Ubuntu/K/X/S/Mythbuntu
52% (275 stemmer)
OpenSUSE/SLED/S
9% (45 stemmer)
Debian
9% (46 stemmer)
Arch
8% (40 stemmer)
Mint
7% (36 stemmer)
Slackware
1% (3 stemmer)
Sabayon
0% (2 stemmer)
Gentoo
2% (12 stemmer)
PCLinuxOS
2% (9 stemmer)
SimplyMEPIS
0% (1 stemme)
Fedora/RHEL/CentOS
4% (20 stemmer)
Mandriva
3% (18 stemmer)
Puppy
0% (0 stemmer)
Zenwalk
0% (0 stemmer)
Anden
3% (17 stemmer)
Total antal stemmer: 524
14-07-2007
Alt afængi af mit humør så bliver det alt fra debian stable til debian experimental (lige nu debian unstable med kde 4.2)
02-07-2007
Kan ikke svare med bare een distro. Jeg har gjort en del arbejde i at finde de bedst egnede distroer til gammelt hardware. Så her kommer det efter computer:
1) dell inspiron 4000 (600 MHz, 256 Mb, ati rage lll, trådløs atheros): vectorlinux 6 (slackware) m. fluxbox
2) P3 1200 MHz, 380 Mb ram, geforce mx4000 m. 64 Mb, trådløs broadcom 43xx: dreamlinux 3.5 (debian) m. xfce
3) asus Eee1000H (ralink trådløs) på 2 stk. flashram 8 Gb (ikke live): ChrunchEee 8.04 (ubuntu m. openbox), mandriva one xfce 2008 spring
4) Phenom x4 m. hd3200 grafik, 8 Gb ram, kablet LAN: ubuntu 8.04 64 bits med gnome
- så også her afhænger det af humør. Jeg ynder compiz, men kan ikke få det til at køre på den gamle inspiron 4000 bærbare m. ati rage lll m. kun 8 Mb videoram. Dreamlinux var tæt på, men turner hvid kubus. Har vel prøvet mere end 10 forskellige distroer.
08-11-2008
Arch Linux med Xfce.
Hvad står S for i Ubuntu-linjen?
01-01-2006
#3 Det skulle vist have været ubuntu studio.
Fedt at se at arch er nr 2. Så kunne det godt være at man rundtomkring skulle bruge mere spalteplads på den i stedet for Fedora, Mandriva og Suse.
Jeg bruger ubuntu eller afarter og arch linux.
24-04-2006
Jeg bruger Arch hjemme og Fedora på arbejdet
08-11-2008
#4:
Er enig med dig ang. Arch, men mon ikke vi lige skal give flere brugere tid til at svare? :-)
Kan lige tilføje at min sekundære valg er Xubuntu/Ubuntu (har pt. Xubuntu installeret på en USB nøgle for sjov).
01-01-1970
Som desktop bruger jeg ubuntu, men på arbejde har jeg installeret 6-7 CentOS Linux servere oven på en vmware.
25-12-2007
Jeg bruger Slackware og Arch, men jeg har på det seneste også fået ganske god smag for Mint.
07-08-2008
Jeg hælder klart til Mint. Det giver en meget brugbar oplevelse direkte efter installation - perfekt hvis man skifter fra Windows.
Mint er baseret på Ubuntu og kan derfor køre alt hvad Ubuntu kan, men de har brugt meget tid på at tilrette bruger oplevelsen så tingene bare virker direkte.
Jeg finder at de sparer mig for flere timers opsætning af Ubuntu for at opnå en brugbar maskine.
Eneste problem er at de er ca. en måned efter Ubuntu - men så er de fleste bugs fra Ubuntu til gengæld blevet ryddet af vejen i mellemtiden.
25-06-2008
Bruger for tiden Ubuntu 9.04 og har været meget positivt overrasket over den.
Men venter med spænding på den nye sidux (2009-02) ... Håber den gør op med de hastigheds-problemer jeg havde med min gamle sidux, og som fik mig til at skifte til Ubuntu.
14-04-2008
jeg bruger pt ubuntu og kubuntu på mine computere, men er begyndt at tænke på at skifte til mint :)
21-02-2008
Bruger Fedora.
Og Debian Unstable på en stationær som sjældent bliver tændt :)
06-04-2003
Ubuntu på arbejdsmaskinen
Slackware på den bærbare
01-01-1970
Mandriva på 3 stationære og en bærbar.
Bærbar og en stationær er dog i dualboot med XP pga min datters spil.
22-04-2009
Mint på bærbar med dualboot windows vista.
Ubuntu Netbook remix på acer aspire one
Er iøvrigt helt enig med #9, mint har en super brugeroplevelse, da java, etc. bare virker fra start af, hvilket netop sparer nogle timers opsætning i forhold til ubuntu.
Og som ny Linuxbruger, er Mint en god overgang fra Windows
11-02-2009
Eeebuntu 3.0 base på Asus Eeepc 900
18-12-2007
Jahhhh Er der nogen der kan gætte hvad jeg bruger
22-04-2009
øhh MANdriva :-)
24-07-2008
Mit valg er vist heller ikke den store hemmelighed :-)
19-02-2008
Bruger Mint på den stationære (har været på mint siden 4.0, og har altid været den foretrukne), og Ubuntu på Netbook'en. Har dog efterhånden et utal af forskellige distributioner, men da jeg for tiden har meget travlt, bliver det ved Mint for nu.
19-09-2008
Havde sku ikke troet at der var flere Arch brugere end Debian.
Det er åbentbart mere populært end jeg lige troede :)
og, jeg er Debian, både hjemme og på arbejdet.
17-01-2004
Kommer nok ikke som den store overraskelse men jeg bruger Arch Linux både på min stationære (i686) og min bærbar (x86_64). Har brugt Arch Linux i en del år efterhånden og det regner jeg fortsat med at gøre.
18-12-2007
#15 tempospecialisten
Er iøvrigt helt enig med #9, mint har en super brugeroplevelse, da java, etc. bare virker fra start af, hvilket netop sparer nogle timers opsætning i forhold til ubuntu.
Må sige det er ret godt klaret, hvis du kan være et par timer om at sætte Java op. ;)
17-01-2004
#15
Jeg håber da du ved at Ubuntu har en pakke ved navn "Ubuntu restricted Extras" som du kan installere med Tilføj/fjern. Den installerer stort set alt det du skal bruge af mp3 codec, java og flash . Det tager ikke timer men nærmere minutter.
13-12-2003
Gentoo på min egne maskiner. (Stationær, bærbar og mediacenter).
Ubuntu på min eksterne server.
Hvis jeg kunne finde en ordenlig binær KDE4 distribution, ville jeg bruge den på min bærbar og stationære. Men jeg har endnu ikke haft held med at finde en. Kubuntu er bare for buggy. Jeg har aldrig været gode venner med openSuSE og sidst jeg prøvede debian+kde4, blev apt/dpkg så forvirret over afhængighederne at det blev umuligt at installere flere pakker pga. blandingen af unstable og experimental repositories.
Jeg tager gerne imod råd :)
21-02-2008
m_abs, måske meget logisk at Debian bliver forvirret når man begynder at lege med experimenterial ;)
13-12-2003
#26
Selvfølgelig :) Men det gør det ikke til et bedre valg, når man vil have en binær distribution med (nyere) KDE4 pakker.
17-01-2004
#25
Du har prøvet Arch? Den er jo binær og har KDE 4.2.4 i repo.
20-02-2005
#25
Debian har KDE4.2.x i Unstable nu. Så man behøver ikke længere fedte med Experimental.
Jeg har ikke selv brugt Debian med KDE4. Men mon ikke pusling og co. gør et godt stykke arbejde.
EDIT: Måske er det endda allerede i testing, ellers er det i hvert fald på trapperne.
Der er også overraskende mange der er glade for Fedoras KDE synes jeg.
Mandriva var måske også værd at overveje, KDE er deres officielle default, og de har en del KDE-udviklere.
Selvom jeg selvf. vil mene at openSUSE er det bedste bud ;-)
22-04-2009
# 23 og 24
Jo, hvis man er nybegynder og skal have java til at fungere til såvel sin netbank og sin hjemmearbejdsplads, og det præinstallerede java ikke er SUN, så tager det sin tid.
Herudover skal der hentes codecs, etc, hvilket man som ny linuxbruger heller ikke er fortrolig med.
Men klart man bliver jo bedre jo mere man bruger linux :-)
03-10-2007
Livet kunne være meget enklere, hvis der ikke var så mange forskellige distributioner.
Er bange for at openSUSE ikke er gode til at markedsføre sig selv.
Har du prøvet openSUSE, tror jeg, de fleste ville blive der :-)
21-02-2008
xy,
Jeg troede også at openSUSE var det bedste indtil jeg prøvede Fedora.
openSUSE's grafiske pakkesystem, YaST, er besværligt og rodet forhold til PackageKit-gnome. Og der er også andre ting jeg ikke kan blive venner med - så det var nok en lidt vovet kommentar du kom med der ;)
03-10-2007
Jeg var klar over, jeg var på de skrå brædder og at der nok ville komme reaktioner.
Faktisk havde jeg skrevet alle, men rettede det til de fleste :-)
03-02-2009
Når jeg har linux inde bruger jeg ubuntu, men tror snart jeg prøver lidt andet
Hvilken distro har den "største" pakkemaneger?
24-04-2006
#34
De distroer jeg har oplevet med et størst pakkeudvalg har været Arch Linux og Debian Unstable (jeg har aldrig oplevet et større pakkeudvalg i en distribution end i Arch)
26-06-2007
#35 Det er vist kun hvis du tæller AUR med, men så er det også en pæn mængde.
I øjeblikket er der 14365 i unsupported og en "pacman -Sl | wc -l" tæller 4001 pakker for core, extra og community.
Er det ikke omkring 18000 pakker der ligger og gemmer sig i de officielle debian unstable repos.
Og så fremgår det vist også rimeligt tydeligt at jeg benytter Arch, hvilket jeg har gjort i ca 3 år.
Derudover administrerer jeg et par Debian Stable servere
13-10-2007
#34 & #35
Ifølge Wikipedia -
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Linux_d...
- er der størst udvalg i:
Jeg har dog ikke selv talt efter, og enkelte mindre udbredte distributioner er udeladt.
Selv bruger jeg Mandriva 2009 Spring på en klaptop og Mandriva 2007 Spring på tre andre PCer i huset. Jeg har hidtil kunnet klare mig med 20000 pakker.
Et par af PCerne kan dualboote med WinXP, en mulighed, der dog stort set ikke bliver brugt.
20-02-2005
#32
YaST pakkehåndtering har vidt forskellige interfaces afhængigt af om du bruger GNOME eller KDE. Hvis du taler om GTK-interfacet kunne jeg ikke være mere enig med dig - men hvis du taler om Qt-interfacet, må du være på stoffer.
... Og openSUSE var blandt de første til at lave en PackageKit-backend til deres pakkehåndtering (libzypp). Så du kan altså snildt bruge Packagekit-gnome eller KPackageKit i openSUSE - pakkerne er tilgængelige. Faktisk bruges packagekit til updater applet som standard i openSUSEs GNOME svjv.
#34-37
Antallet af pakker fortæller kun en lille del af historien. Der er stor forskel på hvor meget distributionerne splitter pakker op - så et større antal pakker behøver ikke betyde at der faktisk er mere software.
Og for de fleste nogenlunde mainstream brugere, er det nok mindst ligeså interessant hvor nemt det er at få nye pakker (uden at spille hasard med sit system), som hvor mange pakker man kan få.
03-10-2007
Hvad er en PackageKit, GTK-interface og Qt-interface ??
24-04-2006
#39
PackageKit = et pakkehåndteringssystem.
GTK-Interface = ...Well, et interface lavet i GTK. GNOME bruger GTK.
QT-Interface = ...Well, et interface lavet i QT. KDE bruger QT.
20-02-2005
Packagekit er et abstraktionslag, der gør at du kan bruge samme gui til flere forskellige pakkehåndteringssystemer - hvis bare der findes en packagekit-backend til dem.
Således kan du f.eks. bruge KPackageKit i både Fedora, openSUSE og Kubuntu - selvom de alle har forskellige pakkesystemer.
KUpdate-applet i openSUSE 11.1 KDE bruger i øvrigt også packagekit til at tale med zypp - og kan derfor altså i princippet bruges på andre distros også.
Egentlig mærkeligt at der ikke har været så meget ballade om packagekit som om phonon. Princippet er jo nøjagtigt det samme - det ene er bare pakkehåndtering, det andet lyd... ;-)
25-06-2004
#41 cb400fEgentlig mærkeligt at der ikke har været så meget ballade om packagekit som om phonon. Princippet er jo nøjagtigt det samme - det ene er bare pakkehåndtering, det andet lyd... ;-)
Den ene har nogle forfærdelige dependencies, det har den anden ikke.
Den ene forsøger at løse et reelt problem, den anden er bare et copyrightmonopolistisk sovselag der skal gøre det nemmest muligt for DRM-fetichister at implementere deres affald. ;-)
21-02-2008
cb400f:
Jeg synes faktisk at YaST-Qt er den mest rodede - og jeg er bestemt ikke på stoffer, men godt argument (?).
20-02-2005
#43
Argumentet er her:
http://suse.linuxin.dk/images/screenshots/sw-singl...
Fuldent orden og nydelighed ;-)
I 11.2 kommer der nogle tabs i stedet for filter-comboboxen:
http://files.opensuse.org/opensuse/en/2/2f/OS11.2A...
30-10-2008
Jeg bruger OpenSUSE mest da det er det min moster pt har og som jeg får lov til at lege med.
Eller sprøver ejg at finde en distro som min crappy bære var kan trække for den kan ikke trække ubuntu eller suse ordenligt har prøvet bsd, vectorlinux og dream men syntes ikke rigtig de har fanget mig
17-01-2004
#45
Du kunne starte med at fortælle hvad slags bærbar vi snakker om og især hvad for noget hardware der er i (cpu, mængde af ram, grafikkort, netkort osv.)
28-12-2008
Jeg bruger primært Mandriva fordi det var den første distro hvor det hele virkede fra starten. Prøvede først med Ubuntu, men den kørte kun i 5 min. før det hele begyndte at gå bananas. Derefter var det OpenSuse, PcLinuxOs, Simply Mepis og Puppy Linux der stod for tur, de virkede ok. men ingen af dem understøttede mit lydkort, så i sjette forsøg var der jackpot med Mandriva, som jeg har installeret og anvendt i en måneds tid, det kører godt, og jeg er meget tilfreds med systemet. ( Gnome versionen )
05-07-2009
som du kan finde her :
http://chakra-project.org/bbs/
01-01-2006
51% bruger i skrivende stund Ubuntu eller en afart deraf (Mint). Det er sgu godt klaret af en distribution fra 2004!
24-04-2006
#49
Mange af de brugere Ubuntu har fået sig, har de fået direkte fra hvad der før i tiden tilhørte Debians brugerskare, og der er vist ingen tvivl om Debians popularitet gennem årene. :)
31-12-2006
Hvor har du det fra?
25-12-2007
Nå ja, og så har FreeBSD 20467 ports med noget af det mest friske software.
Se i øvrigt Open Source Watershed for at få et indtryk af de forskellige distributioners "friskhed".
20-02-2005
#52
Hehe.. openSUSE scorer godt nok sølle. 11.1 har jo en 11 mdr. release cycle - fra 11.2 udkommer d. 12 november skulle der gerne blive fulgt en fast 8 mdr. cyklus.
Gad vide hvorfor de registrerer openSUSE 11.1 under "Future distros" og ikke 11.2.
De tager nok heller ikke 3. parts repositories i betragtning, såsom Packman og openSUSE Build Service i openSUSEs tilfælde. På openSUSE kan du jo f.eks. snildt installere KDE 4.3rc3, OOo 3.1, FF 3.5, VLC 1.0 etc. ret nemt med binære pakker.
03-10-2007
#45
Jeg bruger OpenSUSE mest da det er det min moster pt har og som jeg får lov til at lege med.
Hvilken klog moster du har- Så heldige er der ikke mange, der er
08-11-2008
#54
Måske din moster er klog, men du har ikke selv taget stilling til, hvilken distro du vil bruge? :-)
16-07-2007
bruger kun gentoo.. både som workstation (med fluxbox og awesome som wm) og servere...
kæresten hun bruger debian sid på hendes asus eee 1000hd med xfce 4.6
21-08-2009
Nu har jeg en lille ubuntu-server også
23-01-2007
#48
helt enig !
chakra er kommet langt på kort tid ,er også min foretrukne kde distro
ikke mindst fordi den er baseret på arch ,men oplever den meget mere stabil end feks. mint.
16-07-2006
Samme forløb som#32. Jeg startede med openSUSE og var rigtig glad for det - var dog ikke tilfreds med alt og havde mod på at prøve GNOME så skiftede til Fedora da jeg alligevel stod over for en geninstallation af maskinen. Og det skifte er jeg meget glad for at jeg gjorde, alt det virkede bare med det samme og jeg stod lidt tilbage med en fornemmelse af at "det var squ da for nemt...". På ingen tid havde jeg et system der understøttede flere af min laptops funktioner end jeg har lokket ud af openSUSE gennem en årrække.
"Alt" er selvfølgelig et relativt begreb, der skulle skulle lige arbejdes lidt med mp3-understøttelse o.lign, og jeg har ikke haft mod til at eksperimentere med compiz endnu. Og printeren nægter stadig at adlyde andet end windows (HP P1005). Men trådløst netværk og standby virkede perfekt out-of-the-box.
Jeg har dog ikke helt forstået den kritik af Yast jeg har hørt forskellige steder - Fedoras "Add/Remove Software" er jo f.eks helt gennemført horribel og YUM synes jeg ikke er så fantastisk igen, selvom det da har en vis charme at rode med en terminal når man skal installere software. Yast var pæn, ret nem at bruge og overskuelig.
21-02-2008
#59
Hvad er det som gør PackageKit-GNOME så forfærdelig? Jeg synes den er rar at arbejde med - langt rarere end YaST som jeg synes er noget besværligt rod. Og Yum synes jeg er helt på højde med Apt-get og zypper.
Men godt du er blevet glad for Fedora - evt. kan du prøve at installere "yumex", måske du vil kunne lide den som grafisk pakkehåndtering.
Sig til hvis du støder på nogen fejl i den danske oversættelse - hvis du bruger den :)
21-02-2008
#59
http://timlau.fedorapeople.org/files/yumex/
Der er Yumex NextGen hvis du vil prøve den - den er bedre end den der ligger i Fedora's pakkearkiver.
03-12-2008
Jeg bruger Fedora 10, bliver nok nødt til at opdatere til Fedora 12
19-10-2009
Ubuntu 9.10 her, har på det seneste overvejet den nye Fedora når den kommer (mener det var til december).
Kørte en kort overgang lidt openSUSE i VirtualBox og fandt den meget rodet og ustrukturet. Det var naturligvis også KDE-udgaven og nu befinder jeg mig bedst med GNOME.
21-02-2008
#63
Den udkommer den 17. november :)