Ubuntu server til skole
Hej
Nedenstående har jeg lagt ind i ubuntuforum og jeg fik anbefalet at prøve her også. Jeg har allerede fået noget hjælp og er derfor ved at "lege" lidt med SAMBA. Jeg mangler dog stadig at finde ud af om der findes personer der kunne have lyst til at være med til at hjælpe sådan et projekt. Derudover har jeg stadig ingen anelse om hvordan man løser brugeradministrationen (unikt login for alle brugere med tilhørende rettigheder osv.)
Her er indlægget:
På den skole jeg arbejder på vil vi gerne skifte til UBUNTU. Vi har "leget" med det over lang tid og er meget tilfredse med det.
Problemet er, at vi allerede har en windows server og vores kommune vil ikke yde support hvis vi skifter til en ubuntu server.
Nogle af grundene til at vi gerne vil skifte helt til ubuntu er:
-eleverne kan få adgang til alt hvad vi bruger i skolen (det synes vi er et godt princip)
-det er meget omstændeligt at koble andre workstations (linux, MAC) på windows serveren. Dette synes vi ikke er rimeligt, da vi egentlig gerne vil give eleverne muligheden for at bruge deres eget grej også.
-ubuntu serveren leverer også en god løsning for tynde klienter.
-vi vil som skole gerne vidergive ideen i opensource til vores elever.
-vi kunne måske på en helt anden måde blive herrer over hvad vi vil med vores IT-grej på skolen - i samarbejde med elever og lærere.
Grundlæggende skal serveren give mulighed for:
-fildeling på forskellige niveauer/med forskellige rettigheder
-printerdeling
-brugeradministration
-opdatering og installation af nye programmer på workstations
Vi er godt i gang med selv at prøve at lave en serveropsætning bl.a. med hjælp fra nogle elever, men det tager meget tid og vi bliver hele tiden nødt til at prøve os frem. Vi har prøvet at kontakte nogle firmaer, som laver serveropsætninger, men ingen har lyst til at lave noget med ubuntu. Hvis de havde, kunne vi sikkert heller ikke betale det de gerne ville have
Vi vil bare gerne være sikre på at det, når vi "trykker på knappen" og gør alvor af drømmene, også virker! Projektet er jo sikkert en dødsejler hvis vi starter med alt for mange børnesygdomme og fejl som en mere professionel kunne undgå fra starten.
Er der hjælp at hente? Er der nogen der kender nogen der kunne have interesse i at være behjælpelige? Som sagt er vi godt i gang, men vi vil gerne være sikre på succes fra starten. Betaling er heller ikke udelukket - vi har bare ikke meget at gøre med.
Nedenstående har jeg lagt ind i ubuntuforum og jeg fik anbefalet at prøve her også. Jeg har allerede fået noget hjælp og er derfor ved at "lege" lidt med SAMBA. Jeg mangler dog stadig at finde ud af om der findes personer der kunne have lyst til at være med til at hjælpe sådan et projekt. Derudover har jeg stadig ingen anelse om hvordan man løser brugeradministrationen (unikt login for alle brugere med tilhørende rettigheder osv.)
Her er indlægget:
På den skole jeg arbejder på vil vi gerne skifte til UBUNTU. Vi har "leget" med det over lang tid og er meget tilfredse med det.
Problemet er, at vi allerede har en windows server og vores kommune vil ikke yde support hvis vi skifter til en ubuntu server.
Nogle af grundene til at vi gerne vil skifte helt til ubuntu er:
-eleverne kan få adgang til alt hvad vi bruger i skolen (det synes vi er et godt princip)
-det er meget omstændeligt at koble andre workstations (linux, MAC) på windows serveren. Dette synes vi ikke er rimeligt, da vi egentlig gerne vil give eleverne muligheden for at bruge deres eget grej også.
-ubuntu serveren leverer også en god løsning for tynde klienter.
-vi vil som skole gerne vidergive ideen i opensource til vores elever.
-vi kunne måske på en helt anden måde blive herrer over hvad vi vil med vores IT-grej på skolen - i samarbejde med elever og lærere.
Grundlæggende skal serveren give mulighed for:
-fildeling på forskellige niveauer/med forskellige rettigheder
-printerdeling
-brugeradministration
-opdatering og installation af nye programmer på workstations
Vi er godt i gang med selv at prøve at lave en serveropsætning bl.a. med hjælp fra nogle elever, men det tager meget tid og vi bliver hele tiden nødt til at prøve os frem. Vi har prøvet at kontakte nogle firmaer, som laver serveropsætninger, men ingen har lyst til at lave noget med ubuntu. Hvis de havde, kunne vi sikkert heller ikke betale det de gerne ville have
Vi vil bare gerne være sikre på at det, når vi "trykker på knappen" og gør alvor af drømmene, også virker! Projektet er jo sikkert en dødsejler hvis vi starter med alt for mange børnesygdomme og fejl som en mere professionel kunne undgå fra starten.
Er der hjælp at hente? Er der nogen der kender nogen der kunne have interesse i at være behjælpelige? Som sagt er vi godt i gang, men vi vil gerne være sikre på succes fra starten. Betaling er heller ikke udelukket - vi har bare ikke meget at gøre med.
Kommentarer17
En god start ....
Held og lykke med at finde en, det lyder som et spændende projekt. Du kan også starte med denne bog .... så har I selv en ide om hvad der skal gøres og kan evt. selv gøre det med lidt hjælp.
http://www.amazon.com/Beginning-Ubuntu-Server-Administration-Profession…
Mhv.
Martin
Yes
Hugin
Hej HuginHvilken skole er
Hvilken skole er der tale om (hvor i landet ligger den).
Bare jeg har bred erfaring med opsætning af skoleløsninger - både i folkeskole niveau og gymnasielt, hvis i kunne have interesse i en som kiggede forbi og kiggede på systemet.
Kender du
http://www.howtoforge.com/perfect-server-ubuntu8.04-lts
Re: Ubuntu server til skole
Jeg ville ønske jeg havde lidt mere erfaring til at hjælpe. På Aalborg universitet på basisåret, kører de også med unix servere (er vist nok solaris). Printer-deling foregår vha. CUPS, og hver bruger har deres egen home mappe, som vi kan komme ind på via samba og ssh, samt en mappe for den projektgruppe man arbejder i, som kun gruppen har skriverettigheder til. Ssh vil nok være for svært at sætte op for folkeskolebørn.
Er det ikke ret almindeligt at lave skolens eget "repo" der styrer hvad der bliver installeret på de forskellige workstations, der så automatisk opdaterer, når der kommer opdateringer og nye programmer i repo'et. Men det kræver jo at også workstations kører med linux.
En skam jeg ikke ved mere om det, men held og lykke med at finde den nødvendige information!
Ubuntu server til skole
Vi arbejder på sagen og jeg vil ihvertfald komme tilbage hvis jeg har lidt mere konkrete spørgsmål.
Desværre ser det ud som om vi bliver nødt til at nedjustere forventningerne lidt mht. workstations. Vi skal til at købe interaktive tavler ved SMART og deres software virker ikke ordentligt - noget af det (senteo) er slet ikke lavet i en linux-version ;-(
Vi arbejder dog videre med serveren og så må vi tage problemerne hen ad vejen.
Til Vincent: Vi er en lille dansk mindretalsskole i sydslesvig (nordtyskland). Jeg ved ikke hvor tæt det ligger på dig? Det kunne være super hvis vi kunne finde på et eller andet på et tidspunkt! Vi kan jo nok hjælpe med transport osv.
Re: Ubuntu server til skole
I kunne måske bruge edubuntu, spm er en ubuntu-version specielt beregnet til skoler.
Der er et foredrag om edubuntu mm på en skole på http://video.dkuug.dk/2008-02-07-skole/
der er både slides fra foredraget, og video.
Edubuntu
Det er netop meningen, at vi gerne vile bruge edubuntu på vores workstations. I bund og grund er edubuntu jo "bare" en addon man installerer på ubuntu. Der er rigtig mange gode undervisningsrelaterede programmer installeret på edubuntu.
Re: Ubuntu server til skole
Vi kan hjælpe jer med alt.
Mvh
Martin
Ellers håber jeg bare i for sat det op selv, men du skal også være velkommen til at kontakte os. Vi har lavet Open Source i Danmark siden 2002.
Re: Ubuntu server til skole
Hvis i får noget oppe at køre kunne det da være rart at høre noget mere om det. Det er jo altid rart med nogle success historier.
/Lars J.
Karoshi Linux
som jeg husker det har også lave ubuntu klient,
Og har alt mulige skole projekter og moduler der er beregne til skoler
Med venlig hilsen
Aarnuaq - Jørgen
#7
Keld mener
Keld mener nok:
http://ftp.klid.dk/ftp/video/2008-02-07-skole/
Det gamle link er blokeret.
os
Slightly off topic
Du skriver at Mac logon er omstændigt på en Win server, og ja lidt, men du skriver ikke om du ved hvordan. Bare for tilfældets skyld, så er her anvisningen på hvordan.
Oprettelse af domæne logon fra Mac OS X workstation på Windows 2003 Active Directory.
Nedenstående udføres på Macintosh.
1. Åbn "Hjælpeprogrammer / Biblioteksindstillinger"
2. Under "Tjenester" sæt flueben i "Active Directory" og "SMB/CIFS"
3. Makér "Active Directory" og tryk "Konfigurer"
4, Tryk på "Vis avancerede valg"
5. Tryk på "Administrativ" og sæt flueben i "Brug denne domainserver"
6. Skriv den fulde sti til Win 2003 AD DC'en.
7. Sæt flueben i "Tillad administration af"
8. Sæt flueben i "Tillad godkendelse fra domainer strukturen"
9. Tryk på "Brugererfaring".
10. Sæt flueben i "Opret mobil konto ved log indf"
11. Tryk på "OK".
12. Tryk på "Godkendelse", vælg "Speciel sti" og tryk på "Tilføj"
13. Vælg "Active Directory/All Domains".
14. Tryk på "Kontakter", vælg "Speciel sti" og tryk på "Tilføj"
15. Vælg "Active Directory/All Domains".
16. Fra "Tjenester / SMB/CIFS", tryk "Konfigurer".
17. Fra "Arbejdsgruppe", vælg AD serverens domænenavn.
18. Tryk på "OK" og "Anvend"
Hvis du ikke kan få forbindelse til AD serveren, prøv nedenstående:
I "Netværk / den aktive Ethernet forbindelse / DNS servere" angiv AD serverens TCP/IP, eller prøv at angive TCP/IP på den aktive DNS server tilknyttet domænetræet.
Mon ikke Trådstarter har
Tråden startede trods alt 20/11-08
Joh - Det så jeg squ' ikk
SSH
-