Kritik fra en ny bruger
Må sige (med risiko for slag over nakken) som forholdvis ny bruger på dette forum er der nogle brugere som virker meget selvhøjtidelige, snobbede og arrogante og somme tider er kunsten ikke at få hjælpen men at tilfredstille disse brugere med lige nøjagtig den formulering eller det spørgsmål som behager dem. Det er lidt ligesom de billister med blød hat som leger vejkonger og ikke mener at der findes andre måder eller hastigheder at kører bil på end deres.
Hvis dette er et forum hvor der skal være plads til både nybegyndere og mere erfarne brugere skal man måske bare acceptere at vi er forskellige og hvis man kan hjælpe så gør man det samtidig må man selvfølgelig godt i en pæn tone "skubbe" folk i den rigtige retning (hjælp til selvhjælp) så det hele "glider lidt nemmere.
Jeg er på ingen måde ude på at disse dette forum da jeg som ny bruger af ubuntu ville være meget ked af at skulle finde mig et andet.
Samtidig vil jeg sige til alle "nye" eller hvem det ellers kunne være kom dog med alle de oplysninger i har og prøv i overskriften at specificere så meget ud hvad det nøjagtig er i vil have hjælp til hvis man lige gør denne gymnastik tror jeg på at det hele glider lidt nemmere.
Håber ikke dette er at gå for langt som "ny" bruger syntes bare lige jeg vil sige det da jeg efterhånden har set nogle tråde der ender ud i ordgejl omkring hvad der er blevet sagt og hvad der ikke er blevet sagt i stedet for at yde den hjælp der er blevet bedt om
Hvis dette er et forum hvor der skal være plads til både nybegyndere og mere erfarne brugere skal man måske bare acceptere at vi er forskellige og hvis man kan hjælpe så gør man det samtidig må man selvfølgelig godt i en pæn tone "skubbe" folk i den rigtige retning (hjælp til selvhjælp) så det hele "glider lidt nemmere.
Jeg er på ingen måde ude på at disse dette forum da jeg som ny bruger af ubuntu ville være meget ked af at skulle finde mig et andet.
Samtidig vil jeg sige til alle "nye" eller hvem det ellers kunne være kom dog med alle de oplysninger i har og prøv i overskriften at specificere så meget ud hvad det nøjagtig er i vil have hjælp til hvis man lige gør denne gymnastik tror jeg på at det hele glider lidt nemmere.
Håber ikke dette er at gå for langt som "ny" bruger syntes bare lige jeg vil sige det da jeg efterhånden har set nogle tråde der ender ud i ordgejl omkring hvad der er blevet sagt og hvad der ikke er blevet sagt i stedet for at yde den hjælp der er blevet bedt om
Kommentarer17
Re: Kritik fra en ny bruger
Come om man! Skal vi virkelig til at tale ligesom dronningen herinde før folk bliver glade? Nej vel, folk må bare lære ikke at tage det personligt for s*tan da!!
Jow jow
jeg beder dig ikke at tale som dronningen for det forstår jeg nok ikke alligevel men jeg tænker på at nogen gange skal man måske lige spørge ind til hvad der er galt for taget fra min egen erfaring så nogengange ved jeg måske ikke altid helt hvilke oplysninger som er relevante for at jeg kan får hjælp og selvom jeg selv syntes jeg har givet alle de oplysninger jeg har, kan jeg have overset noget.
Jeg tror dette går begge veje jeg håber bare på at der måske er en enkelt eller to der lige tænker sig om en anden gang trækker vejret og giver folk en chance i stedet for som du bare affejer det og mener at du er fejlfri og fordi de gør sådan på eksperten så er det rigtigt.
Læes mit indlæg med kærlighed i hjertet hi hi
Re: Kritik fra en ny bruger
Re: Kritik fra en ny bruger
En person kommer ind, opretter en tråd med overskriften "Hjælp". Det siger ikke meget om hans problem, nej. Men så kan man vel sige det til ham på normal vis. Det er vel ikke nødvendigt at gå fuldstændig amok, og angribe ham som en nynazist der har fået øje på en jøde?
#4
Ej men så slemt som du
Ej men så slemt som du fremlægger det der, blev hans indlæg jo heller ikke modtaget, jeg synes at det i det første indlæg af 'eorith' blev sagt på en måde til ham som faktisk var lidt morsom.
Ta lige en kop kaffe folkens og køl ned, der er ikke nogen døde jo.. :)
Re: Kritik fra en ny bruger
Re: Kritik fra en ny bruger
Jeg har dyb medlidenhed med dig.
Re: Kritik fra en ny bruger
Dodds Corollary
"When debating a particular subject, if a comparison or implied connection is drawn between the opponent's argument and Hitler and the Nazi Party, the maker of that statement is automatically discredited and the debate is automatically lost by the person or group who referenced the connection to Hitler or the Nazis."
kilde. http://en.wikipedia.org/wiki/Godwins_law
Re: Kritik fra en ny bruger
1) Man laver en sigende overskrift til ens indlæg.
2) Man har googlet efter elementære løsninger først. Og nævner det. Man har ledt i ens distros community's forum først (og nævner det).
3) Man skriver høfligt og grammatisk pænt til dem, man beder om hjælp. Det betyder ikke, at man som ordblind skal holde sig tilbage. Langt de fleste kan se forskel på en ordblinds måde at formulere sig på, og en dum, doven teenagers sms-sprog. Og man er ikke "lidt ordblind", ligesom man ikke er "lidt gravid".
4) Hvis problematikken indvolverer hardware, har man at have undersøgt hvilken man har (chip-set etc) inden man spørger.
Hvis bare disse simple punkter er opfyldt, får man fremragende, gratis hjælp.
Re: Kritik fra en ny bruger
Re: Kritik fra en ny bruger
Hvis jeg siger "Fisken var på størelse med en hammer haj", betyder det hellere ikke at jeg hverken mener at fisken har noget med en hammer haj at gøre, eller at de ligner hinanden. Jeg bruger den blot til at ilostrere størelsen på fisken.
Jeg kunne ligeså godt have brugt Mickel Jacksson vs. Børnenes Værn som eksempel... Betyder hellere ikke at folk herinde er pedofile :)
Jeg kalder Dodds
"When debating a particular subject, if a comparison or implied connection is drawn between the opponent's argument and Hitler and the Nazi Party, the maker of that statement is automatically discredited and the debate is automatically lost by the person or group who referenced the connection to Hitler or the Nazis."
kilde. http://en.wikipedia.org/wiki/Godwins_law
har du læst denne artikel http://www.reason.com/news/show/32944.html
Re: Kritik fra en ny bruger
Når det så er sagt: I et Drupal-system plejer man at kunne rette overskriften i et indlæg. Er der noget i vejen for at opfordre spørgeren til at rette overskriften til at være mere sigende, så der er større mulighed for at ramme dem, der kan svare?
Re: Kritik fra en ny bruger
Re: Kritik fra en ny bruger
Hvis folk er nye, kender de sjældent til kotymen på et hjælpeforum og vil derfor komme til at overtræde den. Det er ikke sværere, end at hvis nogen laver et indlæg med overskriften "HJÆLP!", så forklarer man stille og roligt, at det er bedst hvis vedkommende skriver en overskrift, som er beskrivende for problemet, for ikke at spilde folks tid.
Hvis en person spørger om noget, som der findes en million svar på på Google, så forklarer man stille og roligt vedkommende, at man bedes søge på nettet og i forummets arkiver inden man spørger, for at undgå at spilde folks tid på at skulle besvare de samme spørgsmål igen og igen. Og henviser evt. til en tråd eller en side, hvor problemet er diskuteret.
På den måde kan folk rette ind efter den bedst mulige forumstil og stadig føle sig velkomne. Det skaber en bedre stemning og med tiden en større gruppe af kyndige folk, som gider hjælpe andre. Hvis folk så gentagne gange udviser dovenskab og regner med at få alle deres problemer løst bare de spørger, så kan man forklare dem at de burde vide bedre og at man ikke vil besvare deres spørgsmål, hvis de ikke selv prøver. Selv der kan man godt tale pænt..
At det virker synes jeg et sted som Macnyt.dk er et glimrende eksempel på. Det handler måske ikke om FOSS, men tonen der er langt mere behagelig end her, fordi det ikke betragtes som okay at svare "Svin!", hvis nogen råber "hjælp!" i skoven.
At folk selv skulle være ude om det, fordi de ikke kan gætte sig til hvad god forumstil er, har jeg svært ved at se som andet end en dårlig undskyldning for nogle folk, der bruger internettets anonymitet til at komme ud med nogle aggressioner, og det er sgu ikke særlig modent, ligegyldigt hvor kyndige de så måtte være indenfor softwareverdenen.
#15;
En ting er at man ikke
En ting er at man ikke får hjælpr; en anden ting er, at man bliver svinet til.
Hvis nogen formulerer sig dårligt, kan man grundlæggende set gå to veje:
1) Man kan skælde dem hæder og ære fra fordi de er for dumme til at blive hjulpet.
2) Man kan forklare dem, at deres spørgsmål er uforståeligt formuleret og svært at besvare, og evt forklare dem, hvad der mangler i deres spørgsmål før det bliver nemt at besvare.
Jeg ved godt, hvilken af disse muligheder der er mest konstruktiv, skaber flest glade brugere og et sammenhængende og velfungerende community. Hvis man vil ofre det for at kunne råbe ad andre gemt bag en anonym avatar, så synes jeg faktisk man er en temmelig sølle repræsentant for FOSS-community'et.