Hvad er det lige PulseAudio er så vigtigt for ?
Med Fedora 9 og Ubuntu 8.04 (alias Hardy) er PulseAudio rykket ind til at være default håndteringen af lyd (så vidt jeg kan forstå).
PulseAudio afløser dermed Alsa som kun har været standarden i omtrent.. 5 år ?
Hvorfor er det lige vi skal have en ny back-end igen igen igen ?
Som jeg ser det, så tog det et par år før end alsa var ordentligt introduceret og at alle applikationer havde skiftet. Indtil da skulle man selv bixe med alsa for at få tingene til at virke, dvs:
kompilere kernen om igen
installere alsautils
lave en /etc/asound.conf eller ~/.asoundrc
modprobe modulerne til ens lydkort.
For slet ikke at snakke om hvordan man skulle benytte alsa-oss wrappers og sådant for at få eksisterende programmer til at benytte alsa.
Nu var det så ved at virke, Wine har nativ alsa-support som endelig er ved at blive god, ESD, ARTS-D ja selv Phonon kan benytte sig af Alsa.
Med andre ord, stort set alt virker uden noget videre nørklen - selv tredjeparts programmer så som Skype benytter Alsa nu.
Nu kommer pulse-audio så. Jeg har måttet installere et fix til flash, jeg sidder nu og nørkler med Skype og Audacity, jeg er igen ved at rode med ~/.asoundrc for at få alsa-lyd over til PulseAudio og Wine vil igen lide under endnu et mellemled mellem software og lydkort (Program=>WineWrapper=>Alsa=>PulseAudio=>Lyd)
Ligeså kan jeg forestille mig rent hypotetisk, at applikationer der bruger OSS skal igennem Alsa-OSS wrapperen og så videre til pulseaudio hvilket så bringer os til noget lignende:
OSS=>Alsa=>PulseAudio.
Og ESD, Arts og lignende sound-managers som nu har skiftet OSS ud med Alsa som backend må ligeledes skulle igennem Alsa's PulseAudio modul..
Hvad skal alt det her gøre godt for ? Og er det ikke rimeligt broken at ting skal igennem så mange managers, wrappere og whatnot ? Hvorfor er det lige vi SKAL skifte Alsa ud ? Hvad bringer PulseAudio på bordet ? Hvorfor skal jeg igen til at nørkle med min lyd som jeg gjorde for 5 år siden ? Hvad retfærdiggør dette besvær ?
Forhåbentligt er der nogle der kan forklare det her, for jeg har (indrømmet) misset pointen :)
PulseAudio afløser dermed Alsa som kun har været standarden i omtrent.. 5 år ?
Hvorfor er det lige vi skal have en ny back-end igen igen igen ?
Som jeg ser det, så tog det et par år før end alsa var ordentligt introduceret og at alle applikationer havde skiftet. Indtil da skulle man selv bixe med alsa for at få tingene til at virke, dvs:
kompilere kernen om igen
installere alsautils
lave en /etc/asound.conf eller ~/.asoundrc
modprobe modulerne til ens lydkort.
For slet ikke at snakke om hvordan man skulle benytte alsa-oss wrappers og sådant for at få eksisterende programmer til at benytte alsa.
Nu var det så ved at virke, Wine har nativ alsa-support som endelig er ved at blive god, ESD, ARTS-D ja selv Phonon kan benytte sig af Alsa.
Med andre ord, stort set alt virker uden noget videre nørklen - selv tredjeparts programmer så som Skype benytter Alsa nu.
Nu kommer pulse-audio så. Jeg har måttet installere et fix til flash, jeg sidder nu og nørkler med Skype og Audacity, jeg er igen ved at rode med ~/.asoundrc for at få alsa-lyd over til PulseAudio og Wine vil igen lide under endnu et mellemled mellem software og lydkort (Program=>WineWrapper=>Alsa=>PulseAudio=>Lyd)
Ligeså kan jeg forestille mig rent hypotetisk, at applikationer der bruger OSS skal igennem Alsa-OSS wrapperen og så videre til pulseaudio hvilket så bringer os til noget lignende:
OSS=>Alsa=>PulseAudio.
Og ESD, Arts og lignende sound-managers som nu har skiftet OSS ud med Alsa som backend må ligeledes skulle igennem Alsa's PulseAudio modul..
Hvad skal alt det her gøre godt for ? Og er det ikke rimeligt broken at ting skal igennem så mange managers, wrappere og whatnot ? Hvorfor er det lige vi SKAL skifte Alsa ud ? Hvad bringer PulseAudio på bordet ? Hvorfor skal jeg igen til at nørkle med min lyd som jeg gjorde for 5 år siden ? Hvad retfærdiggør dette besvær ?
Forhåbentligt er der nogle der kan forklare det her, for jeg har (indrømmet) misset pointen :)
Kommentarer10
forskellen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulseaudio
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Linux_Sound_Architecture
Så vi snakker samme sprog
Derefter bør det nævnes at Pulseaudio ikke erstatter alsa, men erstatter esound, artsd og lignende
Features står på wiki siden for pulseaudio
Re: Hvad er det lige PulseAudio er så vigtigt for ?
Det er ærligt talt også mit indtryk at pulseaudio skaber en masse problemer på kort sigt, og muligvis løser nogle få problemer på længere sigt. Så jeg har det fint med at overlade det til GNOME-brugerne i et stykke tid.
Nogle gange er der grænser for langt videre man kan komme med inkrementelle udviklinger af ting, og så skal der noget helt nyt til. Man skal huske på at det er distributionernes valg hvornår tingene kommer ud til slutbrugerne, så hvis man vil brokke sig til nogen skal man brokke sig til dem. Det overrasker mig f.eks. en del at Ubuntu tager den slags chancer ifm. et LTS-release.
Re: Hvad er det lige PulseAudio er så vigtigt for ?
Spændende spørgsmål!
Re: Hvad er det lige PulseAudio er så vigtigt for ?
Pulseaudio kan emulere esound, alsa, og oss med moduler og rigtig opsætning. Der er bare ingen distroer som har pulseaudio som default som har gidet fixe det ordentligt fra start af.
Og hvorfor bruge pulseaudio? Fordi det er smart, det er bedre, det har mega mange gode features. Af ting jeg ville bruge pulseaudio over andre sound servers:
Man kan stille på hvert programs lydstyrke istedet for hvert device, windows havde det her med vista!
Nem opsætning af lydserver og netværk, mm flere computere der outputter til en lydserver som så kan sende lyden til et samlet netværk, endda med avahi support så det bliver endnu lettere. Simpelt og dejligt at bruge.
Re: Hvad er det lige PulseAudio er så vigtigt for ?
men hvorfor h.... har man så et pulseaudio modul i alsa ?
Men forklar mig i samme omgang hvorfor dette alligevel bringer en verden af smerte til applikationer så som flash, skype og wine som alle interfacer med Alsa nu ?
Og ja. Det er helt hen i vejret at Ubuntu 8.04 som er et LTS bruger PulseAudio der for mig virker næsten lige så eksperimentalt som KDE4 ;)
(begge projekter kan garanteret ende ud i noget stort og flot, men lige nu vil jeg gerne undgå dem)
og slutteligt. Det er nemlig så vidt jeg kan se ikke muligt at få en problemfri afvikling af alsa-lyd i alle henseender sådan som plugin'et er nu.
Jeg mener at have læst, at der er nogle issues som hverken PulseAudio eller Alsa udviklerne vil tage ansvar for lige nu.
Og jeg kan i hvert fald mærke at det giver mig væsentligt flere problemer end hvad jeg havde før :D
Re: Hvad er det lige PulseAudio er så vigtigt for ?
Pulseaudio går dog stadig ind og låser alsa enheden sådan at dem der kører direkte ned til den ikke vil virke hvis der sendes lyd ud af pulseaudio.
Dette kan nemt rettes, som dog distroer ikke pakker med af en meget mærkelig grund. Det er sådan set den store grund til at pulseaudio har langt størstedelen af problemerne.
Re: Hvad er det lige PulseAudio er så vigtigt for ?
#0:
pulseaudio afløser IKKE
pulseaudio afløser IKKE alsa..
vi skal ikke skifte alsa ud..
meningen med pulseaudio er at esd og arts er obsolete, endvidere er pulseaudio multiplatform.
det du lider under, er at din distribution ikke har sat tingene ordentligt op for dig.. well.. tough luck, men pulseaudio er nu meget smart, og tilbyder nice ting som networked audio etc.
#1
Der er problemer med
Der er problemer med kombinationen Skype og pulseaudio, men lidt nede af denne side kan du få inspiration til at løse dem http://pulseaudio.org/wiki/PerfectSetup
#Darkcarnival
Pulseaudio er
Pulseaudio er kun budbringeren her: Skypes ALSA implementation er dårlig.
spørgsmålet du burde stille burde istedet være: "Hvad er det lige Skype er så vigtigt for, når det er dårligt kodet ?"