Valve's Source Engine på vej til linux
Ifølge denne nyhed er Valve's Source Engine på vej til linux. Måske er "Valve" lidt abstrakt, men tilføjer man navne såsom counterstrike, counterstrike:source, Half-Life 2, Day of Defeat: Source, Portal, og Team Fortress 2 ved de fleste at det drejer sig om meget populære windowsspil.
Læs mere her:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=source_linux&num=1
Læs mere her:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=source_linux&num=1
Kommentarer5
Re: Valve's Source Engine på vej til linux
Det bliver også spændende at se hvordan Linux klienten vil yde mht FPS - hvis Linux ville give højere FPS kunne jeg forstille mig at der ville være en de af de inkarnerede spiller som ville skifte platform.
Fedt!
Bliver det tilgængeligt på Linux kan det næsten kun komme til at koste Microsoft endda temmelig mange privatkunder - nemlig de der kun bruger windows som platform for spil, internet, msn og mail!
(al' respekt for wine.. fantastisk godt lavet - men det ER altså ikke så godt som native)
Re: Valve's Source Engine på vej til linux
Re: Valve's Source Engine på vej til linux
Dog har man jo lov til at håbe. Det er bare ikke et faktum på nuværende tidspunkt og mig bekendt er Valve ikke det mest pro-linux firma jeg kender.
Linket til Valve's request for flere programmører:
http://www.valvesoftware.com/job-SenSoftEngineer.html
Sætningen som skabte rygterne i første omgang:
" Port Windows-based games to the Linux platform. "
Det oprindelige rygte for et år siden:
http://www.linux-gamers.net/modules/news/article.php?storyid=2282 (linux-gamers)
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NjA1NQ (phoronix)
Nu lyder det jo mere og mere sandsynligt. Men her er et argument der kan gå begge veje:
Valve har mig bekendt udgivet TeamFortress 2, Half-Life 2 mv. til Sony's Playstation3 som bekendt er foruden DirectX.
(DirectX er kun implementeret ved Windows og Xbox konsollerne og ifgl. Wikipedia åbenbart også på Dreamcast konsollen ?)
Anyway.. Linux-folk som er bekendt med spil-konvertering eller spil programmering må nødvendigvis have benyttet OpenGL på en eller anden måde.
Da Valve agter at udgive deres spil til Playstation 3 konsollen, må de altså have OpenGL-kyndige udviklere til at håndtere dette.
Derfor ville det vel give mening at hyre Linux-entusiaster som kender til spilprogrammering (Vel også fordi jeg kan forestille mig, at PS3 udvikling stadigvæk foregår på Linux-maskiner ligesom PS2 udvikling gjorde ?)
Re: Valve's Source Engine på vej til linux