Streaming af spil mellem linux maskiner?
Jeg ville blot høre om der fidnes nogle gratis software alternativer som kan gøre sådan at jeg fx kan spille spil fra min stationær på min bærbar? Jeg ved det kræver nok ram, cpu og en god netværksforbindelse og det skulle gerne kunne foregå lokalt så jeg ikke skal internet på at skulle have en server eller andet mellem mine 2 maskiner er dette muligt? Jeg kører ubuntu 10.10 64 bit på begge maskiner min bærbar er blot ikke så god til gaming som min stationær er..
Kommentarer14
x11
bruger@laptop# ssh -X desktop
bruger@desktop# spilstartkomando
success men jeg er ikke sikker på du realt får nogen gavn af det da grafikkort vist nok er bundet til skærmen og derfor kun bruges til at tegne grafik på den direkte tilknyttede skærm.
Altilernativt prøv VNC men jeg ville ikke satse for meget på at det er bedre en X11 til at streame grafik/video.
Jeg prøvede engang at
dudsen: Har forsøgt med
hoppendekan: Var det serveren eller graffikkortet på en af dem der var skyld i det? Min stationær har en i7 cpu + ati hd5770 og mit netværk er på 300 Mbit trådløst og 1 Gb lan så eneste punkt det kunne gå galt er hvis bærbaren skal bruge sit graffikkort, jeg har før set et program dog til PS3 hvor man kunne streame til sin pc hvor eneste pcen skulle have var en god cpu derfor det undrer mig og irriterer mig lidt ^_^
min bærbar er blot
Du vil aldrig kunne få en bedre ydelse end dit grafikkort kan levere. Derfor er konklusionen, at bedste løsning på eksisterende hardware altid vil være, at installere spillet lokalt.
VNC opdaterer ikke skærmen hurtigt nok til at især de grafik tunge spil vil fungere. Du kan spille hjerterfri eller lægge en kabale, men det er så det.
#3
Det ved jeg ikke, da jeg
Det ved jeg ikke, da jeg opgav det hurtigt efter (så jeg havde ikke sat mig ordentligt ind i det), da spillet også kom i en Windows udgave
Går selv og roder med samme problem...
Som jeg læser det, så ønsker #0 at udnytte sin stationær computers grafikkort til afvikling af spillet, og så sende billedet til sin bærbare computer, der bare skal være hurtig nok til at modtage billederne.
Projekter som OnLive viser at dette kan lade sig gøre. Spørgsmålet er om der findes en løsning til hjemmebrug??
Jeg er selv ved at bygge mig til en central hurtig computer, hvor mine andre små computere skal kunne udnytte dens kræfter.
Jeg har kigget lidt på www.nomachine.com men håber der findes en mere fri løsning end denne.
#6
Det lyder interessant.
Det lyder interessant. Umiddelbart ville jeg mene, at spillet stadig skal igennem den bærbares grafikkort, og hvis det holder stik, så er det den laveste fællesnævner der er afgørende.
Hvis der findes en metode, der helt og aldeles udelukkende bruger en anden maskines hardware, så hører jeg interesseret nærmere, men selv tynde klienter sat op imod en mainframe har jo et installeret grafikkort.
Jeg tror selv det er en
Jeg tror selv det er en hel del mindre GPU krævende at afspille en film, end det er at spille et GPU-dyrt spil såsom Crysis, da GPU'en selv skal læse maskinkode osv. osv.
EDIT: Da spillet streames via hans stationær til hans laptop, er det jo egentlig ikke andet end en video, som GPU'en på hans laptop skal klare.
Det er vidst det der er hele ideen bag cloud computing, som det kaldes når spillet streames over nettet med hjælp af f.eks. OnLive.
#3
Dit bedste bud er X11 det er klart hurtigere på lan end VNC og den nemmeste måde at streame X11 er via ssh.
Da spillet streames via
Det er jo ikke rigtigt. Et spil er ikke et passivt medie som en film, men et interaktivt, der skal respondere på brugeren og det skal ske i realtime.
Der er under ingen omstændigheder tvivl om at Dudsen har ret i at VNC ikke duer til det der.
Kender ikke selv til
Kender ikke selv til VNC, men så vidt at jeg forstår x11vnc, så er det eneste den gør er at streame en video. Udover dette sender den dog også input fra tastaturet og det er sådan set det.
Derfor betragtes streamingen altså stadig som en blot en film, altså x antal billeder per sekund, hvor man derimod har muligheden for også at sende input fra tastaturet, som klienten på den stationære computer så emulerer.
Netop derfor er det fuldstændig ligemeget hvad der kører på den stationære computer, da det eneste der bliver sendt frem og tilbage blandt stationæren og laptoppen er en video og keyboard emulation. EDIT: Musen er også inkluderet i emulationen.
Jeg kan meget vel være forkert, men det er min tanke om hvordan det virker.
#11
X11 sender programet output til klientens video kort istedet for serverens, hvilet er lidt mere som straming og jeg har set video fungere hæderligt over X11. Men der er meget mere tidskritisk data sendt via X11 så over ustabile WAN linier kan tingene gå helt galt. Men du kan stadigvæk godt se en performance forbedring hvis flaske halsen ligger i CPU ram og ikke kun grafik kort.
Du får ikke roundtrip på under 200ms på dagens kabel/broadband forbindelser, så jeg har svært ved at forestille mig at onlive ikke gør kraftigt brug af den lokale CPU/FPU.
Cloud er gennerelt slange olie teritorium, der er masser af marketing fupperi ingang og mange af de successfulde cloud produkter/koncepter er væsentligt ældre end cloud begrebet.
Jeg takker for
Jeg takker for beskrivelsen.
Du får ikke roundtrip på
Jeg tror det eneste min CPU/GPU foretager sig er at modtage og dekomprimere streamingen fra nettet. - Wikipedia skriver lidt om hvordan det virker.
Jeg har netop testet OnLive i dag på min 4 år gamle bærbare pc. Spillede en demo af Colin McRae Dirt. Det fungerede sådanset nogenlunde. Latency var lidt for stor til at Dirt var tilfredsstillende, men i betragtning af at der ikke er nogen server i danmark, og at jeg så vidt jeg ved skulle bruge en engelsk server, så er jeg rimelig imponeret. Er ikke i tvivl om at det her koncept det holder, og at Xbox/Playstation/Nintendo skal holde et vågent øje med det.