#2
Man skal dog lige tænke på at bare fordi steam virker til linux, så gør spillene altså automatisk ikke.
Spillene er stadig udviklet til Windows , og virker derfor ikke native til linux.
#3
Til gengæld er der nu 2 platforme på steam som ikke understøtter directX. Så når spil alligevel bliver skrevet til openGL, og distibutionen er den samme til alle platforme, så kan jeg ikke se nogen grund til ikke også at understøtte linux sammen med mac.
Enig, men det er da en opløftende nyhed (da 50% af min spilsamling er på Steam). Jeg har kørt steam under wine, og spillene virker fint i og for sig selv...men crasher tit under multi-play...
Desuden er det jo en genial platform til gratis/billig markedsføring af spil udviklet til linux :D - Ved så at sige samle alle de native udviklede spil.
Det kunne være rigtig lækkert med Steam til Linux. Men jeg venter også spændt på en melding fra Valve om sagen, før jeg er helt overbevist.
Det kunne flytte nogen brugere, som er afhængige af Steam's spil over på et Linux system.
Det ville glæde mig meget at se, hvis Valve's spil for fremtiden så udkom til de tre store platforme.
Et lille trick er at man kan installere Steam gennem wine, og så downloade Portal gratis (indtil d. 24 maj). Så burde den også være på ens account når Linux versionen kommer. På Mac kan man ihvertfald spille alle sine 'windows'-købte spil.
Jeg tvivler stærkt på at Valve laver det samme tilbud når Linuxklienten kommer... Men kan selvfølgelig være jeg tager fejl ;)
#12 det var da et glimragende trick, den er på vej indover nu. Portal har jeg spillet en demo af, og blev da ret bidt af den. Jeg kom så fra den igen... Takker. Jeg tror nu på, der er noget om, at den kommer til Linux, nu er Mac jo i hvert fald kommet, eller er godt på vej.
Ved ikke hvor meget vi skal juble endnu.
Har set op til flere posts af utilfredse Mac-brugere, som får 20 frames per second i Portal med deres native steam-klient, men derimod kan få op til 100 fps hvis de bare emulere windows og kører steam der igennem
Hey, så er Steam installeret via Wine, Portal hentet, men Steam kører bare vildt langsomt, og spillet starter ikke op.
Andre, der har problemer med det?
Maskinen: HP dv7 1070eo, 3Gb Ram Nvidea m9600GT (mener jeg)
Jeg har 3D driveren aktiveret. og jeg kører f.ex. Trackmania flydende, også andre spil, så jeg skal nok lige kikke lidt mere på min wine. Selv når jeg roder lidt i indstillingerne til Wine, går det herrelangsomt.
Ellers må jeg jo vente til det kommer til et ordentligt OS.
Når og hvis Steam udkommer med understøttende spil forudsiger jeg en eksplosion på linux scenen. De såkaldte dynamiske effekter, herunder mere fokus og udvikling på et alternativ til directx (opengl) vil automatisk medføre også bedre driver understøttelse til gfx. Jeg er desværre realist og tror aldrig på, at vi vil få at se åbne drivere fra nvidia og ati. Desværre. Men jeg håber det da.
Btw. spiller jeg selv fifa 2009 over wine, dog med proprietær nvidia driver! Pragmatisk, ja :)
Også lidt OT herfra. Jeg har aldrig fattet ideen lukkede drivere, man kan vel ikke bruge en driver til meget med mindre man har købt et ati og nvidia produkt?
Det er så lidt overraskende at ATI nu fungerer meget bedre under X11 end det nogensinde har gjort, det var noget jeg lige opdagede efter 10.04 var installeret, hvor der før var HAK-HAK på ved 1680 x 1050, kører det nu flyende selv med fuld knald på detaljerne....nice....
det lyder sku lækkert med steam, men nu er jeg så ikke den store PC gamer, holder mig til konsolerne, men vil da være dejligt hvis der vil komme flere native linux spil.
#25: Også lidt OT herfra. Jeg har aldrig fattet ideen lukkede drivere, man kan vel ikke bruge en driver til meget med mindre man har købt et ati og nvidia produkt?
Uden at vide, vil jeg skyde på at driverne kan afslører en hel del om hardwaren, information som konkurrenterne måske kunne bruge til at forbedre deres produkt.
En anden grund kunne også bare være, at der måske er en del kode der minder meget om hinanden i både nvidia og ati driverne, og ingen af dem vil risikere at udgive en åben driver, som kunne hjælpe konkurrenten til at forbedre sin driver.
#30
Der har vist også været eksempler på at de har begrænset nogle kort i driverne i forhold til hvad hardwaren faktisk kunne præstere, for at sælge flere af de dyrere modeller.
Hvis folk havde frihed og kontrol kunne de potentielt fikse den slags ting. Det går jo slet ikke.
#30 og #31
NVidia , AMD og Intel har længe fablet om at der var secret sauce i deres closed drivers.
Dels kan de afsløre noget om hardwaren. Dette tror jeg dog ikke er relevant, de der vil få noget ud af kildekoden til en slags spionage er konkurrentens hardware ingeniører der formentligt allerede er i stand til at teste forskellige måder at prikke til hardware , samt at aflytte hvad den lukkede driver gør på konkurrenternes kort.
Et andet argument er at der er forskellige patenter og lukket kode fra 3rd party gemt i de lukkede drivers. denne del er langt mere sandsynligt , om ikke andet fordi juridisk afdeling ved de forskellige ikke vil afgive nogen form af suverænitet på nogen som helst IP.
Sidste argument som #31 fremhæver er faktisk at de her skiderikker laver en driver lockin. Det er ,,de sælger hardware som har et vist potentiale, men de vil gerne sælge dig hardware så ofte som muligt. Ved at styre driveren kan de nægte folk at få nyeste kode til at virke på gamle devices. Det er præcist samme gylle som teleudbydere og mobile os vendors sammen laver for at få dig til at købe ny telefon ofte og binder dig til nye abonnementer. Især i USA er de slemme til dette stunt.
Kommentarer33
Re: Officelt - Steam til Linux!
Man kan jo kun håbe at dette betyder Linux spilmarkedet begynder at blive større og at man dermed kan få nogle flere brugere.
flere bruger
gider nemlig ikke have virus/sikkerheds problemer på denne platform :(
Men det lyder mega nice med steam til linux, dual booter nemlig selv på grund af spil
#2
Man skal dog lige tænke
Man skal dog lige tænke på at bare fordi steam virker til linux, så gør spillene altså automatisk ikke.
Spillene er stadig udviklet til Windows , og virker derfor ikke native til linux.
#3
Til gengæld er der nu 2
Til gengæld er der nu 2 platforme på steam som ikke understøtter directX. Så når spil alligevel bliver skrevet til openGL, og distibutionen er den samme til alle platforme, så kan jeg ikke se nogen grund til ikke også at understøtte linux sammen med mac.
Re: Officelt - Steam til Linux!
Re: Officelt - Steam til Linux!
Re: Officelt - Steam til Linux!
Re: Officelt - Steam til Linux!
Re: Officelt - Steam til Linux!
Re: Officelt - Steam til Linux!
Det kunne flytte nogen brugere, som er afhængige af Steam's spil over på et Linux system.
Det ville glæde mig meget at se, hvis Valve's spil for fremtiden så udkom til de tre store platforme.
Re: Re: Officelt - Steam til Linux!
Har set for nok 2 år siden, steam kommer til linux på steam forum
til alle cheepskates linuxbrugere...
Jeg tvivler stærkt på at Valve laver det samme tilbud når Linuxklienten kommer... Men kan selvfølgelig være jeg tager fejl ;)
steam
#12
AWESOME.. Så fik man da
AWESOME.. Så fik man da lige hentet Portal :D
Re: Officelt - Steam til Linux!
/Ole
Re: Officelt - Steam til Linux!
Re: Officelt - Steam til Linux!
Har set op til flere posts af utilfredse Mac-brugere, som får 20 frames per second i Portal med deres native steam-klient, men derimod kan få op til 100 fps hvis de bare emulere windows og kører steam der igennem
#17
Men der er sikkert
Men der er sikkert masser af folk der får glimrende frame rates.
Her er et review hvor det ser ud som om performance ikke er et problem.
http://www.electronista.com/articles/10/05/09/steam.for.mac.very.simila…
Steam kører vildt langsomt.
Andre, der har problemer med det?
Maskinen: HP dv7 1070eo, 3Gb Ram Nvidea m9600GT (mener jeg)
/Ole
Re: Officelt - Steam til Linux!
@schjiskywuzz Det er rigtig
Det er rigtig at steam via WINE tager lang tid til at starte op, det må du leve med til Steam kommer til Linux.
Portal burde køre helt fint, tjek dine WINE instillinger. Jeg kører selv Portal med noglelunde samme konfiguration som dig.
Skal du spille Portal, kræver det iøvrigt at du aktiverer dine Nvidia 3D drivere før du går igang.
Desuden skal du sætte ned opløsningen på Portal, jeg ville sige 1024x768, så skulle det køre flydende.
#Joongle
Jeg har 3D driveren
Jeg har 3D driveren aktiveret. og jeg kører f.ex. Trackmania flydende, også andre spil, så jeg skal nok lige kikke lidt mere på min wine. Selv når jeg roder lidt i indstillingerne til Wine, går det herrelangsomt.
Ellers må jeg jo vente til det kommer til et ordentligt OS.
/Ole
Re: Officelt - Steam til Linux!
/Ole
Lidt OT. I denne artikel af
I denne artikel af Twickline viser han, at der faktisk er et forholdsvis stort marked for spil på linux-platformen.
http://wine-review.blogspot.com/2010/05/why-there-is-market-for-linux-g…
Når og hvis Steam udkommer med understøttende spil forudsiger jeg en eksplosion på linux scenen. De såkaldte dynamiske effekter, herunder mere fokus og udvikling på et alternativ til directx (opengl) vil automatisk medføre også bedre driver understøttelse til gfx. Jeg er desværre realist og tror aldrig på, at vi vil få at se åbne drivere fra nvidia og ati. Desværre. Men jeg håber det da.
Btw. spiller jeg selv fifa 2009 over wine, dog med proprietær nvidia driver! Pragmatisk, ja :)
#24
Også lidt OT herfra.
Også lidt OT herfra. Jeg har aldrig fattet ideen lukkede drivere, man kan vel ikke bruge en driver til meget med mindre man har købt et ati og nvidia produkt?
Re: Officelt - Steam til Linux!
..
En lille kommentar fra RMS
http://www.gnu.org/philosophy/nonfree-games.html
Lige en lille update fra
Også lidt OT herfra.
Uden at vide, vil jeg skyde på at driverne kan afslører en hel del om hardwaren, information som konkurrenterne måske kunne bruge til at forbedre deres produkt.
En anden grund kunne også bare være, at der måske er en del kode der minder meget om hinanden i både nvidia og ati driverne, og ingen af dem vil risikere at udgive en åben driver, som kunne hjælpe konkurrenten til at forbedre sin driver.
#30
Der har vist også
Der har vist også været eksempler på at de har begrænset nogle kort i driverne i forhold til hvad hardwaren faktisk kunne præstere, for at sælge flere af de dyrere modeller.
Hvis folk havde frihed og kontrol kunne de potentielt fikse den slags ting. Det går jo slet ikke.
drivers
NVidia , AMD og Intel har længe fablet om at der var secret sauce i deres closed drivers.
Dels kan de afsløre noget om hardwaren. Dette tror jeg dog ikke er relevant, de der vil få noget ud af kildekoden til en slags spionage er konkurrentens hardware ingeniører der formentligt allerede er i stand til at teste forskellige måder at prikke til hardware , samt at aflytte hvad den lukkede driver gør på konkurrenternes kort.
Et andet argument er at der er forskellige patenter og lukket kode fra 3rd party gemt i de lukkede drivers. denne del er langt mere sandsynligt , om ikke andet fordi juridisk afdeling ved de forskellige ikke vil afgive nogen form af suverænitet på nogen som helst IP.
Sidste argument som #31 fremhæver er faktisk at de her skiderikker laver en driver lockin. Det er ,,de sælger hardware som har et vist potentiale, men de vil gerne sælge dig hardware så ofte som muligt. Ved at styre driveren kan de nægte folk at få nyeste kode til at virke på gamle devices. Det er præcist samme gylle som teleudbydere og mobile os vendors sammen laver for at få dig til at købe ny telefon ofte og binder dig til nye abonnementer. Især i USA er de slemme til dette stunt.
"More Linux Love Needed"