gamle XP maskiner - opgradér til Linux - vejledning?
Der skrives meget om at XP-vedligeholdelse snart udløber - 8. april!
Microsoft siger man skal opgradere til nyere Windows, men det kan man vel ikke med gammelt hardware. Der er ikke nok kræfter til at køre nyere Windows-versioner. Så man skal købe en ny PC.
Og så står man med en gammel maskine tilbage. Og den er i mange tilfælde fuldt funktionsdygtig, og vil kunne køre fint med Linux.
De skriver bare ikke om det i aviserne. Jeg ville gerne ha lavet en vejledning til hvad man kan gøre, og så få aviserne til at skrive om det.
Det er vel RAM der er den største begrænsning.
De mindste maskiner med XP havde 64 MB RAM. Der kan man vel køre DSL linux eller Puppy linux.
hvad med 256 MB
512 MB
I GB RAM?
Microsoft siger man skal opgradere til nyere Windows, men det kan man vel ikke med gammelt hardware. Der er ikke nok kræfter til at køre nyere Windows-versioner. Så man skal købe en ny PC.
Og så står man med en gammel maskine tilbage. Og den er i mange tilfælde fuldt funktionsdygtig, og vil kunne køre fint med Linux.
De skriver bare ikke om det i aviserne. Jeg ville gerne ha lavet en vejledning til hvad man kan gøre, og så få aviserne til at skrive om det.
Det er vel RAM der er den største begrænsning.
De mindste maskiner med XP havde 64 MB RAM. Der kan man vel køre DSL linux eller Puppy linux.
hvad med 256 MB
512 MB
I GB RAM?
Kommentarer50
En Damn Small
http://www.damnsmalllinux.org/store/Mini_ITX_Systems/Damn_Small_Machine
har 256mb ram, og det er efter min mening, også det mindste, man kan
klare sig med.
En livecd med grafisk installation, skal have 256mb ram for at boote op.
Kde helst 512 MB.
Vi vil jo det hele, se tv, redigere videoklip osv.
os.
fuldt linux system der kører fint med kun 256 MB RAM?
Hvilket af LXCE og XFCE bruger mindst RAM?
kommer an på
Hvilket af LXCE og XFCE bruger mindst RAM?
LXDE men vær opmærksom på at konfiguration betyder noget xubuntu's XFDE er f.eks. langt tungere end debian's rå LXDE configuration.
Den store elefant her er browserne, du kommer ikke til at eksekvere en moderne resourcekrævende web2.0 side på en 256mb pc uden at det hele dør i swapping og selv med 512mb kommer du i problemer her.
Raspbien er et godt eksempel på at linux i sig selv kan fungere på oldnordisk hardware mens applikationer ofte kommer i problemer 1gb er et mere realistisk minimum for chromium eller firefox.
Raspbien bruger iøvrigt lxde og en halv ukendt lætvægts browser(dillo) for at kunne fungere nogenlunde på en rpi(256-415mb ram og gammel armv6 cpu).
Gennerelt er debian din ven når det, kommer til forældet hardware, du har en stabil veletableret udviklings/opdaterings process, Debian er DE agnostisk(hvis du eller kan finde den rigtige profil i installerens grub menu) og gennerelt lidt bagud i forhold til de mest krævende applikationer. Centos/Scientific kommer stadig med gnome2 der også er et realistisk alternativ på XP hardware.
Der er ikke nok kræfter
Faktisk er min erfaring at Win7 kører utroligt godt på ældre maskiner! Jeg vil selvfølgelig altid være fortaler for at folk bruger Linux :-)
En maskine med 64mb Ram er mere eller mindre ubrugelig nu om dage. Heldigvis kan de fleste maskiner fra den tid nemt opgraderes til 1-2GB ram biligt. En pc med 2GB ram vil sagtens kunne trække en god almindelig distro som Debian, som efter min mening er langt mere brugbar en Puppy og DSL.
64 MB RAM: så kan den vel
Jeg tror det er spild af tid
Mon ikke 90% af de XP-maskiner der stadig er i brug har 1 gig ram eller mere. Det er nok dem man bør fokusere kræfterne på.
Bortset fra det, så er det et godt initiativ. Det er jo en enestående lejlighed for en masse mennesker til at spare penge, skåne miljøet og lære glæderne ved fri software at kende.
Vejledningen til maskiner med 1 gig ram er rimeligt simpel. Download Ubuntu, Kubuntu, Linux Mint eller openSUSE. Brænd som iso til cd/dvd. Boot med mediet i maskinen, klik "Næste" 5-10 gange. Enjoy. Hvis du oplever problemer, så spørg din foretrukne websøgemaskine, eller kom til SSLUG-møde mandag (roskilde) eller onsdag (Frederiksberg).
Med 512 megs ram, vil jeg mene GNOME/KDE/Unity vil køre fuldt ud lige så godt (læs: pivringe) som MS Windows XP med antivirus, fragmentering, spyware, clutteret reg.db. og hvad der ellers hører med. Problemet her vil bare være at selve (live)installationen for nogle distros kræver mere end 512 megs.
Jeg syntes der er lang vej
Med 512 megs ram, vil
Absolut, og de vil køre bedre. Problemet med XP og RAM forbrug, udover AV, malware, fragmentering OSV, knytter sig i særdeleshed til XP Service Pack 3, der for alvor kræver RAM.
Folk med gamle XP maskiner uden for selvhjælpens nødvendighed, vil mest være henvist til at købe nye maskiner. Dermed med Windows præinstalleret, og så fortsætter historien formentlig nogenlunde som hidtil.
Holder man sig til 32bit Linux, klarer de fleste Linux DE's sig endnu med minimum 512 MB RAM, også fra en Live DVD.
En Go Linux Mint eller
Men hvorfor dog så vælge
Min Slackwareinstallation kræver med Xfce 140 MB RAM indtil man starter noget af substans - browsere skaber gerne flaskehalse, men man kan jo starte med at blokere Flash... Debian kræver jo heller ikke et live-system til installation.
Men hvorfor dog så
Det kan der jo være flere grunde til, eksempelvis for at newbies på den aktuelle distro, kan afprøve det før installering, eller i forbindelse med dualboot. Det er jo en indlysende fordel, at kunne prøve den uden at ændre på harddisken.
Når der udkommer nye versioner af allerede afprøvede distributioner, eller test af en for os helt ny Linux, så er vi alle mere eller mindre newbies. Vi ved ikke hvorledes systemet fungerer på hardwaren f.eks. IHT driver implementering før afprøvning m.v..
ALLE de XP-maskiner, der er
de fleste mere, så det er ikke hardwaren der er problemet.
De fleste ryger direkte på genbrugspladsen, hvor man ikke
kan få lov, til at købe en stump af dem.
Et kæmpe resursespild.
Linux is Ready for the Desktop, og har været det længe.
Hvad skal der til for at få "folk" til at tage springet?
En Linux der kan bruge Android apps eller omvendt?
os.
Der skal det til at
Ellers må Linxcummunitiet spamme tv-kanalernes reklameblokke med reklamer målrettet mod forbrugerne så det går op for dem, at det findes.
Det kan der jo være
Når der udkommer nye versioner af allerede afprøvede distributioner, eller test af en for os helt ny Linux, så er vi alle mere eller mindre newbies. Vi ved ikke hvorledes systemet fungerer på hardwaren f.eks. IHT driver implementering før afprøvning m.v..
Jo, men nu snakkede Keld jo lige om de gamle Windowsmaskiner. Hvis alternativet er at smide dem på lossepladsen, så er der jo pænt frit spil. Selvfølgelig er det attraktivt at kunne teste uden at ændre på disken, det er klart. Men snakker vi stadiet inden beslutningen er taget? For så er jeg enig med Keld i f.eks. at rekruttere Puppy Linux, selv om den får Windows 95 til at se nymodens ud. Måske Crunchbang eller Manjaro? De gør jo Openbox mere appellerende, i hvert fald.
Er det derudover ikke rimeligt at konstatere, at pånær eksotiske grafik- og netværkskort, så vil hardware i XP-alderen typisk være rimeligt velunderstøttet i kernen?
Hvis alternativet er
Jo, hvis alternativet er at smide den ud. Jeg formoder lidt, at det kan handle om folk, mere eller mindre uden forudsætninger og viden om Linux, og at stadiet inden beslutningen formentlig er vigtigere for dem end for øvede.
Det er klart at en Live skive ikke er en nødvendighed, og jeg mener du har ret i, at det er rimeligt at konstatere, at på nær eksotiske grafik- og netværkskort, så vil hardware i XP-alderen typisk være rimeligt velunderstøttet i kernen.
IHT dualboot, hvor man gerne vil beholde den uddaterede XP, eksempelvis fordi den er fyldt med spil, så kan en Linux Live DVD være til stor nytte, der uden risici for ændringer på harddiskene, eller uden først at skifte den primære, uden videre kan afprøves.
#14: Men snakker vi stadiet inden beslutningen er taget? For så er jeg enig med Keld i f.eks. at rekruttere Puppy Linux, selv om den får Windows 95 til at se nymodens ud. Måske Crunchbang eller Manjaro? De gør jo Openbox mere appellerende, i hvert fald.
Problemet er lidt, som jeg oplever det, at de forskellige Linux OS, og de forskellige DE ikke altid er lige funktionelle på de forskellige OS, selvom de bruger samme DE.
Hvis alternativet er at
Tjoe, hvis folk får en dårlig oplevelse af "Linux", så er jeg tilbøjelig til at mene det gør mere skade end gavn.
Jeg tror f.eks. ikke der er nogen af dem der købte en ASUS EEE PC, som nogensinde vil røre "Linux" igen, for nu har de jo set hvor håbløst det var, og det er umuligt at forklare dem at GNU/Linux generelt er omtrent det fedeste nogensinde i softwarens historie, mens en forkryblet, forældet Xandros med icewm er omtrent det mest værdiløse nogensinde.
desktop
Ja det er vigtigt at adskille hvad linux kan køre på i en embedded opsætning og hvad der er en brugbar desktop for gennerelt brug.
#15: Jo, hvis alternativet er at smide den ud.
Hvis vi taler om noget i samme ydelsesklasse som en rpi men med et strømforbrug som en moderne desktop ja så er udsmidning måske den bedste løsning.
Hvis man installerer sådan
Til gengæld er udfordringen hos dem, der har holdt fast i XP så længe, gerne to ting: Et gammelt program, som de subjektivt eller objektivt har svært ved at klare sig uden, eller den danske sprogunderstøttelse.
Måske skal vi genoplive OdinLinux - som et installationsscript af værktøjer, som vi ved findes på dansk.
HejEllers er der Zorin OS,
Ellers er der Zorin OS, som kan indstilles til, at ligne Windows XP, og på dansk.
http://distrowatch.com/table.php?distribution=zorin
Ellers er der Zorin OS,
Så skal det være med LXDE som bruger 128MB, for Gome bruger 512MB
http://zorin-os.com/faq.html
En anden mulighed kunne
http://distrowatch.com/table.php?distribution=legacy
artikel i computerworld
Det kan være der kommer flere artikler om emnet på Computerworld, og andre steder.
Jeg har tænkt mig at lave en wiki-side på klid.dk om emnet, hvor jeg også vil bruge indlægene herfra.
Faktisk er min erfaring
Helt enig; min bærbare fra 2005 (Core2Duo 1,66 GHz 2 Gb ram) var "født" med XP Home Ed. Siden har jeg skiftet til Win 7 (efter et kort besøg hos Vista; mage til ustabilt **** har jeg ikke oplevet), og den kører faktisk bedre end med XP (og jeg havde prøvet med en clean install af XP). Og det er første gang jeg endnu har oplevet at en nyere Windows kører bedre på en gammel maskine end dens medfødte Windows.
minimumskrav til RAM i nyere Windows
klid wiki
#24Skal man ikke have 2 GB
Skal man ikke have 2 GB RAM for at køre Windows 7 eller 8 nogenlunde ordentligt?
Jo Windows i 32bit. Er det 64bit så 4 GB RAM. Begge værdier bør fordobles til henholdvis 4 GB RAM (32bit) og 8 GB RAM (64bit) for at køre optimalt.
Har man max RAM IHT ovenstående, så overvej at formindske Pagefile (virtuel hukommelse) til 256 MB for at optimere ydelsen.
Har man to HDD internt og 2 GB RAM (32bit), eller 4 GB RAM (64bit), så overvej at flytte Pagefile til HDD 2 for at optimere ydelsen (benytter begge HDD til at læse/skrive, men ikke at forveksle med RAID).
#22Godt arbejde Keld.DR
Godt arbejde Keld.
DR har også en artikel, ved ikke om "nogen" har hjulpet dem, eller om de selv har fundet ud af det.
http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2014/04/08/123645.htm
Er der andre medier der har skrevet noget begavet?
Hej
Her er en Zorin version
Her er en Zorin version til gamle PC'er, og Zorin kan ligne Windows XP
http://distrowatch.com/?newsid=08375
Her er en Zorin version
Det kan mange Linux Jan, ved at installere et tema. XP, Win7 eller Macintosh for den sags skyld. Til informantion for begynderen, så er lighederne begrænsede. Bare så man ikke forventer sig alt for meget, ligemeget om det er Zorin, Mint eller Ubuntu m.f..
https://www.youtube.com/watch?v=Vq9HWowuRZc
https://www.youtube.com/watch?v=cBZA1aiV_1Y
https://www.google.dk/search?q=xp+themes+for+linux&oq=xp+themes+for+lin…
HejJa, men hele
Ja, men hele distributionen Zorin er jo netop bygget op, til tidligere windows brugere.
http://distrowatch.com/table.php?distribution=zorin
Lidt billeder af den samme
Skrivebordsmiljø og temaer er ikke helt det samme, og kræver ikke samme installationsmetode og aktivering. Hvis nogen har brug for vejledning, så vær så venlig at spørge.
Årsagen til at jeg har valgt Linux Ubuntu LTS (Long Term Support), og ikke en af de andre Linux er fordi jeg er af den opfattelse, at Ubuntu samlet set er den mest stabile og funktionelle, med bedste support og programudvalg, skarpt fulgt af Linux Mint LTS med Cinnamon.
Ubuntu LTS semi-opgraderer kernen på en måde så funktionalitet ikke knækker i utide, som man kender det med mere eksperimentelle Linux.
Personligt fortrækker jeg Cinnamon skrivebordsmiljø, der er standard på Linux Mint, men her installeret på Ubuntu 12.04 LTS, og ikke bør give tidligere XP, eller Windows brugere i almindelighed, større vanskeligheder. Mulighederne er dog mangfoldige. Derfor, har man spørsmål, så spørg endelig.
Alle skrivebordsbilleder er som nævnt fra samme computer med Ubuntu 12.04 LTS
Ubuntu normalt (Unity skrivebordsmiljø)
https://db.tt/5bIN3X2W
https://db.tt/W728OtuD
----
Ubuntu med Cinnamon (Mint skrivebordsmiljø)
https://db.tt/halDhCCp
https://db.tt/Z0hXZdjq
https://db.tt/AVi5MQ5T
----
Ubuntu med Macintosh skrivebordsmiljø
https://db.tt/SHF1rnav
https://db.tt/5T5N5SuY
----
Ubuntu med Windows XP skrivebordsmiljø og Windows 7 ikoner
https://db.tt/HJC1e06V
https://db.tt/G2qeEkSf
Ubuntu med Cinnamon
Du har godtnok meget på skrivebordet Mit ser mere enkelt ud
https://www.dropbox.com/s/vf4uyrj2h5lutwc/%20Cinnamon.png
Jo jeg bruger skrivebordet
Med et enkelt tryk på et ikon som vist herunder, så kan ikonerne skjules hvis man synes. No problem at all.
https://db.tt/wD4vChbh
"Mate" kan også se meget
http://www.pclinuxos.com/get-pclinuxos/mate/
os.
Hvad der holder "folk" tilbage
Det er et forsøg på at svare på spørgsmålet her i tråden:
#12: Hvad skal der til for at få "folk" til at tage springet?
Jeg er medlem af omtalte "folk". Jeg har haft lyst til at prøve Linux i årevis og har en håndfuld gange forsøgt mig, men er hver gang kommet til kort. Der er så mange muligheder og så mange måder at gøre det på. Hver gang jeg tror at jeg har fundet en løsning, er der et eller andet der blæser det op til et projekt, som jeg ikke finder plads til i min helt almindelige travle hverdag.
Først skal jeg vælge mellem alle de mange muligheder, det kræver en del research og at jeg også lige finder specifikationerne på min hardware. Bagefter kommer der så de små tekniske bump på vejen som ikke er uløselige, men som jeg ikke ved noget om og derfor skal bruge urimeligt lang tid på at løse. Og hver gang er der til sidst kommet noget på tværs, som har henlagt projektet i bunken af "ih-det-ville-jeg-gerne-men-nu-skal-jeg-altså-videre-med-mit-liv".
Alt sammen småting, hvis man vel at mærke har tiden, lysten og overskuddet. Plus mere end gennemsnitlig teknisk begavelse - hvad jeg faktisk bilder mig ind at have, men det er bare ikke nok. Man skal også bruge en masse tid og energi på alle de små forhindringer der bliver ved med at vise sig, og ikke mindst hele tiden lære nyt for at kunne komme videre. Og så er vi altså kommet derhen hvor et skift er noget man gør af nødvendighed, af idealisme eller for udfordringens skyld.
Nu er jeg så igen på jagt efter en måde at få afprøvet feks. Ubuntu, denne gang på min netbook med XP. Jeg går igen igang med research og havner bla. her. Blev jeg klogere, er jeg klar til at gå i lag med min netbook? Njah...
Jeg har fundet ud af at jeg nok skal afprøve 3 forskellige muligheder, og at ingen af mine USB-nøgler er bootable...
Nu skal jeg så overveje om jeg vil bruge et par timer på at vælge hvilken tablet jeg vil købe og så er jeg videre, eller om jeg vil bruge et par timer på at skaffe en bootable USB-nøgle - til at starte med. Men det bliver ikke idag, for jeg har allerede brugt mere tid på projektet end jeg egentlig havde til rådighed.
Som sagt, dette er ikke skrevet som en klagesang, men som et forsøg på at forklare hvorfor en indlysende god ide ikke allerede har indtaget alverdens hardware.
#13: Der skal det til at computerfabrikanterne tilbyder maskiner med Linux, før det sker tør de fleste ikke engang at prøve det.
Ellers må Linxcummunitiet spamme tv-kanalernes reklameblokke med reklamer målrettet mod forbrugerne så det går op for dem, at det findes.
Ja, hvis jeg ender med at købe noget nyt, ville det da være dejligt med en præinstalleret Linux.
Men med alle de mange muligheder, vil jeg næppe kunne finde en præinstallation som er den jeg helst ville have, da der nok ikke bliver meget at vælge mellem fra producenternes side.
Det er jo ikke fordi, jeg ikke er klar over at Linux findes...
Og jeg tør godt. Jeg har bare ikke ressourcerne til at gøre det selv.
Hov, der var da vist lige en forretningsidé, var der ikke?
En onlinetjeneste der hjælper mig med at afklare hvad jeg skal bruge, sørger for at det kommer ind på min maskine og yder support det første stykke tid, med mulighed for tilkøb af support. Alt sammen til en fast pris, som kan konkurrere med at skifte maskinen ud eller opgradere.
Det er muligt at der findes en underskov af kælderbutikker med den slags ydelser på hylderne, men de er ikke dukket op i min research.
Velkommen til MKH.Det er
Det er faktisk ikke svært.
"En onlinetjeneste der hjælper mig" - ja det har du jo lige her.
Fortæl lidt om din hardware, cpu, ram, osv, så vi kan
komme igang.
Evt også ca. hvor du bor, måske er der hjælp lige om hjørnet.
Download
UNetbootin
http://unetbootin.sourceforge.net/
eller
Rufus
http://rufus.akeo.ie/
Download den nyeste
- Ubuntu
- Linux Mint
- Opensuse
- PCLinuxOS
Find en min. 4GB usbpen.
Start Rufus / UNetbootin, vælg din iso-fil, og "brænd" den til din usbpen.
Reboot.
Indstil din bios-opsætning, til at boote fra usb.
Boot fra usb-pennen.
os
Jeg har længe haft den
Men så er det heller ikke sværere. Man kan selvfølgelig løbe ind i nogle vanskeligheder, hvis man har hardware der er dårligt eller slet ikke understøttet, eller hvis man er meget afhængig af nogle nicheprogrammer som ikke er tilgængelige.
Men de fleste husstande har jo adskillige computere, ellers kender man nogen der har tre pensionerede laptops liggende i en skuffe, så man kan sætte sig ind i tingene og løse evt. problemer stille og roligt et ad gangen, på en ikke-produktionskritisk maskine.
Og det med alle mulighederne... i praksis er der kun 3-4 distros der er relevante for en nybegynder-desktopbruger at tage i betragtning. Alt sådan noget fjolleri med at finde det helt optimale filsystem, partitionering osv. er spild af tid. Bare tag default og kom videre. Hvis det er for bøvlet at lave en live-usb fra MS Windows, så find dit usb-cdrom-drev frem og brænd en cd, lad være med at gøre tingene mere besværlige end de behøver være.
Eller køb en usb-stick hos den kære Klavs på Linuxpusher.dk (men vent lige indtil Ubuntu 14.04 bliver tilgængelig, i løbet af indeværende måned):
http://www.linuxpusher.com/da/distributions/Ubuntu%20Linux
... og det er vel heller ikke uden en læringskurve og et vist tidsforbrug at "folk" migrerer fra MS Windows XP til MS Windows 8 og evt. MS Office 2003 til MS Office 2010.
Man skal have lyst men også
Jeg bliver aldrig nørden, men mit system fungerer men et par skønhedsfejl, (mest programmer) 11,2 og 12,1 kørte stadig da 12,3 kom, nok mest for at sige at bare det virker så er det fint. Jeg har forsøgt med andre distro, men falder tilbage til Suse
Ubuntu 12.04 LTS eller 14.04 LTS i løbet af indeværende måned
Rettelse: Ubuntu 14.04 LTS med support til tredje kvartal i 2019. 14.10 som ikke er LTS bør nybegyndere holde sig fra.
For nærværende tidspunkt hedder den Ubuntu 12.04 LTS med support til tredje kvartal i 2017.
Dokumentation. Ubuntu support perioder:
https://wiki.ubuntu.com/LTS
Installer Cinnamon.
PS Vigtigt: virker endnu ikke på Ubuntu 14.04 LTS. Ønsker man Cinnamon DE, så installer Ubuntu 12.04 LTS
Hvis man ønsker at installere Cinnamon på Linux Ubuntu, for dermed at undgå Ubuntu's Unity smartphone brugerflade, men ønsker Ubuntu's stabilitet og ønsker en Windows XP/Windows 7 lignende brugerflade, så er alt hvad man behøver at gøre, at kopiere dette til terminalen punkt for punkt i Ubuntu 12.04 LTS:
sudo add-apt-repository ppa:gwendal-lebihan-dev/cinnamon-stable
(Skriv password og tryk Enter)
sudo apt-get update
(Tryk Enter)
sudo apt-get install cinnamon
(Tryk Enter)
Når terminalen har downloaded og installeret Cinnamon i Ubuntu, så genstart maskinen, og vælg Cinnamon fra logon skærmen før man logger på.
---------------
Installation og vejledning af installation af Ubuntu 12.04 LTS eller 14.04 LTS:
- Download Ubuntu 12.04 LTS ISO (32 eller 64bit):
http://www.ubuntu.com/download/desktop/install-ubuntu-desktop
Eller Ubuntu 14.04 LTS (32 eller 64bit):
http://www.ubuntu.com/download/desktop
Alternativt har man brug for server edition.
http://releases.ubuntu.com/14.04/
- Brænd ISO til DVD. Hvis maskinen ikke har DVD drev, læs tråden for at starte fra USB (maskinen skal understøtte start fra USB).
- Start maskinen fra DVD eller USB (Tryk tasten esc under opstarten, eller ændr opstarten fra BIOS/UEFI ifølge maskinens manual).
- Vælg at maskinen skal starte fra DVD eller USB.
- Fra skrivebordet vælg Install Ubuntu og følg vejledningen.
- Vælg alle standard opsætninger med Dansk som sprog, inklusiv ekstra codecs og online systemopgradering (skal have internetforbindelse), og vælg at skrive dit password for at logge på.
Efter installering og genstart:
- Fra menuen vælg: Systemindstillinger > Sprogindstillinger
- opdater sprogindstillingerne.
- Installer Cinnamon IHT punktet herover: Installer Cinnamon.
Det er alt hvad der kræves for at komme igang med Ubuntu 12.04 LTS eller 14.04 LTS med eller uden Cinnamon, uden skønhedsfejl og besvær overhovedet.
Sværere er det ikke idag.
Alt sådan noget
Meget enig. Nu er det ikke sikkert MKH har noget usb-cdrom-drev, men så måske en anden maskine med cdrom, ellers er der nok en ven der har osv. Og ellers unetbootin som nævnt i #36. Plejer at virke hver gang, men måske skal BIOS på netbooken indstilles til at boote fra usb. Jeg har i al fald ikke hørt om usb-nøgler som ikke er bootable.
Som distro synes jeg Mint eller Ubuntu er gode valg.
faren er overvurderet
Når det kommer til Ubuntu er hovedregelen at enten virker det uden tilpasning eller også kommer det aldrig til at virke og at det første er mere sandsynligt. Ubuntu's unity brugerinterface er fantastisk til netbook form faktoren.
Med usb boot på en netbook er der den hage at du typisk kun har en port der kan bootes fra, så det er næsten med garanti ikke din usb stick der er problemet her. Unetbootin er den nemmeste måde at formatere en usb stick
Hardware er altid et følsomt område, der er en atom serie(clover trail) der er kendt for at give problemer(lærte selv den lektie på den hårde måde efter et impulskøb) og visse trådløse nætkort skal have drivere fra et non-free repository, men hvis tingene er understøttet fungere ting ofte langt mere gnidningsløst end du er vant til fra Windows.
#39:
Rettelse: Ubuntu 14.04 LTS med support til tredje kvartal i 2019. 14.10 som ikke er LTS bør nybegyndere holde sig fra.
Hvorfor dog det, det er efter min mening lidt en myte at LTS er mindre eksperimental end de halvårlige opdatetinger, LTS har mere at gøre med API'er og systembiblioteker hvilket ikke har den store relevans for en normal hjemmebruger, 13.10 har f.eks. væsentlige forbedringer i forhold til 12.04 og er ikke mere ustabilt. Og så skremmende er den halvårlige opdaterings process heller ikke.
Hvorfor dog det, det er
Jo det er der ganske ofte for Windows brugere, og det er ingen myte, at LTS er mere stabilt. 13.10 indeholder absolut intet tidligere Windows brugere savner. De forventer lang support som Windows tilbyder, og derfor bør man anbefale LTS udgaver (Long Term Support), ikke det nyeste, og bestemt slet ikke kort tids udgaver.
Selv Ubuntu 14.04 LTS har fejl som forlængst er løst i Ubuntu 12.04 LTS. 12.04 er fare the most stabile Ubuntu system, lettere og mere stabil end nogen Windows nogen sinde har været!!!
Du bør forstå hvad #35 beklager sig over (han har tydeligvis ikke opdateret viden).
Hvergang, og jeg mener hvergang Dudsen, at der udkommer et nyt operativ system, så er det dårlig hjælp at anbefale et sådant til Linux begyndere. Det er det også på Windows og Mac for den sags skyld. Ingen systemadministrator med respekt for sig selv og andre, anbefaler at installere et helt nyt OS, men venter til de værste fejl er løst.
Lad nørderne om at løse problemer.
Det er standard Dudsen. Aldrig anbefal et helt nyt operativsystem, never ever ikke til begyndere, og slet ikke professionelt. I gentagelsestilfælde er det fyringsgrund på nogle arbejdspladser, ganske alvorligt hvis det koster virksomheden indtjening. Derfor tester man så øjenene er ved at trille ud af hovedet, Der er nul grund til at tage lettere på nybegyndere.
(men vent lige
Rettelse: Ubuntu 14.04 LTS med support til tredje kvartal i 2019. 14.10 som ikke er LTS bør nybegyndere holde sig fra.
Takker. Jeg har rettet mit indlæg. Det var en grim svipser.
Jeg er på sin vis enig i at der ikke er nogen grund til at haste sig ud i at opgradere til det nyeste samme dag som det udkommer, da visse børnesygdomme og papercut-bugs er at forvente. Men jeg tvivler på at Ubuntu 14.04 f.eks. på udgivelsesdagen har nogle kritiske bugs der forhindrer fru Hansen i at udføre sine basale daglige opgaver som hjemmedesktop-bruger.
Og så er det lidt sjovt, at du i samme åndedrag som du på det kraftigste fraråder at installere en frisk release, kommer med vejledninger til installere et "uofficielt", non-default skrivebordsmiljø. Det er da om noget, noget som kan afstedkomme alle mulige problemer, og som er nørdet.
lts
Selv Ubuntu 14.04 LTS har fejl som forlængst er løst i Ubuntu 12.04 LTS. 12.04 er fare the most stabile Ubuntu system, lettere og mere stabil end nogen Windows nogen sinde har været!!!
Eksempler? Min erfaring har været at jeg løber ind i lige så mange bugs i LTS releases som i ikke LTS releases.
Når canonical skubber en release ud til de brede masser er den testet det er ikke som med fedora og opensuse hvor den gratis version er "demo/test" for en betalingsversion, Selvfølgeligt skal nybgyndere ikke rode med beta eller alfa releases, men pointen er at her at at de halvårlige ubuntu udgivelser ikke er testudgivelser
Når det kommer til store professionelle instalationer gælder der andre regler hvilket er grunden til at vi stadigvæk har så mange XP maskiner her køres der en stiv test/staging/prod cyclus og selv browserne holdes typisk en 4-5 versioner tilbage(firefox har et LTS træ af samme grund), for 4 år siden da jeg sidst havde med slutbruger support at gøre skulle jeg forholdemig til tn3270 interfaces og OS/2 applikationer, der var ældre end winXP.. Men på forbrugermarkedet er trenden at de succesfulde firmaer ruller ud hurtigt og ofte(Android og chromeOS er gode eksempler på den slags).
Eksempler? Min erfaring
Det er korrekt. LTS udgaver såvel som ikke-LTS, OSX, Windows XP, Vista, Win7 og 8 m.f. har alle fejl i starten. Det er derfor begyndere bør vente.
Hvad 14.04 angår, så installerede jeg den først i går. Derfor ved jeg ikke så meget om hvad der endnu ikke virker, bortset fra at Cinnamon ikke gør det endnu.
Det er ofte samba netværket den er gal med i starten. Problemer med at se de andre maskiner og at de kan smide opsætningen, programmer der endnu ikke virker, grafikdrivere osv, problemer der bliver løst hen af vejen, men indtil da kan være rimelige tidsrøvene at finde workarounds på.
Forskellen med LTS er den lange support, der ligesom med fx XP og selv Vista osv, ender med at blive løst med efterfølgende lang stabilitet.
#43 Og så er det lidt sjovt, at du i samme åndedrag som du på det kraftigste fraråder at installere en frisk release, kommer med vejledninger til installere et "uofficielt", non-default skrivebordsmiljø. Det er da om noget, noget som kan afstedkomme alle mulige problemer, og som er nørdet.
That's the point. Just covering all possibilities.
Mens Cinnamon virker problemløst i 12.04, så kan det endnu slet ikke installeres i 14.04. Det viser netop forskellen på et gennemtestet og nyudgivet operativsystem, og uanset det er LTS eller ej.
cinamnon er unstable software for ubuntu
Kommer cinnamon ikke fra et ufficielt ppa repository der ikke er betegnet som "stable" af canonical, og derfor ikke er omfattet af ubuntu's QA politik. Ja hvis du er nørdet nok til den slags er der en værdi ikke at forblive på ældre platforme indtil 3je parter har lavet QA. Det er her LTS spiller ind når det kommer til grundsystemet er den nyeste udgave typisk den mest stabil men 3je parts programmer distro folkene intet har at gøre med kan værre afhængige af features der gav for mange problemer tidligere og derfor er blevet ændret.
ppa repositories er pr definition unstable/untested ja nogle gange er det fint men du kan ikke have samme tillid til det som "main" repository og den skillelinie er vigtigere end LTS vs rullende.
ppa repositories er pr
Det kan vi kun være enige i. Som du nævner, så kan det være fint, og det er tilfældet med Cinnamon på Ubuntu 12.04 LTS, formentlig snart også på 14.04 LTS.
Jeg har personligt testet det så grundigt igennem, at jeg med Cinnamon på Ubuntu 12.04 ikke tøver med at erklære det fuldstændigt stabilt. Det ville jeg aldrig gøre, hvis ikke jeg var sikker.
Der er tale om skift mellem Unity og Cinnamon i flere konti på samme computer, imellem flere sprog på hver konto og uden genstart mellem skift. Der er udover tale om rigtig mange installerede themes, Ubuntu 12.04 klarer det hele uden crash.
Metoden nævnt højere oppe i tråden til install af Cinnamon, er indtil videre KUN til Ubuntu 12.04 LTS, hverken Debian eller andre Linux. Hvis man ønsker Cinnamon på en anden Linux, så skal man istedet følge den aktuelle Linux vejledning.
Linux begynderen bør vælge Ubuntu 12.04 LTS
Logon med henholdsvis Unity og Cinnamon på Ubuntu 12.04 LTS (Precise Pangolin).
Filmen er en H264 mp4 (50 MB), og er testet på Firefox og Google Chrome.
https://db.tt/b3hrXh4e
Til sammenligning med et billede af Ubuntu 14.04 LTS (Trusty Tahr), der endnu har nogle fejl, som en Linux begynder derfor bør vente lidt med at installere.
https://db.tt/hgFUAGBG
Det kan vi kun være
Det kan vi kun være enige i. Som du nævner, så kan det være fint, og det er tilfældet med Cinnamon på Ubuntu 12.04 LTS, formentlig snart også på 14.04 LTS.
Bemærk her at problemet cinanamin og 1404 LTS er cinanamon og ikke ubuntu eller sagt på en anden måde det er ikke 1404 der er ustablilt men dine 3je parts programmer der ikke understøtter det nyeste API.
Min pointe er at man bør og skal adskille LTS's stabile API fra alle betragninger om bugfixes og grund stabilitet. Det er ikke samme ting. Er du afhængig af 3je parts programmer der ikke bliver aktivt udviklet/opdateret ja så er API stabilitet vigtigere end et stabilt grundsystem og her skal du vælge LTS mens hvis du ikke er så giver LTS meget mindre mening.
Ubuntu LTS er iøvrigt praktisk tager rolling release sammenlignet med RHEL/SLED der ikke engang har opgraderet fra gnome2/GTK2 endnu.
#48:
Til sammenligning med et billede af Ubuntu 14.04 LTS (Trusty Tahr), der endnu har nogle fejl, som en Linux begynder derfor bør vente lidt med at installere.
Ud over at dine 3je parts programmer ikke har opgraderet til at understøtte det nyere API hvilke fejl er du stødt ind i, jeg foretog opdateringen i lørdags og er ikke rendt ind i noget der ikke virkede som det plejer. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst havde en desktop der crashede(ok det var for 2 år siden efter jeg fik sat noget defekt ram i en maskine), selv ikke den wintel laptop jeg sidder ved på arbejde. Min tablet(google nexus) derimod crasher en gang om måneden.
Bemærk her at
Nej det har du fuldstændigt misforstået. Cinnamon kan endnu ikke installeres på Ubuntu 14.04. Bundles til Cinnamon eksisterer endnu ikke, kun Nemo bundles er indtil videre lavet, og det er ikke hvad det her handler om, og især ikke cinanamon og cinanamin, der intet har med sagen at gøre, idet jeg tror du muligvis har kikket lidt dybt i en god scottish ale guinness ;-)
Der er tale om en ren Ubuntu 14.04 LTS installation uden Cinnamon og Nemo.
#49: Ud over at dine 3je parts programmer ikke har opgraderet til at understøtte det nyere API hvilke fejl er du stødt ind i, jeg foretog opdateringen i lørdags og er ikke rendt ind i noget der ikke virkede som det plejer.
Det er besvaret i ovenstående, og de fejl og mangler jeg endnu PT har oplevet med 14.04 beskrevet her: http://www.linuxin.dk/node/21286#comment-83868 som jeg regner med du har læst på dette tidspunkt.
Jeg er interesseret i om du oplever samme resultat, men forudsætningen er at vi tester det samme. Der er ikke tale om ekstra DE installationer bortset fra Cairo Dock.
Du kan se en fejl herfra, hvor der allerede idag kom en Ubuntu base opdatering der delvist løste problemet med at oprette et computer ikon. Der er stadig fil konflikt, og det samme sker hvis man forsøger at oprette et ikon til et samba netværksdrev. Ikonet virker, men kan kan ikke flytte ikonet på skrivebordet uden en meddelelse om fil konflikt:
https://db.tt/mxqLzW8U