Phononudviker: Tid til at benytte Pulseaudio direkte?
Ja så er helvedet sgu frosset over. Der er nogle i camp KDE der har fået den tanke at det er ret dumt at spilde sine få kræfter på at vedligeholde software uden formål.
Trever Fischer der professionelt arbejder med lyd, zeitgeist GNOME osv., har fået den tanke at han spilder meget af sin fritid på at jagte bugs i KDEs multimedia stack, der er så kompleks, at han er bange for at hvert fix giver nye bugs.
http://wm161.net/2012/05/16/musings-on-the-linux-audio-stack/
Trever Fischer der professionelt arbejder med lyd, zeitgeist GNOME osv., har fået den tanke at han spilder meget af sin fritid på at jagte bugs i KDEs multimedia stack, der er så kompleks, at han er bange for at hvert fix giver nye bugs.
http://wm161.net/2012/05/16/musings-on-the-linux-audio-stack/
Kommentarer18
Hej
Hvad er din pointe
Hej
Hvad er din pointe her ? Følger man dit link til debatten er der jo både for og imod PulseAudio.
Hvad er din pointe her
At bringe aktuelt stof der omhandler to emner vi tit diskuterer: Phonon og hvordan man bedst anvender sine ressourcer.
Nu er der sp en phononudvikler der kommer med sit syn på sagen.
Nowadays, our default reply
Det er da være dejligt hvis den sædvanlige PA-hate blev lagt på hylden. Eller at diskussionen i det mindste ville blive saglig.
Hvis man arbejder med lyd
De seriøse lydkort jeg kender til musik produktion tilgår jo netop Alsa via deres drivere.
Dette handler om
PulseAudio til hverdag
Det siges også at PulseAudio gør det lettere at anvende Bluetooth headsets
Hvis man er kræsen med tidsforsinkelser af lyd, og vil have det ned under 10 ms, er tricket typisk at udelade PulseAudio, Phonon osv. og lade det vigtige program (eller JACK) bruge ALSA eller FFADO (Free Firewire Audio Drivers, http://ffado.org ) eksklusivt/uden ekstra software mixere og sample rate convertere på de anvendte ind/udgange.
Til daglig musikafspilning gør PulseAudio nu et godt arbejde med at lave fx sample rate konvertering fra 441000 Hz (typisk musikfil) til 48000 Hz (typisk for indbygget lyd-chip), samt software mixing af lyd fra flere programmer til lyd-enheder der ikke selv kan dette, og det skulle være en hel det af de mange onboard lyd-enheder. Og så giver det lidt ekstra funktioner med at flytte audio streams mens de spiller.
Dette handler om
Okay :-)
Hvis man er kræsen med
Uha her er vist rørt lidt vel meget i gryden :-)
For at bruge Jack kræves Alsa installeret, og de drivere du linker til "FFADO" er jo blot diverse lydkorts firewire drivere som snakker med Alsa.
Betragt Jack som en slags krydsfelt til din lyd hvor du ordner alle forbindelserne ud og ind imellem dit software og dit lydkort.
Med hensyn til latency og hvor langt den kan komme ned, så gælder det at du må investere i et godt lydkort hvis latency skal være lavt og samtidig stabilt, og dem der er rigtig hardcore brugere optager ved lav latency og mixer ved høj for stabillitetens skyld, og det gælder ikke kun på Linux platformen.
Øv BG nu kom det jo alligevel til at handle en lille smule om lydproduktion :D
Øv BG nu kom det jo
Ja og til lydproduktion vil du nok også anvende en RT-kerne eller Linux konfigureret hertil. Desktoppen er en anden snak.
Hvad jeg finder besynderligt er at folk gladeligt introducerer et hav af kompleksitet fremfor at fixe de bugs der måtte være. Soundservers er i sig selv komplekse nok, og PA er faktisk et ganske hæderligt eksemplar med en latency der vil gøre de fleste andre desktopalternativer flove.
PA er faktisk et ganske
Ja og det er jo kun rellevant hvis man skal sende et monitor signal ud af dåsen igen :)
BTW
Hvad er god latency på
Huh? Hvorfor skulle man
Hvis du læste resten af tråden kunne du måske tænke dig til hvorfor jeg spurgte ?
Hvorfor skulle man
Fordi det i praksis er det der afgør følelsen af interaktivitet. Den skal bare være "god nok". Og det opfylder PA.
Hvis du læste resten
#14: Fordi det i praksis er det der afgør følelsen af interaktivitet. Den skal bare være "god nok". Og det opfylder PA.Klart nok. Men forsinkelsen skal være ret høj, for at følelsen af interaktivitet forsvinder. Så høj er den langt fra, og netop derfor tænker jeg, at det er et ikke-problem som man ikke skal bekymre sig om.
Klart nok. Men
Med PA har du ikke mange grunde til at bekymre dig, med f.eks. Audioflinger får du situationer hvor der er mærkbare forsinkelser og kvalitetstab. Det er selvfølgelig mest aktuelt på android phones, men i og med at android har masser af uoptimerede huller der løses ved at beefe hardwaren, så er vi i en gråzone hvor 4kernede ARM-systemer minder om low spec laptops og netbooks.
Jeg har læst hele
Når du nu er så klog var mit spørgsmål du selv spurgte på jo præcis det samme som du selv stillede mig....... Du er en kende nærtagende
Klart nok. Men
Alt over 10ms er urealistisk hvis man skal aggere med det i realtime.