Efterhånden som det skrider frem med udviklingen af Raspberry Pi, har YoYo Games vist interesse for at få Game Maker over at køre på denne, hvilket betyder Linux version af Game Maker.
Efterhånden som det skrider frem med udviklingen af Raspberry Pi, har YoYo Games vist interesse for at få Game Maker over at køre på denne, hvilket betyder Linux version af Game Maker.
20-02-2010
Lær dog børnene rigtig programmering. Python eller JavaScript er slet ikke så svært. Ganske velegnet til leg og fjollerier.
14-10-2006
#1 Vil du lige linke til samlingen over projekter du har startet og færdiggjort, fra bunden, i et af de to sprog? :)
11-01-2010
#1:
Lære børnene først om Python og derefter PyGame når de har fået grundforståelsen for Python?
Nej tak. Personligt ville det ikke vække min interesse som barn.
Det gode GameMaker er at de begynder _direkte_ inde i spillet. Alt hvad de foretager sig, ændrer spillet på en eller anden måde. De ser altså resultater fra første museklik.
14-04-2008
Gamer maker er vel selv et form for spil?
Tror langt det meste tid kommer til at gå med at prøve at lave et spil og når spillet så er færdigt, bliver det smidt ud,
Så i bund og grund handler det vel egentligt ikke så meget om at lave et sjovt og underholdene spil man selv vil spille bagefter, men derimod handler det om at have det sjovt mens man _laver_ spillet. Og det sikkert også meget lærrigt. Jeg har i hvertfald aldrig set et game maker spil, som jeg kunne finde på at 'game' ;)
08-10-2007
Jeg har i hvertfald aldrig set et game maker spil, som jeg kunne finde på at 'game' ;)
http://gamemakerblog.com/2010/12/22/5-game-maker-g...
Hydorah og Supercratebox er ret gode.
20-02-2010
#2: Hvad? Hvorfor? Jeg har lavet forskellige spil i begge sprog. Jeg lavede mit første JavaScript spil da jeg var 13. Jeg havde rodet med GameMaker inden det, men fik ikke noget ud af det.
Hvis man ikke har tålmodigheden til at lære et programmeringssprog (de to jeg nævnte er begge meget lette at gå i gang med), er man heller ikke i stand til at konstruere et spil med alle de game mechanics det kræver.
#3: Det gode GameMaker er at de begynder _direkte_ inde i spillet. Alt hvad de foretager sig, ændrer spillet på en eller anden måde. De ser altså resultater fra første museklik.Det samme kan opnået med Python/JS hvis de begynder at hacke på et allered eksisterende spil.
27-12-2007
Der er nogle KDE folk som har arbejdet i 2-3 år på et opensource project som minder meget om Gamemaker. Projektet hedder gluon
http://gluon.gamingfreedom.org/
11-01-2010
#6:
Så du tror en bunke 1. klasses-elever kan begynde direkte inde i et spil og hacke det uden nogen viden for Python?
EDIT: Du skal huske på at Raspberry Pi er henvendt til skoler, herunder 1. klasser etc.
25-12-2007
#6
Link Link Link Link Link Link.......
14-10-2006
#6 fordi jeg gerne vil se hvad for en kaliber de er af, så jeg kan sammenligne med hvad folk har lavet i gamemaker :)
Du laver spil fra bunden, ikke fordi du interresserer dig for spiludvikling, men fordi du interresserer dig for programmering, det samme gør jeg. Det tager lang lang tid, og det er monstersjovt, og produktet er, hvis det bliver færdigt, ofte ikke specielt poleret (apt-get install sdl-ball).
Hvad nu hvis man interresserer sig for spiludvikling men ikke for programmering? Hvad nu hvis man bare gerne vil lege med nogle koncepter ? Så er et program som gamemaker genialt, og det sejeste er at det faktisk kan være med til at vække interressen for programmering (deres grafiske scripting system lærer grundprincipperne i programmering uden at belemre folk med syntaks og unødvendige detaljer).
Jeg lavede også en masse spil i click & play og det var da en af de ting der fik mig hooked på programmering..
Et trygt miljø hvor der allerede er masser af indhold hvor man kan koncentrere sig om netop den ene del man finder spændende: spiludvikling.
20-02-2010
#8: Så du tror en bunke 1. klasses-elever kan begynde direkte inde i et spil og hacke det uden nogen viden for Python?Nope. Men jeg tror heller ikke at de kan GameMaker.
#10: Du laver spil fra bunden, ikke fordi du interresserer dig for spiludvikling, men fordi du interresserer dig for programmering, det samme gør jeg.Jeg interessere mig nok lidt for begge dele. Programmering interessere mig faktisk ikke synderligt, men jeg kan godt lide at kreere ting.
#10: #6 fordi jeg gerne vil se hvad for en kaliber de er af, så jeg kan sammenligne med hvad folk har lavet i gamemaker :)De spil jeg lavede i JavaScript var af samme kvalitet som det jeg formåede at frembringe med GameMaker.
#10: Hvad nu hvis man interresserer sig for spiludvikling men ikke for programmering? Hvad nu hvis man bare gerne vil lege med nogle koncepter ? Så er et program som gamemaker genialt, og det sejeste er at det faktisk kan være med til at vække interressen for programmering (deres grafiske scripting system lærer grundprincipperne i programmering uden at belemre folk med syntaks og unødvendige detaljer).Min pointe er at den tankevirksomhed det kræver at lave et spil i Python og GameMaker er identisk. Den eneste forskel er at med GameMaker klikker man rundt på nogle knapper, og med Python skriver man ting. Python syntax er meget simpel, så det er ikke væsentligt sværere end GUI.
11-01-2010
#11:
Python syntax er meget simpel, så det er ikke væsentligt sværere end GUI.
For en gruppe 1. klasser?
20-02-2010
#12: For en gruppe 1. klasser?Læs nu hvad jeg skriver. Dit argument duer ikke, i forhold til det jeg siger.
11-01-2010
#13: Svar
Du skriver at CLI er nemmere end GUI - men gælder dette også for en gruppe 1. klasser, som dette er henvendt til?
Vil selv mene de vil miste interesse fantastisk hurtigt.
20-02-2010
#14: Læs øverst indlæg #11.
14-10-2006
Det er to konceptuelt forskellige tilgange til spiludvikling, hvor en programmeringsorienteret tilgang vil tiltale et andet publikum end den grafiske drag/drop tilgang, de er begge berettiget, og den grafiske tilgang kan hjælpe med til at give folk der ellers ikke ville have haft mod på programmering, en forståelse for generel logik og fortolkning som kan være en hjælp til eventuelt at begynde at programmere. Men hvis man ikke er tiltrukket af tanken om at sidde og klampe linjer ned i et tekstdokument og lære syntaks, så er et grafisk værktøj ganske vidunderligt.
20-02-2010
#16: Du har en væsentlig pointe. Men den problematik jeg rejser er, om selve programmeringen er nogen væsentlig barriere, hvis man er i stand og har tålmodighed til at forstå spil logikken.
25-12-2007
#17
Jeg kunne godt tænke mig at købe en gammel Fort Thunderbird og sætte den i stand! Men jeg ville sku ikke have mod på at bygge min egen bil fra bunden :)
20-02-2010
#18: Jeg forstår ikke helt din analogi? >.<
14-10-2006
#17
Jeg vil give dig ret, udfra mit eget synspunkt, om at alle kan lære at programmere hvis de har lyst, i at programmeringen ikke som sådan sætter nogen barriere, jeg tror ikke det gør det sværer at lave et spil som sådan, men det gør det til en anden oplevelse, og det er ikke en oplevelse der tiltaler alle.
Jeg tror det er to forskellige indgangsvinkler til det samme.
Selv når vi snakker programmering, er der står forskel på folks indgangsvinkler, nogle syntes det er sjovest at skrive alting helt fra bunden, mens andre vælger at bygge deres spil på en eksisterende engine.
Ikke at det er nogen valid analogi, men ideen er lidt den samme som at nogle folk foretrækker at læse en bog mens andre foretrækker at se filmatiseringen, "historien" er den samme, men det er forskelligt hvad folk har lyst til, og man kan ikke rigtigt sige at det ene er mere rigtigt end det andet, det er smag og behag.
20-02-2010
#20: God udlægning og argumentation! Det vil jeg give dig ret i.