32 bit vs 64bit Linux
Min og jeg kom her i weekenden til at snakke om, om man "vinder" noget ved at bruge en 64bit Linux-kerne frem for en 32bit Linux-kerne, når en computer skal bruges enten som server (fx fil-server, web-server og spil-server) eller desktop computer.
Den største fordel, som mange syntes, der er ved 64bit er, at 64bit operativsystemer understøtter mere end de der 4gb, som er den største begrænsning i 32bit (hvis man ser bort fra det der PAE halløj). En anden fordel er også, at hvis et program understøttet 64bit, så kan man drage fordel af det.
Men er der andre ("skjulte") fordele ved at bruge et 64bit Linux-system frem for 32bit, hvis en computer har under 4gb ram ?
Den største fordel, som mange syntes, der er ved 64bit er, at 64bit operativsystemer understøtter mere end de der 4gb, som er den største begrænsning i 32bit (hvis man ser bort fra det der PAE halløj). En anden fordel er også, at hvis et program understøttet 64bit, så kan man drage fordel af det.
Men er der andre ("skjulte") fordele ved at bruge et 64bit Linux-system frem for 32bit, hvis en computer har under 4gb ram ?
Kommentarer11
Re: 32 bit vs 64bit Linux
men hvis man som mig smider 8g ram i en server kan det da godt mærkes.
#1
Der er da cool-faktoren?
Der er da cool-faktoren? ;-)
Re: 32 bit vs 64bit Linux
I nedenstående er hastighedsforbedringerne mellem -3% og 105%. Men artiklen er lidt gammel, og jeg tror der er flere programmer der er optimeret til 64bit nu.
http://74.125.77.132/search?q=cache:eIp0IOK21nYJ:coffeenix.net/data_rep…
Re: 32 bit vs 64bit Linux
jeg tror også at det er hurtigere at flytte rundt på blokke, fordi dette foregår i 64 bit ad gangen.
#3:
programmer bruger sgu
programmer bruger sgu ikke nødvendigvis dobbelt ram fordi pointere er dobbelt størrelse.. du mener altså at dit average program har så svine mange pointere, at de fylder mere end det data programmet bruger?
primære fordele
#5 ENIG programmer bliver størrere men dobbelt størrelse vil være forbeheholdt utopiske akademiske kode eksempler.
#4 dine spekulationer på om bufferhåndteringen lettes af en 64bit arkitektur versus en 32 bit kan jeg kun sige at det du umiddelbart vinder er en mulighed for meget store mængder buffered pakker. De strukturer der har med buffer håndteringen ihvertfald for linux kernens vedkommende ændre (udover 64bit pointer) ikke design mellem arkitekturer .
Om 32 bit instruktionerne for en given cpu er langsommere eller ej end deres 64bit modparter er i det store hele hardware implementerings mæssige spørgsmål og hvorvidt om cpuer kan forbruge eller producere data til at udnytte en given båndbredde er mere end noget andet bundet til den netstak og den process der er koblet til din linie.
Hvis du tænker over det så skal data forbruges, flyttes og generes uanset din buffer størrelse og selv en maskine med flere terrabyte ram vil komme til kort hvis den ikke har cpu cycles til rådighed til at tømme ud i bufferen.
Jeg kender til setups hvor en quad opteron i 32 bit modus fx agerer gateway på 1Gbps linie og er er i stand til at route trafik frem og tilbage selv med al båndbredde brugt kontinuerligt over fx en time som et eksempel på at du skal ha et fornuftigt forhold mellem cycles til rådighed og båndbredde mere end uendeligt stor buffer.
Der hvor du virkeligt har brug for store bufferer er ved mange samtidige transaktioner og transaktioner med høj latens hvor du er tvunget til at gemme store mængder data et længere stykke tid før du kan svare/flytte og rydde op.
#5
Jeg skrev også kun op
Jeg skrev også kun op til. De programmer jeg laver i java har som regel flere pointere end data, da jeg roder med datastrukturer, hvor det bare er lettere at beskrive strukturerne vha pointere. Så jeg ser med længsel frem til Java7, som har komprimerede pointere. Et andet eksempel er Eclipse som også har et noget højere ram forbrug i 64bit end 32bit.
Men ellers vil jeg give dig ret i at de gængse linuxprogrammer som regel er meget gode til at behandle data istedet for pointere, og et almindeligt Gnome miljø bruger ikke mere ram i 64bit, hvis man skal tro denne post:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=997197
Tak
#6:
nah, der har været
nah, der har været eksempler på programmer som bruger svine meget ram under 64bit, cirka dobbelt - et eksempel er gnome.. ihvertfald for et par år siden
Kompilere
Re: 32 bit vs 64bit Linux
Jeg bruger (og har brugt i en årrække) Blender 3D, det er et opensource
3d modelleringsprogram hvor man kan designe egne 3D modeller
eller lave 3d-kunst, arkitektur...whatever...
og hvis man vil udnytte mere end 3.3 gb ram til f.eks utallige
detaljer, eller f.eks special effekter som "fluid" der benytter
over 3.3 gb ram til beregningerne, så skal man op i 64 bit.
Desuden er der visse hastighedsfordele mht. rendering i 64 bit
skal jeg hilse og sige.
Så ja - 64 bit all the way! Nothing less!