L4D2 hurtigere under Linux end Windows 7
Forventet? http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTE1MjI
Det blæser godt til gløderne om DirectX eller OpenGL er det rigtige valg som grundlag for spil.
Imho viser det at Linux platformen er langt mere moden som spilplatform end f.eks. Valve havde regnet med. Der er sket meget på grafikkortdriversiden de sidste par måneder, det arbejder skal man heller ikke undervurdere.
Det blæser godt til gløderne om DirectX eller OpenGL er det rigtige valg som grundlag for spil.
Imho viser det at Linux platformen er langt mere moden som spilplatform end f.eks. Valve havde regnet med. Der er sket meget på grafikkortdriversiden de sidste par måneder, det arbejder skal man heller ikke undervurdere.
Kommentarer9
Det var som jeg havde
Det er desværre lidt
Heldigvis får vi da
ikke overasknede
Det er oftere et spøgsmål om kan end vil når vi taler lukkede drivere, typisk er der et ret komplekst kontraktsnet hvor en masse kode er krydslicenseret etc. og du kan ikke opensource kode du kun har en usage licens til. Kort sagt der er situationer hvor du skal vælge imellem og frigive et lukket produkt baseret på legacy kode idag eller bruge 2år og resource du ikke har på at frigøre dig fra gamle kontrakter.
Det er rart at se nogen der endelig kaster resourcer ind i at bevise at linux kan værre en spil platform, det er hvis første gang vi ser det ske.
At linux når du ellers har kompetente folk involveret kan yde ekstremt godt også i forhold til grafik er ikke så overaskende for de af os der endnu ikke har afskrevet X-windows som dødt.
Du misforstår.
Jeg snakker
Jeg snakker ikke om at åbne de lukkede drivere eller den slags. Jeg skriver at det er ærgerligt, at _valve_ ikke samarbejder med de åbne drivere.
De skriver selv:
We’ve been working with NVIDIA, AMD, and Intel to improve graphic driver performance on Linux. They have all been great to work with and have been very committed to having engineers on-site working with our engineers, carefully analyzing the data we see. We have had very rapid turnaround on any bugs we find and it has been invaluable to have people who understand the game, the renderer, the driver, and the hardware working alongside us when attacking these performance issues.
De har altså vi samarbejdet fået bugs og fixes i de lukkede driver. Når det kommer til at samarbejde med de åbne drivere, så er det stadig kun intels team de arbejder med:
José Pedro says:
You said you’re working with NVIDIA, AMD and Intel to improve their graphics driver’s performance on Linux. Is there any collaboration of this kind with the teams that make the open-source drivers too?
Valve Linux team says:
The work we did with the Intel engineers was on their open source driver. We have yet to colloborate with NVIDIA or AMD.
Det kan selvfølgelig være, at value ikke vurderer det tiden værd at snakke med udviklerne af de åbne drivere. De har trods alt ikke den samme indsigt i selve hardwaren som nvidia/ati selv. Jeg tror nærmere at de er påpasselige med at træde nvidia/ati over tæerne. De skal trods alt også kunne samarbejde med dem til windows osv.
The work we did with the
Intel er i den lidt anden situation at de faktisk har skrevet deres grafik drivere fra bunden efter at de annoncerede deres opensource politik, intel's åbne drivere er upstream til de få lukkede de udgiver ikke omvendt.
Problem med ATI/Nvidia er at deres lukkede drivere ofte er væsentligt hurtigere end de åbne drivere, her giver det ikke mening for valve at gå dybt ind i de åbne drivere, når de har en direkte linie til de teams der står for de lukkede. Det er ikke nødvendigvis sådan der er "krig" mellem udviklerne af de åbne drivere og HW producenterne ofte er der direkte samarbejde så tror ikke der ligger en masse politik bag valve's valg af de lukkede drivere.
Glæder mig meget til at se
Valve kan i hvert fald booste det en del med både Source-engine og Steam.
Problem med ATI/Nvidia er at
Den antagelse hænger ikke rigtig sammen med hvad intels folk skrev efter samarbejdet med valve:
The funny thing is Valve guys say the same thing about drivers. There were a couple times where we felt like they were trying to convince us that open source drivers are a good idea. We had to remind them that they were preaching to the choir. :) Their problem with closed drivers (on all platforms) is that it's such a blackbox that they have to play guess-and-check games. There's no way for them to know how changing a particular setting will affect the performance. If performance gets worse, they have no way to know why. If they can see where time is going in the driver, they can make much more educated guesses.
Hvis kompetente udviklere kan hjælpe med at lokalisere hvor og hvorfor de åbne drivere er langsomme, så er vi lang hen ad vejen mod et fix. Værdien af åbne drivere har valve jo selv beskrevet, så spørgsmålet er hvorfor det kun er intels åbne driver de vil køre på.
Konklusionen må vel så
Konklusionen må vel så være, at de ville foretrække at arbejde med åbne drivers, da det gør deres arbejde lettere. Jeg vil tro at det er en blanding af politik, og så at de lukkede drivers pt. er langt foran de åbne.