Kunne man lave en landsdækkende Linux Support forum?

Domiino
Antal: 687
Tilmeldt:
26-03-2008
User is offline
Kunne man lave en landsdækkende Linux Support forum?

Hej alle

Kaster lige en idé op, så må vi se om der er nogen der kan se en íde i det - evt. vil være med på et lille eventyr?

Jeg har til dagligt LinuxPusher, jeg yder helst ikke support til mine brugere, da jeg ikke har tiden til det, så jeg plejer bare at henvise dem herind. Jeg er selvstændig webdesigner, så det er der jeg bruger al min tid.

Men hvad nu - hvis man kunne lave en landsdækkende Linux Support, med nogen der er interesserede i at yde support til nye Linux brugere, en fælles platform hvor nye Linux brugere kan hente hjælp og evt. få kundebesøg af en Linuxekspert?

Linuxkonsulenter skal selvfølgelig have betaling for det, så det er noget I selv skal stå for. Men vi kunne lave en fælles platform hvorigennem vi kunne skyde målrettet annoncering for Linux ud igennem.

Jeg har et par leverandører, hvor vi igennem kan skaffe forskelligt hardware, mest i form af Refurbished, men der er også mulighed for andet.

Var det noget nogen kunne være interesseret i? Konsulenterne blive selvfølgelig afregnet direkte med kunden, det vigtigste er bare at det virker professionelt og at de får den samme gode support og ydelse af ALLE konsulenterne.


polynix
polynix's picture
Antal: 276
Tilmeldt:
24-05-2021
User is online
Jeg synes det er en god

Jeg synes det er en god idé. Dog vil jeg sige, at ingen herinde er dygtige nok til de mere komplekse problemer, der kunne opstå.
Installation, basale tips til terminal og desktop, er det langt de fleste herinde kan finde ud af, uden at bruge Google. Julemand er vist den eneste jeg umiddelbart kan komme i tanke om er dygtig nok til, at yde en lidt dybere, teknisk support. I hvert fald af dem jeg kender til. Men god idé :)


Domiino
Domiino's picture
Antal: 687
Tilmeldt:
26-03-2008
User is offline
Nu skal du huske at dem

#1:

Nu skal du huske at dem der skal have "Hardcore" hjælp typisk også er erhvervskunder med specielle behov. Nu tænker jeg på Hr. og Fru. Danmark, der kan ringe til den lokale Linux Konsulent, der kan hjælpe med opsætning af mail, flytning af data, lidt hjælpe med tekstbehandling, opdatering / opgradering af programmer osv.

Hvis så der kommer nogen "hardcore" Linux eksperter på banen, så kan man jo udvide det til større erhvervskunder.


polynix
polynix's picture
Antal: 276
Tilmeldt:
24-05-2021
User is online
så kan man jo udvide det

så kan man jo udvide det til større erhvervskunder.

Tror du ikke erhvervskunderne allerede får support af Red Hat? :)


Domiino
Domiino's picture
Antal: 687
Tilmeldt:
26-03-2008
User is offline
Ikke nødvendigvis, jeg

#3:

Ikke nødvendigvis, jeg har haft et par erhvervskunder med et par medarbejdere der bare brugte deres "lokale" it mand :)

En virksomhed, behøver jo ikke at have 1000 ansatte, en lille virksomhed, hvor de f.eks. har Tynde Klienter til at stå f.eks. i en produktion er meget normalt og det er måske kun 10 - 15 maskiner?


polynix
polynix's picture
Antal: 276
Tilmeldt:
24-05-2021
User is online
Ok - godt ord igen. Men

Ok - godt ord igen. Men spørgsmålet er så, er der nok af de få til, at det overhovedet kan betale sig at stable noget på benene? Det vil sikkert vise sig. Men jeg elsker dit gåpåmod, - det kunne vi andre lære noget af. :)


Domiino
Domiino's picture
Antal: 687
Tilmeldt:
26-03-2008
User is offline
Hey - jeg er

#5:

Hey - jeg er iværksætter af natur! Jeg sidder ikke og fiser husleje af, arbejder mellem 10 - 12 timer om dagen (også i weekender) - så længe det er sjovt at være selvstændig så bliver jeg ved.

Hvis nu vi kunne finde en 10 - 12 personer der var med på tanken, så er der noget at vinde for alle. Vi kunne nemmere komme ud med budskabet omkring Linux, samt yde hjælp over hele Danmark, enten ved konsulentbesøg eller Teamviewer.

Konsulenterne kunne tjene en 500,- i timen + kørsel (eller mere hvis vi sætter timeprisen højere), så skal de bare lade sig Moms registrer hvis de tjener mere end 40.000 om året (mener jeg grænsen er på).


Jakob77
Antal: 66
Tilmeldt:
19-11-2022
User is offline
Domiino Jo flere supportfora

Domiino

Jo flere supportfora til Linux jo bedre.! :-)
Det skriver jeg gerne, selvom mine vildeste Linux forumdrømme går i en noget anden retning.

Forestiller du dig, at det skal være et forum til alle danskere eller primært et sted, hvor erhvervslivets konsulenter kan støtte hinanden.?

Kan du sige lidt mere om de "tynde" klienter til folkene ved maskinerne.?
Jeg har lidt svært ved at gennemskue virksomhedens økonomiske interesse i det.

Et andet springende punkt kan blive om eller hvordan, det skal organiseres.
Tænker du at udlægge et mønster i forvejen eller måske nærmere at begynde med et forum og så tålmodigt diskutere det op fra bunden der.?
Om det lykkes eller mislykkes, så må det kunne blive et lærerigt projekt.


Domiino
Domiino's picture
Antal: 687
Tilmeldt:
26-03-2008
User is offline
Jeg forestiller mig, et

#7:

Jeg forestiller mig, et sted hvor alle private kunder (forhåbentligt også erhvervskunder) kan finde en Linux Expert der kan være behjælpelig med nogen af de problemer de står med.

For at drive værket, skal de enkelte Linux Experter være selvstændige erhvervsdrivende, der er ville til at yde support til kunderne, og selv stå for faktureringen, så omgår vi at det bliver en samlet organisation. Det kunne være fedt hvis man lavede en søgemaskine for de besøgende, hvor de kan f.eks. indtaste deres postnummer, så kommer den eller de nærmeste Linux Experter frem, hvorefter man kan tage kontakt til den man ønsker. Samtidigt kan hver Linux Expert angive hvad deres specialer er, så kan man også putte det ind i søgemaskinen.

På den måde kan vi samle ÉT sted i Danmark, hvor kunderne kan gå hen og få hjælp. Det er fint nok med forummer, Sociale Medier, men det her skal være direkte betalende konsulenter. Jeg ved det fra mine kunder, de betaler gerne, selvom de ved at de kan finde løsningen på problemet online, så vil de gerne betale for at få den hjælpe og guide de har brug for.

Forestil Jer at de søgende kan gå ind og søge efter hjælp og finde en Linux Expert der så kan tage kontakt til kunden og hjælpe dem igennem, og samtidigt kan Linux Experten få betaling for deres tid.

Der skal selvfølgelig være nogen retningslinjer for konsulenterne, hvordan man dokumenterer ens opgaver og løsninger, hvordan man tiltaler kunden og hvordan man præsenterer Linux på den bedste måde. De forskellige konsulenter kunne spytte lidt i kassen og vi kunne lave nogen reklamefremstød på f.eks. Google, Facebook, LinkedIN eller hvor man kunne finde nye kunder.

Lave sparring mellem hinanden, holde interne møder, hvor vi kunne fortælle om nye og spændende tiltag og produkter og på den måde kunne give kunderne de bedste oplevelser.


TankeSkud
TankeSkud's picture
Antal: 115
Tilmeldt:
29-07-2020
User is offline
Man kunne nok godt starte et

Man kunne nok godt starte et supportfora, men jeg kan også se nogle udfordringer.
1. Eftersom linux er open source, så kan en eller flere videoer på youtube potentielt mindske mængden af arbejde.
2. Der skal være et sikkerhedsnet / udvælgelsesproces når det kommer til konsulenterne ellers er der risiko for at supportforaet "ansætter" folk der har potentiale for at lave it-kriminalitet. Det kan både skade foraet og "kunderne" hvis sådan nogle typer ikke bliver opdaget i tide.
3. Med muligheder som patreon og mobilepay, så er der allerede mulighed for at individer kan starte deres egen lille support.
4. Jeg er ikke sikker på om folk vil være villige til at betale et nyt supportfora... De kender ikke folk og foraet er heller ikke anerkendt på samme måde som Redhat f.eks. er, men det er nok bare et spørgsmål om marketing.


Domiino
Domiino's picture
Antal: 687
Tilmeldt:
26-03-2008
User is offline
1. Nej, Windows er også

#9:

1. Nej, Windows er også "gratis" og "MacOS" er gratis - alligevel er der folk der lever af at lave support til det. Folk vil gerne betale for at få personlig hjælp. I sær hvis de har en fast kontakt de kan ringe til. Nu har jeg været i erhvervslivet i over 20 år, og jeg VED at kunder ikke har noget imod at betale, hvis de føler de får værdi for pengene. Gratis videoer og guides, ja tak... men Hr. og Fru. Danmark forstår ikke det halve af hvad der skrives eller siges i disse guides. Derfor er det vigtigt at konsulenter tale "Dansk" og forklarer kunderne hvordan og hvorledes. Jeg har ugentligt private kunder der ringer til mig, jeg bliver nød til at sende videre, da jeg ikke har tiden til at hjælpe dem.

2. Der skal være et sikkerhedsnet / udvælgelsesproces når det kommer til konsulenterne ellers er der risiko for at supportforaet "ansætter" folk der har potentiale for at lave it-kriminalitet. Det kan både skade foraet og "kunderne" hvis sådan nogle typer ikke bliver opdaget i tide.
HELT klart! Derfor skal der også underskrives nogen klausuler og laves nogen retningslinjer, men kender vi ikke allesammen snart hinanden, eller kender nogen der kender nogen :)

3. Med muligheder som patreon og mobilepay, så er der allerede mulighed for at individer kan starte deres egen lille support.
Ja - men hvis vi gør det SAMLET så har det en større gennemslagskraft. Prøv selv at søg efter noget Linux support på Google og fortæl mig hvor mange der tilbyder det i lige DIT område?

4. Jeg er ikke sikker på om folk vil være villige til at betale et nyt supportfora... De kender ikke folk og foraet er heller ikke anerkendt på samme måde som Redhat f.eks. er, men det er nok bare et spørgsmål om marketing.
Redhat er KUN til erhvervsfolk og hvis jeg ikke husker helt forkert er det også kun på engelsk?!? Hjælper Redhat f.eks. også med at opsætte din Thunderbird til at hente din mail eller synkroniserer din kalender?


polynix
polynix's picture
Antal: 276
Tilmeldt:
24-05-2021
User is online
Er der virkeligt så mange i

Er der virkeligt så mange i Danmark der er så dårlige til engelsk den dag i dag? Vi bliver jo eksponeret fra alle leder og kanter, med engelsk - og det danske sprog har endda utroligt mange engelske erstatninger i sproget, som der førhen var danske ord for.

Er det den ældre generation du taler om?


Domiino
Domiino's picture
Antal: 687
Tilmeldt:
26-03-2008
User is offline
Er det den ældre

#11: Er det den ældre generation du taler om?

Ja, det er mest 40+ vi snakker om her... der er mange der er fanget af brugen af computeren og bare mangler noget hjælp - og tro mig, de betaler gerne for den gode service.


polynix
polynix's picture
Antal: 276
Tilmeldt:
24-05-2021
User is online
Ja, det er mest 40+ vi

Ja, det er mest 40+ vi snakker om her

40+???? Ikke 60+? Jeg er rystet. Det troede jeg ikke i 2022. Er det ikke kun Jylland, så? :D


Domiino
Domiino's picture
Antal: 687
Tilmeldt:
26-03-2008
User is offline
40+???? Ikke 60+? Jeg

#13: 40+???? Ikke 60+? Jeg er rystet. Det troede jeg ikke i 2022. Er det ikke kun Jylland, så? :D

Altså jeg har haft en del private kunder fra 40+


linuxuser42
Antal: 665
Tilmeldt:
05-01-2008
User is online
Det vil være en glimrende

Det vil være en glimrende ide med et professionelt dansk supporter netværk.
Tror mange herinde kunne deltage, hvis de ikke liige havde job i forvejen.

RedHat abonnement er faktisk ikke så attraktivt,- de er på linje med MS i kvaliteten af support....
De fleste support ting går nok - efter min erfaring - på Debian familie agtige emner indenfor

window manager problemer
devices der ikke spiller ud ad boxen. F. Ex lyd og printer
upgrades der går galt
alternativer til windows/mac progrsmmer
restore/backup
firewall opsætninger
(re) installs
nfs server og client
dhcp/dns og netværk
Ldap og AD ingegration
kernecompiles
Docker og virtualisering
netværksanalyse/sikkerhed
Webserver/webplatform håndtering

Tror egentlig mange kan være med et godt stykke vej herinde, og ja! : Hvis der ikke er support muligheder og sikkerhed for support, kan man ikke sælge så mange linux billetter.

--
Mine opdaterede 'danske' Debian iso'er https://wwvaldemar.dk/indexiso.html


Domiino
Domiino's picture
Antal: 687
Tilmeldt:
26-03-2008
User is offline
Det vil være en

#15: Det vil være en glimrende ide med et professionelt dansk supporter netværk.
Tror mange herinde kunne deltage, hvis de ikke liige havde job i forvejen.

Tænker man på de private kunder, så kunne man jo have "åbningstider" om aftenen, det er jo typisk der de private har tid, de er jo også på arbejde? Men det er også et spørgsmål om det overhovedet er noget man vil, hvor der er en vilje er der en vej. Kunne man scorer 500,- / timen eller mere og kunne få mellem 10 - 20 om måneden, så er der alligevel en del penge at hente ved siden af ens arbejde.


Domiino
Domiino's picture
Antal: 687
Tilmeldt:
26-03-2008
User is offline
Jeg kan fortælle at jeg via

Jeg kan fortælle at jeg via LinuxPusher har i 2022 solgt ca.

10 computere med Linux
30 USB penne med Linux

Hvilket giver ca. 40 nye potentielle Linux brugere, 90% er førstegangs brugere, hvilket ville sige at der er ca. 35 nye brugere der godt kunne bruge lidt starthjælp, det er med opkørsel, en smule undervisning og flytning af data fra deres Windows til Linux. 2-3 timers arbejde...

Det er kunder der selv har fundet ind på LinuxPusher, jeg laver ingen form for reklame nogen steder, forestil Jer hvis man lavede noget fælles promovering - så kunne 40 nye Linuxbrugere måske blive til 400 eller måske 4.000 om året. Så skal der være nogen til at tage hånd om dem og hjælpe dem i gang.

Kunde fordelingen er nok ca. 90% mænd og 10% kvinder og allesammen er over 40+ (vil jeg mene), nu har jeg ikke snakket personligt med allesammen, men en del af dem ringer eller skriver tilbage til mig efter købet.


polynix
polynix's picture
Antal: 276
Tilmeldt:
24-05-2021
User is online
Det gør mig glad, at se dit

Det gør mig glad, at se dit gode arbejde Domiino. Det skal du være stolt af.


ejvindh
Antal: 206
Tilmeldt:
17-05-2010
User is offline
Jeg vil bare lige slutte mig

Jeg vil bare lige slutte mig til linuxuser42's indlæg her. Jeg synes egentlig det er en rigtig god ide, og jeg tror bestemt også, at der kunne være mange supportere herinde, der kunne hjælpe. Så er det altså heller ikke sværere. Og skulle man endelig støde på nogle ting, man ikke lige kan løse selv, kunne et yderligere tiltag måske være, at man havde et bagvedliggende chatforum, hvor man kunne hjælpe hinanden i sværere cases. Det havde vi også på Spywarefri (AltME) dengang det var allermest aktivt.

Og ja, i en opstartsfase kan det nok være meget godt, hvis supporteren geografisk befinder sig nogenlunde tæt på -- da det jo ofte her handler om, hvordan hele systemet skal sættes op. Men i de efterfølgende faser, vil meget jo også kunne supporteres pr. fjernlink.

Måske kunne man overveje en mulighed med, at dem man har hjulpet kan gå ind og "rate" hjælpen, således at den enkelte supporter efterhånden får en historik, som man som potentiel kunde kan kigge igennem, inden man beslutter sig? Jeg ved godt, at sådanne ratings ikke altid er 100% retfærdige, men på sigt giver de nu alligevel et udmærket overordnet billede af personen.

Jeg kommer ikke personligt til at gå ind i det, men det handler mere om at min computerhjælp grundlæggende er gratis. Det er en lang historie, og jeg har 100% respekt for folk, der ser computersupport som en legitim indtægtskilde på niveau med alt muligt andet.


Domiino
Domiino's picture
Antal: 687
Tilmeldt:
26-03-2008
User is offline
Måske kunne man

#19: Måske kunne man overveje en mulighed med, at dem man har hjulpet kan gå ind og "rate" hjælpen, således at den enkelte supporter efterhånden får en historik, som man som potentiel kunde kan kigge igennem, inden man beslutter sig? Jeg ved godt, at sådanne ratings ikke altid er 100% retfærdige, men på sigt giver de nu alligevel et udmærket overordnet billede af personen.

Kanon idé, jeg forestiller mig lidt at kunden få et valg af supportere, som kunden så kan vælge imellem, det vil jo være super godt med "stjerner" eller pingviner opgavens afslutning.


Jakob77
Antal: 66
Tilmeldt:
19-11-2022
User is offline
"Hvis der ikke er

#15:

"Hvis der ikke er support muligheder og sikkerhed for support, kan man ikke sælge så mange linux billetter."

Der har du for mig at se en pointe af de helt store, og det er ikke engang sikkert, at det er nok, at supporten eksisterer.
Jeg har f.eks. oplevet som et lyn fra en klar himmel at blive bandlyst fra et supportforum på et tidspunkt, hvor jeg netop var på vej til at tage ansvar som administrator for flere brugere.
Efter sådan en erfaring kan man miste lysten. Jeg tænker efterhånden, at nogle af de såkaldte eksperter, som gør mest for Linux, måske ofte også er dem, der ødelægger allermest for Linux, fordi de dybest set ikke har en dyt forstand på eller omsorg for de mennesker, som det hele i den sidste ende handler om.
Jeg søger et Linux forum, der kan stå for en revision på dette felt, men sjovt nok er det indtil videre ikke lykkedes. Typisk bliver det nærmest opfattet fjendtligt, hvilket ikke ligefrem afkræfter en eventuel mistanke om skeletter i skabene.
På den måde kan man få tanken, at det for Linux måske ofte er endnu mere vigtigt at rate fora og moderation end konsulenter.

Derfor må mit allervigtigste tip til den omtalte forumidé nok være at undgå skeletter i skabene, og i kælderen, og i haven... og i garagen osv.. ;-)


Domiino
Domiino's picture
Antal: 687
Tilmeldt:
26-03-2008
User is offline
Jeg har f.eks. oplevet

#21: Jeg har f.eks. oplevet som et lyn fra en klar himmel at blive bandlyst fra et supportforum på et tidspunkt, hvor jeg netop var på vej til at tage ansvar som administrator for flere brugere.

Tja, det jeg typisk oplever er at hele idéen om GRATIS hjælp er den eneste vej at gå. jeg har også oplevet flere gang at prøve at slå enkelte emner op i nogen forskellige forums hvor jeg kan tilbyde mine services mod betaling, men nej nej, det må man endelig ikke Linux skal være GRATIS, det er SLET ikke det der tales om når man snakker Open Source.

Så længe at folk har den indstilling at det skal være GRATIS så bliver Linux aldrig mere udbredt. Jeg siger ikke der skal betales for licenser osv, men det skal være OK at få betaling for ens ydelser og at man kan rent faktisk leve af at hjælpe hinanden. Det er en underlig tankegang folk nogen gange har når det kommer til Software.


FrugalMan
FrugalMan's picture
Antal: 1780
Tilmeldt:
18-12-2007
User is offline
Så længe at folk har

#22: Så længe at folk har den indstilling at det skal være GRATIS så bliver Linux aldrig mere udbredt. Jeg siger ikke der skal betales for licenser osv, men det skal være OK at få betaling for ens ydelser og at man kan rent faktisk leve af at hjælpe hinanden. Det er en underlig tankegang folk nogen gange har når det kommer til Software.

Helt Enig. Når det gælder proprietær software på f.eks. Windows, ja så folk villige til at betale.

En sjov oplevelse. Et familliemedlem der bruger Windows 11 havde problemer med opsætning. Nu har jeg ikke brugt Windows i over 20 år, men det lykkedes mig at få løst hans problem :)

For almindelige brugere ved heller ikke ret meget om Windows, og er også lost når der er problemer.

Så hvorfor er det så ikke muligt at tage penge for noget når der er problemer med Linux. Det er der ikke når det gælder Proprietære styresystemer.

"Man kan modstå alt undtagen fristelser" - Oscar Wilde

Frit Software


linuxuser42
Antal: 665
Tilmeldt:
05-01-2008
User is online
Så længe at folk har

#22: Så længe at folk har den indstilling at det skal være GRATIS så bliver Linux aldrig mere udbredt
Korrekt. Vi har en i nabolaget der tager 400 per support kvarter, for mac hjælp. Det har jeg ikke det fjerneste ondt af. Folk vælter ind alligevel.

--
Mine opdaterede 'danske' Debian iso'er https://wwvaldemar.dk/indexiso.html


TankeSkud
TankeSkud's picture
Antal: 115
Tilmeldt:
29-07-2020
User is offline
Så længe at folk har den

Så længe at folk har den indstilling at det skal være GRATIS så bliver Linux aldrig mere udbredt. Jeg siger ikke der skal betales for licenser osv, men det skal være OK at få betaling for ens ydelser og at man kan rent faktisk leve af at hjælpe hinanden. Det er en underlig tankegang folk nogen gange har når det kommer til Software.

Der er ikke noget der forhindre folk i at tage betaling for div. ydelser. Hvis man vil tage betaling for support er man i sin gode ret til at gøre det. Det har FSF også gjort klart når de har sagt at linux er: "free as in freedom, not free beer". Dog kan vi heller ikke komme udenom, at folk er i deres gode ret til at tilbyde gratis support hvis de ønsker det. Det er den åbne natur ved open source.

Når det kommer til penge i linux, så tror jeg at der er flere løsninger.
1. Personligt så jeg, at man støttede open source igennem skat eller at skoler og lignende gav et beløb. Forestil jer lige at de penge (eller 25% af pengene) der blev brugt på windows licenser i stedet blev doneret til linux.
2. Nye features og funktioner i et givent program kunne være betalte.
Lad os sige, at Blender eller GIMP er i gang med at udvikle en ny beta version. Folk der er interesseret kan abonnere, få opdateringer og prøve denne beta version inden den bliver offentliggjort for den bredere befolkning. Vi snakke ikke om en pro og gratis version, men mere at folk der er interesseret kan få et smugkig før det nye produkt bliver offentliggjort (den samme taktik bliver også brugt på patreon og andre medier).
3. Flere distributioner kunne hente inspiration hos softwarecenteret i ElementaryOS. Nogle software kunne være betalt, andre kunne have en knap, hvor man indtaster det man ønsker at betale.


Jakob77
Antal: 66
Tilmeldt:
19-11-2022
User is offline
Jeg mener nu nok, at en stor

Jeg mener nu nok, at en stor del af friheden og storheden i Linux kan findes i de gratis programmer, som stilles til rådighed.
De mange frivillige hobbyfolk og idealister, der samarbejder til gavn for helheden.
Uden det var Linux ikke nær så interessant.
Men det er selvfølgelig ikke det samme som, at donationer og sponsorer er overflødige, eller at linuxfolk gratis skal sætte mailkonti op for 100 ansatte på en virksomhed.

Hvis jeg må blive lidt konkret, så tror jeg, at f.eks. Home Assistant eller tilsvarende software kan give nye relevante opgaver til både Linuxpusher og evt. det omtalte forum.
Noget som dette:
https://www.linuxin.dk/node/23162#comment-97861

Hvis man i dag til rimelig pris kunne købe en startpakke med den rette hardware og en god brugervejledning, så ville jeg bestemt være en potentiel kunde.
Det vil heller ikke røre mig, hvis en del af avancen går til en tekniker, som strikker det sammen.
Men jeg vil ikke være tilfreds med at skulle betale abonnement for software til en opstilling, som, når den er indkørt, bare skal stå og passe sig selv i 10-20 år.


linuxuser42
Antal: 665
Tilmeldt:
05-01-2008
User is online
rette hardware og en

#26: rette hardware og en god brugervejledning
For at gøre det overskuelig skal man have en liste af supporterede konfigurationer, dvs. OS, OS-version og HW. Ellers bliver det dyrt i tekniker timer når der lige skal downloades drivere, kodes lidt og compiles kerne. Her er det f.eks. en god ide at købe hardwaren og installationen hos linuxpusher.dk, hvis man er Linux nybegynder.

--
Mine opdaterede 'danske' Debian iso'er https://wwvaldemar.dk/indexiso.html


Domiino
Domiino's picture
Antal: 687
Tilmeldt:
26-03-2008
User is offline
Nu har jeg arbejdet i IT

Nu har jeg arbejdet i IT branchen i snart 20 år, og de 10 år af dem var i vores lokale IT butik i Lemvig (da der var en IT butik for private).

Vi havde kæmpe success med vores Startpakker, når vi havde solgt en ny PC til en kunde, så kunne de komme ned med deres gamle PC hvorefter vi flyttede alt deres brugerdata over på den nye PC, samt satte deres mail, printer osv op, så det eneste de skulle gøre når de kom hjem var at tænde for computeren og evt. tilføje den til det trådløse netværk. De kunne så vælge at teknikkeren kom ud og satte computeren til netværket.

Uden I må hænge mig op på det, så mener jeg at vi tog 999,- inkl. moms for en Startpakke og derefter timebetaling for at kører ud og sætte den op hos kunden.

Det var en kanon success, også fordi at kunden vidste at de ikke selv skulle bøvle med at flytte deres data og sætte deres mail op. Så var der jo også mersalg i form af Office og Antivirus, det er der så selvfølgelig ikke til Linux.

Det gav en vis tryghed, fordi kunden vidste at de altid kunne ringe hvis der var noget de skulle have hjælp med, fordi vores teknikker havde sat det hele op, så vi kendte til deres system.

Forestil jer, at man bestiller en PC med Linux og derefter en startpakke, så kommer der en teknikker hjem til kunden og overfører alt data og sætte systemet op. Samtidigt får kunden en fast teknikker tilkoblet, så de altid kan ringe hvis der er noget, så kunne de få hjælpe f.eks. over Teamviewer eller AnyDesk. Jeg vil love dig der vil være et kæmpe potentiale i den kombination, da mange i forvejen er trætte af Windows, deres opdateringer og nu Windows 11... deres konstante krav til HW, som mange ældre computere ikke kan leve op til, så nu skal de ud og købe nyt (ikke særlig miljøvenligt).


Domiino
Domiino's picture
Antal: 687
Tilmeldt:
26-03-2008
User is offline
For at gøre det

#27: For at gøre det overskuelig skal man have en liste af supporterede konfigurationer, dvs. OS, OS-version og HW. Ellers bliver det dyrt i tekniker timer når der lige skal downloades drivere, kodes lidt og compiles kerne. Her er det f.eks. en god ide at købe hardwaren og installationen hos linuxpusher.dk, hvis man er Linux nybegynder.

Nu kører jeg typisk med ældre computere, jeg VED understøtter Linux og så de nemme Linux distributioner. Der er alligevel ikke nogen Arch brugere der bestiller en computer hos mig, de kan selv :)