ubuntu 11.10 beta
nogle af jer som har prøvet den?
tilmed omtalt på berlingske - dejligt !!
http://www.b.dk/tech/ubuntu-pudser-vinduerne
tilmed omtalt på berlingske - dejligt !!
http://www.b.dk/tech/ubuntu-pudser-vinduerne
© 2025 Linuxin og de respektive skribenter
Oprettet og drevet af nørder siden 2004 !
Kommentarer50
Jeg kører Ubuntu 11.10
Så kan jeg jo kun glæde
Jeg bruger den fast hver
Den er en KLAR forbedring i forhold til 11.04.
Men den "helstøbte" oplevelse, mangler jeg stadig ..
Edit: Med Unity vel at mærke !
Glæder mig til den kommer
Har valgt ikke at prøve Beta-versionen denne gang, og vente til release.
smukt,,
#4 fornuftigt at vente.
den
den kører ikke for godt her... men det er tilgengæld ret nemt at få gnome shell ind i stedet for unity. en tur i software centret - that's it. og jeg må indrømme den virker noget mere helstøbt end unity (undrer mig lidt over det shuttleworth projekt som virker mere og mere overflødigt...)
Jeg valgte at opgradere
Min laptop (en Thinkpad T61p) har jeg opgraderet fra Ubuntu 11.04 til 11.10 beta.
Allerede ved opgradering meldte problemerne sig, da den påstod den ikke kunne opgradere grundet manglende internetforbindelse.
Efter lidt gooling fandt jeg ud af, at problemet kunne løses ved at skifte fra de danske Ubuntu-servere til hovedserveren.
En mindre deltajle var, at den ville forslog at benytte gdm som display manager, selvom den var midt i opsætningen af lightdm. Efter installationen skulle jeg også ind og genaktivere autologin.
Når jeg starter min laptop tager det ca. 10 sekunder fra at jeg ser skrivebordet til at Unity-launcheren m. m. kommer frem og maskinen er funktionsdygtig.
Når jeg benytter selve menunen og søger efter ting eller lign. kan Unity godt finde på at crashe og genskabe sig selv efter 2-5 sekunder.
Jeg kan ikke længere lukke min computer ned normalt. Efter nedlukning står den med sort skærm og jeg må holde lukknappen inde.
Lydbaren, som vises når jeg skruer op/ned for lyden viser altid fuld styrke. Under Lydinstillinger vises styrken dog korrekt. Er løst i mellemtiden ved opdatering.
Mit mediecenter (Asrock Nettop 300HT-BD) opgraderet fra Mythbuntu 11.04 til 11.10 har også store problemer.
Jeg kommer ikke længere end en tty, hvis jeg anvender lightdm som display manager (selvom det virker fint på min laptop), så måtte rekonfigurere lightdm og vælge gdm som display manager.
Jeg har store problemer med lyden. Det er kun sjældent at jeg har lyd igennem HDMI og på hvidt forskellige tidspunkter, hvilket virker ret underligt.
Jeg har en underlig HD-ready skærm hvor billed og lyd gav problemer men fik det til at virke med denne tilpassede xorg: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1480033#3 hvilket virkede fint i både 10.04, 10.10 og 11.04.
Jeg har også haft problemer med at måtte tving nedlukning som på min bærbar, men efter genaktivering af grafik driver løste det sig sjovt nok.
Jeg synes, at det er stærkt kritisabelt, at en beta-udgave kan være så ustabil. Den burde hedde Alpha 1 og jeg overvejer stærkt om jeg skal blive ved Ubuntu. Jeg kan rigtig godt lide Unity med få tilpasninger og der er ingen af de andre DEs som tiltaler mig.
Jeg er godt klar over, at Mythbuntu er et niche-projekt, men de problemer jeg har oplevet på mit mediecenter er generelle ved Ubuntu.
Jeg håber og tror at ovenstående problemer vil blive løst over det næste stykke tid ved hjælp af opdateringer og lidt googling fra min side og noget siger mig, at der sidder nogle Ubuntu-udviklere og har ret så travlt i øjeblikket.
Er der nogen der har prøver
#8 Hvad vil du vide ?
GDM lightDM
LightDM er ikke andet end et
LightDMs salgs- og valgflæsk er selvfølgelig "mindre bloat" selvom GDM aldrig har været problem som sådan.
GDM
Ubuntu burde netop tage systemd til sig som virkeligt er the next great thing , jeg forstår i mindre gang at de holder sig fra systemd men måske er det bare fordi at man vil kunne topstyre alt udvikling, desværre betyder dette nok nærmere at cannonical spilder resourcer ved ignorere brugbare projekter istdet for at fokusere på brugeroplevelsen.
#8 Hvad vil du vide
#11: selvom GDM aldrig har været problem som sådan.Jo, GDM er et problem. Det har nogle ret triste dependencies. Og jeg har skam også set GNOME udviklere udtrykke utilfredshed med GDM.
Altså, nu er jeg på ingen
Så kan kun komme med min egen mening, som alm. bruger af produktet.
Men hensyn til udseendet synes jeg det er virkeligt lækkert.
Link til Screenshots tour: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/09/ubuntu-11-10-beta-released-reviewed/
Det er flot, enkelt og giver selvfølgelig muligheder for at vælge session.
- en anden lille fed ting, er at du login vinduet kan mute/kontrollere login lyden (dejligt når man f.eks. sidder til forelæsninger og lign..
Det virker dog, stadig en LILLE smule træt :)
#11
Nøøj hvor er jeg
Nøøj hvor er jeg egentlig ligeglad! GAAAB :)
*DM er ikke det samme som en
Hvis I endelig skal matche greeters, så match op mod den GDM der får en GNOME-Shell integreret greeter! Findes i master eller som paches der inkluderes i disse beta-tider
at gentage ubuntu-propagandaeret LightDM FUD er sådan lidt flovt, vil jeg mene.....
GDM greeter mockup.
https://live.gnome.org/GnomeOS/Design/Whiteboards/LoginScreen
Freeze break request til GDM til GNOME 3.2
http://mail.gnome.org/archives/gnome-shell-list/2011-September/msg00051…
#12
Er det ikke en god ting at de prøver at drive sig selv lidt væk fra mængden af linux distributioner?.
Jeg vil da mene at for en "ikke teknisk brugere eller ikke teknisk interesseret bruger" er alle distributioner næsten ens (hvis vi undlader dem som har mere komplekse installations typer)
hvis man har prøvet de forskellige DE's jamen så har man også prøvet samtlige distributioner (groft sagt).
Men hvis så de begynder at have forskellige planer, gør da at det giver mening for den almene bruger at skifte distributioner. Når man i ubuntu campen har unity, ubuntu one og hvad ellers de har, jamen så er der jo en specifik grund til at vælge den fremfor fx. opensuse evt. Linux mint og Pinguy..
Jeg synes det er rart at se at linux distributioner faktisk begynder at føles forskellige (udfra et 100% 'u-teknisk niveau')
hvad det så kan betyde for de forskellige projekter som gnome, kde osv. osv. kan jeg dog ikke udtale mig om. Der kan sikkert opstå dilemmaer.
Problemet er at
For 9/10 desktopbrugere er alt hvad de ser en greeter. Det er noget der kan themes lidt for at give en anden feeling. At lave en velinteregreret DM er en langt sværere opgave. Derfor er der mange der undrer sig over LightDM.
Jo, GDM er et problem.
Please elaborate mr.
Kører ubuntu 11.10 med
LightDM er et træls projekt fordi det har trukket kræfter væk fra andre projekter. Robert er udvikler på simple-scan, gnome-games (skak spillet), dconf-editor og andre projekter. Disse er blevet negligeret denne cycle fordi han kun har haft tid til lightdm. Så på den måde har det ikke været helt harmløst.
Ubuntu vil utvivlsomt skifte til systemd. På ubuntu udviklernes irc kanal er udviklerne enige om at et skifte til systemd er den rigtige vej frem - altså rent teknisk. Canonicals politiske grunde vil nok holde skiftet tilbage et stykke tid endnu, men på et tidspunkt bliver prisen nok for høj. Specielt når ingeniørerne kæmper for indefra. Jeg sætter mine penge på første version efter næste LTS.
LightDM er endnu engang
Cheers
#7 hvis unity er det eneste
http://news.softpedia.com/news/Unity-Will-be-Ported-to-openSUSE-202076…
#18 helt enig
GDM har af tåbelige
GDM har af tåbelige årsager brug for at starte en GNOME session. Det er trist for alle andre DE's end GNOME.
Med hensyn til GNOME udviklernes utilfredshed, så læste jeg at GDM var ret tung og danse med, og at det er derfor at de ikke har fået den ordentligt integreret med Shell endnu.
#18: Helt uenig, af samme grunde som jeg nævnte i Mandriva tråden.
Med hensyn til GNOME
Hvor?
FUD
Mit indtryk af GDM har intet at gøre med hvad nogen hos cannonical siger, det kunne ikke rage mig en papand.
#24
Så på den anden side er der faktisk rigtigt godt grunde til at GDM starter det den gør , og det er faktisk den rigtige ide. Der er en fosdem talk om en gut der prøver at argumentere imod dette og det ender ikke rart for ham. Nej jeg gider ikke finde linket.
Hvor?Ud over det hele.
#26: Så på den anden side er der faktisk rigtigt godt grunde til at GDM starter det den gør , og det er faktisk den rigtige ideIfølge en GNOME udviklers blog er det for at få fat i power policy settings, hvilket er en ret tåbelig grund, da det ikke burde være nødvendigt at starte GNOME session for at få fat i de pågældende indstillinger.
Og et fint link vdr. LightDM: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/09/3d-lightdm-login-window-pretty-slick/
#27
Man vil opnå at få powermanagement, netværks login, language options, accessability og braille læsere til at virke
Og ja ,, du kan sikkert kode dette mere effektivt , men formentligt har det givet mening at genbruge en hel del kode her.
Og nu fik du mig til at spilde min tid og finde linket til dig
http://www.youtube.com/watch?v=ZTdUmlGxVo0&feature=related
Som Lennart Poettering siger , bare spørg Lennart Poettering.
#0
Jeg har prøvet de
Jeg har prøvet de forskellige udgaver, og synes at fejlmængden er lige i overkanten.
Jeg har haft en rigtig installation af Ubuntu 11.10, men droppede den hurtigt igen, da jeg stort set fik en fejl hver 5-10. minut.
Xubuntu 11.10 lykkedes det mig ikke at få til at boote på liveusb på 2 forskellige maskiner. Fejlen skyldes åbenbart lightGdm som på daværende tidspunkt ikke understøttede autologin. Stoppede hurtigt med at søge efter løsninger, da jeg synes, at det er temmelig ringe ud udsende sådan en iso - uanset om det er alpha 3 eller beta 1.
Har opgraderet en Kubuntu 11.04 til 11.10beta1, det gik heller ikke helt. Maskinen kan ikke længere selv boote frem til loginskærm, så jeg skal hoppe i en terminal og startx selv. Ydermere mere kan systemet ikke længere se mit lydkort, og den nye pakkemanager Muon kan ikke opnå adgang til at installerer pakker med mindre jeg selv laver en sudo muon i en terminal.
Der findes bugreports på ovenstående (K)ubuntu ting, så der er håb om en løsning, men havde bedre kunne leve med fejl i programmer hist og her frem for at nogle helt grundlæggende ting i systemet bliver defekte.
Mvh
Kim
Man vil opnå at få
#29 ja, jeg er også ved at
:S
Sjovt, for det gør jeg
Og hver eneste gang, har jeg bare afinstalleret "apport", og så har det altid virket upåklageligt ! :D
må erkende at jeg har
beta 2
To gode Kubuntu releases i træk tegner godt for fremtiden :)
Kim
Det er nu småt med
GDM
Det er nu småt med
Uddybning ? :)
Og i mellemtiden
Lækkert !
GDM
De fleste skal aldrig mere end logge ind alligevel. Så langt handler det bare om at se ok ud.
ja det går ikke for hurtigt
her er en video omkring beta 2 til dem som er interesseret:
http://www.omgubuntu.co.uk/?p=20709
Uddybning ? :)Well,
Åbonta
Havde de bare extented og themet GNOME 3.2 så havde de sparet deres kræfter til andre ting.
Og personligt er jeg
Could not have said it better myself
- F.eks. gør det hele skrivebordet ufatteligt grimt, når man ingen vinduer har åbne ..
At vinduesknapperne er skjulte, synes jeg tilgengæld er mega nice ..
Mener nu Unity i 11.10 er en KÆMPE forbedring, selvom der stadig er ting der irriterer mig grænseløst.
- Hvorfor er panelet og launcheren ikke er ens, er for mig for mig en kæmpe gåde ..
Det virker sådan lidt klippe klister agtigt!
#42 hvorfor har de så ikke
#43 jeg synes ikke der er den store forskel, alt taget i betragtning. (kørte beta 1 af 11.10).
#42 hvorfor har de så
Fordi GNOME som upstream er adeles uegnet til at pushe egenudviklede værktøjer og programmer, hvis man altså kræver copyright assignment :)
Her er en liste over noget af det de kræver CA på.
http://wiki.bazaar.canonical.com/CopyrightAssignment
Nu skal de så vedligeholde en masse software foruden selvfølgelig at udvikle Unity.
Jeg vil stille et stort spørgsmålstegn ved at det er fremmende for linuxdesktopppen at spilde kræfter på LightDM, Upstart, Notifier-stuff, Indicator-stuff, Compiz, Zeitgeist osv, når der findes alternativt software eller alternative partnere der ikke vil acceptere CA.
Det er selvfølgelig foruden Bazzar der er deres versionkontrol til koden og Launchpad der er deres udviklerplatform. Det er også på Copyright assignment. Ubuntu VAR dejligt den gang de ikke legede upstream, men nu er de jo vendt på en tallerken.
Unitys ret dårlige start viser også at de ikke helt magter opgaven. Mon Mark Shuttleworth har nok til at vende den? Under alle omstændigheder, så håber jeg Ubuntus tilbageværende brugere tænker sig rigtigt godt om. Når (L)GPL ikke er godt nok til Canonical, er Canonical så godt nok til linuxdesktoppen?
Når (L)GPL ikke er
FUD! Mig bekendt er
Næh de er nede med Copyright! Hvorfor skulle de ellers kræve den fra eksterne udviklere? Hvis de var nede med GPL, så nøjes de jo bare med en GPL-licenseret patch og ikke copyrighten.
EDIT: Vi har også UbuntuOne koden på GPL til gode endnu.
Næh de er nede med
Jeg prøvede Ubuntu 11.10 Beta 2 i dag. Rart at de eneligt har fået lavet deres iso hybride, så man kan kopiere dem til USB med dd. Derudover er der dog ikke meget positivt at sige. Unity er IMO blevet dårligere. At man skjuler vindues knapperne virker tåbeligt, da det ikke frigiver plads til noget som helst, og i øvrigt er en æstetisk nedtur. Dashen er om muligt blevet gjort endnu mindre funktionel. Før kunne man via docken få direkte afgang til filer og programmer, dette kan man ikke længere. Der er generelt alt for meget mouse travel involveret i dashen, til at den er effektiv at bruge. Nu kommer den også med sine helt egen vinduesknapper, disse er totalt malplacerede, og helt anderledes end resten af designet. De har forresten også formået at kreere en kalender der ikke viser ugetal, noget jeg ellers satte meget pris på da jeg i sin tid skiftede fra Windows til Linux.
Udviklingen i Ubuntu er meget trist. Jeg ville have været fløjtende ligeglad hvis ikke at det var for det triste faktum at Ubuntu er manges første Linux distro, og dette suckage kunne få dem til at gå glip af alt det gode FOSS har at byde på.
#48
enig i at dash ser
enig i at dash ser forkert ud, da den ikke længere er helt øverst og det ikke er bedre at man skjuler vindues knapperne... ang. uge kalender kan du klikke under indstillingerne, så kan du få uge nr frem.
men umiddelbart, så har
har selv inst. beta 2, og må da sige at stabiliteten er forbedret ifht. beta 1.
de kunne godt have inkluderet en unity tweaker samt gnome tweak tool som default....