Test af TribalTrouble og interview med udviklerne.

  • strict warning: Only variables should be passed by reference in /var/www/clients/client612/web794/web/modules/inline/inline.module on line 418.
  • strict warning: Only variables should be passed by reference in /var/www/clients/client612/web794/web/modules/inline/inline.module on line 418.
  • strict warning: Only variables should be passed by reference in /var/www/clients/client612/web794/web/modules/inline/inline.module on line 418.
  • strict warning: Only variables should be passed by reference in /var/www/clients/client612/web794/web/modules/inline/inline.module on line 418.
  • strict warning: Only variables should be passed by reference in /var/www/clients/client612/web794/web/modules/inline/inline.module on line 418.
  • strict warning: Only variables should be passed by reference in /var/www/clients/client612/web794/web/modules/inline/inline.module on line 418.
  • strict warning: Only variables should be passed by reference in /var/www/clients/client612/web794/web/modules/inline/inline.module on line 418.
  • strict warning: Only variables should be passed by reference in /var/www/clients/client612/web794/web/modules/inline/inline.module on line 418.
tribal

Vi er nogle stykker som har testet spillet Tribal Trouble. TT er udelukkende et Java og OpenGL spil. Det er imponerende i mange hen seender da man aldrig før har set sådan flot 3d grafik lavet i Java.
Spillet blev testet på flere maskiner inkl en Intel P4 HT 2.4 ghz processor med Nvidia FX 5700 og en AMD Athlon 2.1 Ghz med ATI radeon 9200SE(128mb).

Spillets demo downloades fra download sektionen på http://www.oddlabs.com
Man installerer spillet ved at starte en terminal og som normal bruger at skrive;

sh ./TribalTroubleSetup.sh

og filerne bliver pakket ud og et desktop icon bliver lavet.

Første gang man starter spillet skal man lige gøre sig den vane at opdatere spillet. Det er lidt ærgerligt at man lige har aftalt med en masse at man skal spillet sammen, og så bliver man smidt ud da spillets versioner ikke er ens.

Som det ses på billedet er der både en Toturial hvor man kan lære spillets regler og shortcuts. En Campain hvor man kommer gennem en hel række ceneries som bygger ens færdigheder op. En Singleplayer hvor man kan vælge og sætte sine egne baner op så man kan smugtræne til netværksdelen Multiplayer.

Selve spillet
tribal2

Spillet er et strategi spil, som minder lidt om WarCraft. Du er på en ø, hvor dine Peons (arbejder) står klar til at modtage ordre fra dig, klar til at bygge et imperium op. Du starter første bane i campaign med et x antal Peons (arbejder) og de skal bygge en quarters hvor nye peons opstår. Når de har færdig bygget dit quarters, skal de bygge et armory hvor du derfra kan vælge hvor mange af dine indestående peons, henholdvis skal indsamle træ, sten, jern og tropiske fugle.
Men du er ikke alene. For i den anden ende af øen, befinder henholdsvis stammefolket sig. Det er dem du skal bekæmpe med din hær som du uddanner af dine peons. Men for at du kan uddanne dine peons skal du netop indsamle resourcer.
Første bane der behøver man ikke så stor en hær, for de indfødte er i undertal og kan indvarderes temmelig hurtigt. Men målet for at kunne gennemføre første bane er at du skal befrie din høvding ThorLeif som de indfødte har taget til fange. Først når alle indfødte er slået ihjel og alle deres bygninger er smadret, kan Thorleif gå fri og du har gennemføret første bane.

Efter en gennemført bane får du en oversigt over hele den rute du kan følge for at komme i "mål", men du vil hurtigt finde ud af at de indfødte har nogen beskidte tricks. Som f.eks. at deres høvding kan sige en formular og derpå sende en tordensky afsted, og denne sky vil slå lyn ned i dine mænd så de omkommer på stedet. Så det vil være en go idé at tænke lidt som de store generaler under krigene.
tribal4

Det er også muligt senere i spillet selv at opbygge en Chef (høvding). Vikinge høvdingen kan blæse i hornet og så falder modstanderne om. Der er 2 forskellige trix som din høvding kan. Stammefolkets høvding kan 2 andre ting. Den som jeg syntes virker bedst er når stamme høvdingen sætter sig ned og brygger i sin gryde en gul gift som får alle modstanderne til at vælte om (jeg er ikke sikker på at der ikke ryger et par af ens egne med i købet).
Se evt her: http://www.oddlabs.com/screenshots.php?id=2

tribal5_l

Netværks delen er mindst lige så interessant. Her logger man på som bruger eller gæst alt efter om man har den registrerede version. Man har mulighed for at chatte med dem man vil spille med eller man kan bare vælge Games tabben for at joine et spil. Det er værd at huske at spillere med demoen ikke har mulighed for at opbygge de helt store krigere samt høvdinge, så når man laver en game server skal dem med demo versionen nok have lidt hjælp fra en computer styret stamme også (AI).
Alt er let at sætte op og der kan være op til 6 spillere på samme server.

tribal6_l

Et virkeligt underholdende spil hvis man godt kan lige strategi spil. Faktisk er Tribal Trouble det ENESTE strategi spil som har fanget mig siden Warcraft 2.

Da vi var flere om at teste spillet vil jeg lige skrive de "issues" som der opstod for nogle af os.
På min egen P4 under Fedora Core og på Red Hat Enterprice 4 kører spillet upåklageligt.

En anden tester havde problemer med installationen under SuSE. Her er hans beretning:
Først hentede jeg spillet på oddlab.com og fulgte deres install. Jeg installerede spillet først på Suse 9.3 og allerede der oplevede jeg en del fejl.
Flere gange hvor jeg startede spillet i konsolen som ./tribaltrouble, så skrev den:
Skriver til log filen og kom den ikke videre.. den frøs. Men efter en genstart af linux så kunne jeg starte spillet igen.
Jeg startede med at spille spillet med et Nvidia kort på 32 mb ram og dette havde den ikke nogen problemer med, udover at hardware cursoren blinkede af og til. Men den kunne ikke trække så meget så jeg valgte at installere mit ATI kort i stedet. Så skete der noget.
Nu har jeg installeret TribalTrouble på mandrake 10.2 og nu fik jeg lige pludselig et valg at jeg kunne få et ikon på skrivebordet og starte spillet direkte derfra uden at gøre brug af konsolen.

Om det var grafik kortet eller SuSE der forårsagede fejlen ved jeg ikke. Jeg tror dog det er grafikkortet eftersom hele Tribal Trouble er udviklet på SuSE.

Konklusion
Tribal Trouble er et rigtig godt spil som man kan blive fanget af hvis man er til strategi. Og til dem der ikke har tålmodigheden til strategi spil, så kan man klilkke på + og - for at ændre spillets hastighed.
Spillet er godt opbygget med toturials, single player og netværks play. Netværksdelen er specielt sjov. Jeg har bla. en der næsten hver aften har fornøjelsen at banke mig på det grusommeste hvilket har ført til at han er kommet på top 50 listen over de bedste spillere. Listen kaldet "The League" kan ses her: http://www.oddlabs.com/highscores.php
Først når man har vundet 5 kampe kan man komme til at spille rated games.

Spillet er virkeligt gennemtænkt. Logger man f.eks. ind på sin profil på Oddlabs.com og kigger under "game scheduler". Her kan man lave notifiers over hvilke matches man skal spille.
Mangler man nogle at spille med, kan man også klikke ind på "Online Notifyer" hvor man kan se lige så snart nogen logger på.
Inde i selve chatten i spillet kan man se hvem der i øjeblikket spiller oh hvem som er ledig. Man kan endda sende private beskeder til hinanden...

Dette spil kan varmt anbefales, og så virker det jo både i Linux, Windows og MAC. Det eneste krav er at OpenGL virker.

Interview med Oddlabs udviklerne
Sp: Kan du ikke fortælle lidt mere om hvem i er, og hvad jeres baggrund er?
Sv:
Vi er 4 datalogistuderende fra Odense, som mødtes på 1. semester af datalogiuddannelsen på Syddansk Universitet i 1999. Her fandt vi hurtigt ud af at vi havde samme interesse for demoer og startede sammen med nogle andre medstuderende en demogruppe, der dog aldrig nåede at blive til noget.

Sp: Hvordan og hvornår opstod ideen til spillet og den teknologi der bliver
brugt?
Sv:
Efter i et års tid at have leget med ideen om at få en demogruppe i gang, fandt vi ud af at vi egentlig hellere ville lave computerspil. Vi startede med at ville lave verdens største og sejeste MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game). Efter et halvt år hvor vi legede med tanken, og fik skrevet en masse ideer ned, gik vi gang med at kode på det. Vores totale mangel på erfaring viste sig tydeligt og der blev gentagne gange ændret på de tekniske mål. Gennem ca. et års erfaring begyndte der dog at tegne sig et billede af hvilken teknologi vi havde brug for, og hvordan vi skulle opnå den. Det var altså en løbende proces.

Sp: Hvor lang tid har spillet været under udvikling?
Sv:
Det er lidt svært at svare på, fordi vi ikke startede med det spilprojekt vi står med nu. Vi startede med at sætte vores mål helt ekstremt højt, med et MMORPG som kunne alt. En meget udbredt og efterhånden klassisk fejl for nybegyndere i branchen, fandt vi senere ud af. Efter noget tid gik det selvfølgelig op for os hvor umuligt det var at udføre med de ressourcer vi havde til rådighed, og vi skiftede derfor målsætning. Det måtte vi gøre et par gange mere inden vi nåede frem til noget vi havde ressourcer til at lave. Så vi har været igang siden 2001, men selve Tribal Trouble gik vi først igang med for et par år siden, hvor vi selvfølgelig byggede videre på noget af det vi allerede havde lavet. Af det Tribal Trouble som vi står med i dag, er der nok gået ca. 2 års arbejde på al den underliggende teknologi og 1 år på selve spillets indhold.

Sp: Arbejder i full time på udviklingen, eller har i jobs ved siden af?
Sv:
For snart et år siden sagde vi vores jobs op og gik full time. Vi læser dog stadig på universitetet, med samme nedskruede tempo som vi har gjort de sidste mange år. Så når det er eksamenstid holder vi lige et par ugers læsefri.

Sp: Java er et usædvanligt sprog at lave grafiktunge spil i, kan du forklare
lidt om teknologien I bruger?
Sv:
At Java er for langsomt til at lave spil i er en opfattelse vi har mødt alt for ofte. Det er en skrøne der har rod i de ældste versioner af Java, som mildest talt ikke var effektive på den tids hardware. Desuden tror mange folk at vi bruger Sun's Java 3D (http://java.sun.com/products/java-media/3D/), som heller ikke er noget at råbe hurra for. Sandheden er at vi koder i OpenGL nøjagtig som man ville gøre det i C/C++. Vi bruger bare LWJGL (http://lwjgl.org/) som binding til OpenGL, hvorved vi opnår samme hastighed ved hardware acceleration som i andre sprog, samtidig med at vi kan kode i Java. Dette giver os et mere effektivt udviklingsforløb, da Java er meget bedre til at undgå fejl, og informere om fejl hvis de opstår. LWGJL er ganske simpelt en binding der gør det muligt at bruge OpenGL, OpenAL og få kontrol med input, samtidig med at det er crossplatform Java.

Sp: Hvilken platform udvikler I på? Og hvilket IDE?
Sv:
Vi udvikler stort set udelukkende i Linux (SuSE 9.3), dog har vi en Mac med OS X 10.4 som vi også bruger som udviklingsmaskine. Vi bruger slet ikke nogen IDE. Det er lidt forskelligt hvad folk bruger af editors, men VIM i en række konsole shells (zsh) er rimelig populært. Som byggeværktøj bruger vi Apache Ant (http://ant.apache.org/), og til versionsstyring bruger vi Subversion (http://subversion.tigris.org/).

Sp: Spiller i selv Tribal Trouble?
Sv:
Mikkel spiller det en del, Sune har spillet en lille smule, men Elias og Jacob spiller det kun når der skal testes.

Sp: Hvis ja, hvad er jeres nick names i spillet?
Sv:
Mikkel går under navnet Mikkel, og Sune kalder sig thufir.

Sp: Hvad er fremtiden for Oddlabs, har i andre spil i tankerne som i skal
udvikle senere?
Sv:
Vi er igang med at udtænke vores næste projekt nu, men vi er ikke nået frem til noget endeligt. Vi er ved at undersøge nogle tekniske forhold først, for at se om vores ide er noget vi kan udføre uden at kræve det allernyeste hardware.

Link til Oddlabs hvor Tribal Trouble kan hentes (spillet er ikke GPL):
http://www.oddlabs.com

Tribal Trouble har et udmærket forum her:
http://www.oddlabs.com/forum/

Selve artiklen er lavet i samarbejde med myrdk (tror jeg det var, jeg har mistet mailen under formatering).
Og forresten, jeg hedder Skunk online, såååå hvis i har lyst til at spille så giv jer til kende :)