Begynder linux "users" spørgsmål
Jeg har 2 bruger (og en håndfuld andre, cat /etc/passwd):
Det er kun bruger user-X som har skrive rettigheder til et fileshare som jeg har mounted via fstab:
Fx kan jeg fint ændre og gemme filen:
uden at skrive sudo med user-X. Skifter jeg til bruger: user-Y så kan jeg ikke ændre i ovenstående fil.
Jeg har derfor forsøgt at skifte owner rekursivt på mappen:
hvilket lykkedes fint:
Men user-X er stadig owner på mappen 'tmp' i ovenstående mappe 'backup'. Af en eller anden grund så kan jeg ikke skifte owner på denne submappe.
Er der nogen som kan hjælpe?
user-X
user-Y
Det er kun bruger user-X som har skrive rettigheder til et fileshare som jeg har mounted via fstab:
//windowsshare/tmp /media/backup/ cifs guest,uid=1000,iocharset=utf8,codepage=unicode,unicode 0 0
Fx kan jeg fint ændre og gemme filen:
nano /media/backup/tmp/test.txt
uden at skrive sudo med user-X. Skifter jeg til bruger: user-Y så kan jeg ikke ændre i ovenstående fil.
Jeg har derfor forsøgt at skifte owner rekursivt på mappen:
sudo chown -R user-Y backup
hvilket lykkedes fint:
$ ll
drwxr-xr-x 5 root root 4096 dec 27 12:15 ./
drwxr-xr-x 23 root root 4096 jun 8 2012 ../
drwxr-xr-x 3 user-Y root 4096 dec 27 12:15 backup/
drwxr-xr-x 2 root root 4096 jun 8 2012 cdrom/
lrwxrwxrwx 1 root root 7 jun 8 2012 floppy -> floppy0/
drwxr-xr-x 2 root root 4096 jun 8 2012 floppy0/
Men user-X er stadig owner på mappen 'tmp' i ovenstående mappe 'backup'. Af en eller anden grund så kan jeg ikke skifte owner på denne submappe.
Er der nogen som kan hjælpe?
Kommentarer20
Det er som jeg forstår det
Eller misforstår jeg spørgsmålet/situationen helt?
Jeg forstår det lidt på
Det ser ud som om du skifter tilladelser på netværksmappen der befinder sig på Linux.
Hvis det er det du gør, så vil det selvfølgelig ikke virke på Windows maskinen, der fungerer som server for delingen. Du skal ændre rettighederne på maskinen der har delingen (fungerer som fil-server).
På Windows er der to slags delinger med hvert sit sæt af tilladelser. NTFS deling der primært er restriktiv (fjerner rettigheder), og DELING der primært øger rettigheder.
Når begge rettighedssystemerne er i brug, så er det de mest restriktive rettigheder der er gældende. Disse to rettighedssystemer må ikke have modsatrettede tilladelser. Det kan nemt ske eksempelvis mht de nedarvede NTFS.
Derfor skal du i avancerede NTFS rettigheder på Windows delingen for at se hvad der sker, og du skal sikre dig konsistens mellem rettighederne på både NTFS delingerne og DELING, og du skal sikre dig at andet end root har adgang.
Du skal også være opmærksom på Windows UAC. Hvis UAC er aktiveret, så virker Windows administrative delinger ikke (dollar).
Jeg ved ikke hvorfor du vil bruge fstab. Det er slet ikke nødvendigt og kun at gøre det mere besværligt.
Her er et billede hvor der er oprettet genveje til Windows shares helt uden. Det er godt nok på KDE, men principielt er det samme på Gnome, hvor det i Nautilus m.f. blot hedder bogmærker.
UAC er aktiveret på Windows maskinen, og nok så vigtigt, Windows kontoen er en standardkonto, ikke en administrativ.
http://db.tt/v7ytsyve
Mon ikke det her skulle
Det gælder vel med windows shares som med linux shares, man deler noget som en bruger, med redigher til læse skrive og andre kun med læse og andre med ingen retigheder, eller tager jeg fejl?
eller tager jeg
Nej det gør du ikke, men der er nemme løsning. den svære, og den meget svære.
fstab er ikke den nemmeste, ikke efter min mening, men det er lidt afhængigt af behovet for at mounte automatisk.
Foregår det eksempelvis fra en laptop (klient), man også medbringer på andre netværk, så kan det være irriterende at den på disse står og leder efter et share der ikke findes.
Tilladelserne på fil-serveren skal under alle omstændigheder indstilles korrekt.
Foregår det eksempelvis
Ja, det er rigtigt irriterende. Det samme gør sig gældende hvis nu NAS'en af en eller anden grund ikke er tændt osv.
Hvad kan man gøre for at undgå den situation?
# 5 prøv med nobootwait i
iocharset=utf8,codepage=unicode,unicode,nobootwait 0 0
root
mit spørgsmål er hvordan opretter jeg root med pass .
hilsen oz1lla
prøv med nobootwait i
Man kan også bruge automount ("autofs") istedet.
Eller helt lade være med at bruge fstab
Eller helt lade være med at bruge fstab, og fx nøjes med at oprette en launcher til serveren på klientens skrivebord, eller et bogmærke i nemo, nautilus, dolphin m.f..
#7 oz1lla
Jeg ved ikke hvad du mener.
Du skal nok oprette en ny tråd, og forklare lidt mere om hvad du vil.
Mens jeg husker det, til dem
Det er en Linux PDC løsning, hvor klienten derfor ikke leder efter delinger. At jeg så mener at der er irrelevant til privat brug er en anden sag, med mindre naturligvis, at man vil erstatte en virksomheds Windows AD, eller blot er interesseret i teknikken bag.
Som sagt har jeg svært ved at forstå, at fstap eller Zentyal er aktuelle blot for at oprette forbindelse til en lokal server. Skulle det begrundes med at man ikke gider indtaste logins, så kan nøgleringen nemt huske disse, ved at at oprette en simple genvej til delingen med en Launcher.
Som sagt har jeg svært
Hmmm, er ikke enig. Hvorfor skal dine lokale diske så stå i fstab? Dem kan du da også bare mounte efter behov. Eller med andre ord, hvis det delte drev skal være tilgængeligt hele tiden fra det øjeblik man booter, er det kun naturligt at brug fstab eller tilsvarende. Det kunne også være der kørte noget automatisk backup til drevet.
Hmmm, er ikke enig.
Det er irrelevant Marler. Du får blandet lokale diske sammen med netværksdiske.
I det øjeblik klienten er startet vil maskinerne snakke sammen selvom netværksforbindelse endnu ikke er oprettet.
I det øjeblik man trykker på servergenvejen oprettes forbindelsen.
Prøv at deaktivere netværksdrev i fstab, opret en Launcer til server delingen, og overgiv dig ;)
Det er irrelevant
Nej! Jeg er bare på et højere abstraktionsnivea, mediet er mig ligegyldigt. Det er lagerpladser for filer. Begge to. Og i princippet gider jeg ikke spekulere på om den er monteret lokalt eller fjernt.
#12: Prøv at deaktivere netværksdrev i fstab, opret en Launcer til server delingen, og overgiv dig ;)
Jeg vil gerne have at mit netværksdrev er tilgængeligt hele tiden - uden jeg skal huske at trykke på en genvej.
Jeg vil gerne have at
Jeg vil da ikke udelukke at brug af automatiserede funktioner, som automatisk backup bør sættes i fstap. Nu er funktionen der, og det gør Linux fleksibel.
Jeg er dog klar over, at man kan være så optaget af et arbejde, at selv det at huske at trykke på en genvej kan være distraherende. Jeg har blot aldrig oplevet det selv.
Noget lidt andet, så har jeg en kollega, der hellere vil slås med de samme automatiserede mappings igen igen, end at gøre det på den nemme måde.
Det er muligt at jeg er farvet lidt af hans evindelige brokkerier ;)
Jeg vil gerne have at
Igen: kig på automount.
Dvs. installer pakken autofs, og udfyld /etc/auto.misc efter eksemplerne - og start daemonen til sidst.
Her er et uddrag af min (med skønsom blanding af NFS og SAMBA):
disksrv -rw,soft,intr,rsize=8192,wsize=8192 192.168.100.38:/data/projects
cad -rw,soft,intr,rsize=8192,wsize=8192 192.168.100.43:/usr/local/cad
mpserver -rw,soft,intr,rsize=8192,wsize=8192 192.168.1.11:/data
eng -fstype=cifs,rw,noperm,credentials=/etc/iptcredentials ://192.168.100.10/Engineering
Princippet i autofs, er at drevet først mountes, når man efterspørger en fil på mountpointet.
Eksempelvis så mountes disksrv (jf. ovenstående) når jeg forespørger på en fil i /misc/disksrv... (via terminal, browser, filmanager whatever).
Igen: kig på
Kender det godt, brugte det på min guruplug der døde for en måneds tid siden. Siden har jeg indsat en Raspi i stedet for, og på den har jeg ikke nået at sætte autofs op. Det er dog heller ikke nødvendigt efter at jeg har opdaget at NFS ikke bruger nogle CPU resurser på NAS'en som derfor gladeligt går i standby. Det var årsagen til at jeg brugte autofs.
http://www.linuxin.dk/node/18033#comment-62725
Siden har jeg indsat en
OK:) Men NFS+fstab giver jo så omtalte ventetid i tilfælde af utilgængelighed(som du nævner i #5). Og en løsning til at undgå denne ventetid, er - som du tydeligvis ved - at bruge autofs på de drev, man ikke forventes at have adgang til altid.
Ja, jeg vil også mene
Ja, jeg vil også mene, lidt som #17, at det kan være relevant i forhold til #0, hvor det ikke fremgår helt klart hvad foremålet med delingerne er, og de besværligheder valgte muligheder kræver af løsninger. De bliver pænt belyst, ikke mindst vedr. autofs.
Åben en terminal og
Åben en terminal og skriv:
sudo passwd root
Vær forsigtig med hvad du gør som root
De bliver pænt belyst,
Du har ret, jeg har fjernet min bemærkning.