige startet, så vi lærer fortsat at navigere miljøet. Jeg finder det til gengæld interessant, at de midt i SFO-delen af den skole, som børnene skal tilbringe ganske mange timer i, har et computerrum med en del sjov software, som vil motivere dem, der har potentialet for at blive meget interesserede.
  • Log ind eller opret dig for at tilføje kommentarer

Svar søges

llumos Unix-operativsystem, 0
Den er go 0
14. februar = I Love Free Software Day 0
Lokal fil-deling - for de dovne. 0
Linux fra begynder til professionel af O'Reilly 0

Seneste aktivitet

Hvad med en afstemming Malar 3
PCLinuxOS 36
den er sjov 3
Reserve kernel og btrfs 3
En snak om Linux-kompatibel software 12
"Intet realistisk alternativ" - mig i r*ven 17
Open source events i danmark? 3
Virtuel maskine? 4
Gode anmeldelser Zorin OS 17.3 8
Open Source-eksperimentet 5
Nulstilling af adgangskode 6
Ingen Mint 5
Linux App Store Flathub når 3 milliarder downloads 2
Digitaliseringsministeriet sætter gang i pilotprojekt om digital suverænitet 3
Mest sikker webbrowser 5
Firefox 2
Privatbeskeder 7
Backup/synkronisering? 3
BigLinux 5
Chatgpt satire 1

© 2025 Linuxin og de respektive skribenter

Oprettet og drevet af nørder siden 2004 !