En mikroøkonomisk forklaring på monopolet Microsoft

vbhgbbtgfreee

Der gisnes om, hvorfor Microsoft dominerer markedet for software. Nedenfor forsøger jeg ud fra et mikroøkonomisk perspektiv at redegøre for, hvilke mekanismer, der gør sig gældende, når forbrugere vælger computer og software. Det er disse mekanismer, som jeg mener, har givet Microsoft sit monopol. Det er også ud fra disse gisninger, at jeg kommer med bud på, hvordan man kan forbedre Linux' niche i forhold til hjemmecomputermarkedet. Til grund for de antagelserne præsenteret nedenfor ligger der en ide om forbrugeren som en rationel aktør. Det vil sige, at forbrugere ønsker at minimere deres omkostninger ved køb af computere.

Den overordnede forklaring på dominansen

Indenfor mikroøkonomien har vi en teori, der beskriver en hvis type af monopoler som netværksøkonomier. Dette skal forstås som monopoler, der har fået tildelt deres ”magt” gennem andre firmaers brug af deres produkt. Helt konkret er VHS'en et klassisk eksempel, hvor filmindustrien tager videobåndet til sig på bekostning af betaen. Dette selvom at betaen af mange regnes for at være bedre. Senere er Microsoft og Windows også kommet på listen over denne type monopoler. Her er det forbrugeren i en ufrivillig og uskøn forening med softwareindustrien, der har givet Microsoft deres ”magt”.

Forbrugeren giver magten til Microsoft

Asymmetrisk værditilskrivning er et af de mest spændende områder indenfor mikroøkonomi. Teorien siger at tab gør mere ondt på forbrugere end gevinster. Denne teori uddbybes normalt med at et samlet tab, gør mindre ondt end flere små tab, der tilsammen er lige så stort som det samlede tab. Følgende eksempel kan belyse dette: Forestil dig en familie der skal købe en ny PC til 5000 kr. De kan vælge at købe PC'en til 5700 kr. med Windows eller han kan købe PC'en til 5000 kr. og senere købe Windows. Teorien, som blev forfattet af Kahneman og Tversky, siger at forbrugeren foretrækker det samlede tab på 5700 kr. (en dybere fremstilling af dette emne, kan findes i Robert H. Franks ”Microeconomics and Behavior fra 2006, side 267).

Fuldkomment konkurrence marked

Mange drømmer om, at også softwareindustrien bliver omfattet af det fuldkomne konkurrence marked. Imidlertid er der lang vej, eftersom forbrugerne ikke har den nødvendige information, som kræves, når de skal træffe et valg. Eksempelvis er der mange, som siger, at de køber en Windows PC fordi Linux er inkompatibel med det de skal bruge den til. Det eneste der ligger til grund for en sådan udtalelse, er en vag ide om hvad Linux er. Igen kan mikroøkonomiske teorier komme os til hjælp. Man taler i forbindelse med den ”vage ide” om at kaste anker og justere efter dette. For en del år siden administerede jeg et IT-cafe projekt. Vi besluttede os at prøve at lave en Linux maskine. En af nørderne sagde med store øjne, at det var umuligt og svært og... ankeret var kastet og justeringen påbegyndt. Han blev skuffet, da Linux tonede frem med sit nydelige skrivebord og ikoner og dobbeltklik. At maskinen ikke blev et hit, er nok fordi den ikke var videre hurtig.

Med andre ord

Det handler ikke blot om at købe en computer, der virker. Der er en række andre faktorer, som bliver nød til at medregnes. For det første er der spørgsmålet om monopolet. Folk har svært ved at slippe uden om Microsoft rent fysisk. Praktisk talt alle fysiske forretninger sælger computer med Windows installeret. Dernæst har de ikke den viden, der skal til for at finde alternativer. Samtidig føler folk, at det gør mindre ondt at købe en PC med Windows i første omgang. Og når de har det, hvorfor så skifte. I såfald ville de lide endnu et tab.

For at få folk til at skifte, er det nødvendigt at gøre det muligt at få en PC med Linux. Dell er i det store udland et eksempel på et firma, der har taget Linux til sig og sælger det komercielt. Også Fujitsu-Siemens overraskede med at levere en Knoppix cd med til min bærbar, da jeg købte den. Dernæst er det nødvendigt at informere folk om, at Linux til enhver tid er et billigere alternativ (forbrugere vil i sidste ende gerne spare). Du behøver hverken dyrt antivirus software (du behøver intet) og du kan få en officepakke gratis. Tillige er der mange spil, som faktisk kan køre Linux. Det vil sige, en måde at bryde monopolet på, er at nedbryde den ”magt” som softwareindustrien giver Microsoft blot ved den rigtige information.

floop
floop's picture
Antal: 271
Tilmeldt:
17-10-2006
User is offline
Re: En mikroøkonomisk forklaring på monopolet Microsoft

Ganske fin artikkel udfra en økonoms synspunkt, og som du selv belyser, hører der mange inkarnerede fordomme til fravalget af linux - og ikke mindst, uvidenhed.


casperh
Antal: 414
Tilmeldt:
16-08-2007
User is offline
Super god artikel. - Jeg

Super god artikel.

- Jeg tror vejen frem er at få folk, som er trætte af Vista til at få øjnene op for Linux. Jeg har fået min far og nogle venner med på vognen. Det er bare med at sprede ordet!


dk_zero-cool
dk_zero-cool's picture
Antal: 2529
Tilmeldt:
21-12-2007
User is offline
Re: En mikroøkonomisk forklaring på monopolet Microsoft

Ja, Linux er ved at komme mere og mere frem. Har lige installeret Linux hos to nye tidligere microsoft brugere her i weekenden. Så nu er det 7 indenfor min omgangskreds der har skiftet indenfor det sidste år.


stig65
Antal: 1027
Tilmeldt:
29-01-2007
User is offline
Re: En mikroøkonomisk forklaring på monopolet Microsoft

Iflg. w3counter er der nu 1.95% af brugerne der benytter linux http://www.w3counter.com/globalstats.php For et år siden var det 1.25%, så det går jo den rigtige vej....


cb400f
cb400f's picture
Antal: 3434
Tilmeldt:
20-02-2005
User is offline
Re: En mikroøkonomisk forklaring på monopolet Microsoft

Disse tal er noget lavere, men viser stadig en markant vækst indenfor det sidste år:
http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=...

.. og der findes jo også det der MacOS som flere og flere bruger.


Slettet8
Antal: 106
Tilmeldt:
09-03-2008
User is offline
En tur i Merlin

I dag stod jeg ved af en mand i Merlin. Han holdt en flot indpakket æske med Microsofts Officepakke i hånden. Jeg var lige ved at sige, at den kan du få i en gratis og bedre udgave på nettet helt legalt. Han ville sikkert have skulet på mig, og tænkt at intet er gratis i dag? Hvad ligger under? Bliver jeg bondefanget? Er det ulovligt? Imidlertid tror jeg ikke, at Merlin fik solgt programpakken til manden. Jeg tror godt, jeg kunne have overtalt ham til Openoffice såfremt jeg gjorde forsøget. Pointen er, at folk er lettere at overtale, når det er gratis og når det er godt. Man skal bare bryde igennem det første lag af mistænksomhed. Intet er gratis i dag, og dog... Da jeg forlod Merlin, fik jeg den sjove ide (som ikke er så sjov for Merlin eller de implicerede) at ligge sedler blandt de dyre kommercielle produkter, hvor folk blev opfordret til at hente Openoffice. Det jeg tror, og som jeg argumenterer for i artiklen, er at den rigtige information, den omfangsrige information og den sammenlignende information, vil kunne flytte mange brugere, som skal have en PC til brug på internet og lignende.


cb400f
cb400f's picture
Antal: 3434
Tilmeldt:
20-02-2005
User is offline
Re: En mikroøkonomisk forklaring på monopolet Microsoft

En anden lille anekdote...

Min svogers mor stod og manglede et kontorprogram, bare til at skrive breve og den slags, hun er pensionist og aldeles computer-*u*interesseret. Så jeg sagde "giv hende da en OpenOffice og spar en masse besvær og penge/dårlig samvittighed", Svar: "Nej, det er alt for svært for hende, hun skal have noget der er nemt!".

Jeg tror faktisk det endte med at han købte MSO til hende - men det kan også være det blev en uautoriseret kopi. I hvert fald fik hun MSO uden at han gad bruge 5 minutter på at kigge på OOo først...

Vi skal have nogle computer-analfabeter til at stå for markedsføringen, folk har tilsyneladende ingen tillid til folk der er lidt entusiastiske.


dk_zero-cool
dk_zero-cool's picture
Antal: 2529
Tilmeldt:
21-12-2007
User is offline
Re: En mikroøkonomisk forklaring på monopolet Microsoft

Jeg synes det er sjoft ved folk der ikke engang vil prøve noget nyt, på trods af det ikke koster dem andet end lidt tid. Hvis de skulle punge ud i dyre domme for at prøvet det af, så kunne jeg forstå det. Men hvorfor skal det være så svært at prøve noget gratis, FØR man prøver det der koster folk deres månedsløn ?? Det tager 1min at slette OOo igen, hvis man ikke mener det er noget man kan bruge. Og man skal blot ind på deres hjemmeside og hente det ned. Man skal ikke rende rundt i forretninger for at finde det...


Olsnbabz
Antal: 45
Tilmeldt:
28-06-2008
User is offline
Re: En mikroøkonomisk forklaring på monopolet Microsoft

Jeg fik også en 6 års gammel windåse bruger til at skifte over til windows, og han var rigtig glad for det, samt jeg også er rigtig glad for det.


Vandnørden
Antal: 14
Tilmeldt:
09-04-2008
User is offline
VBA mangler i openoffice

En ting jeg synes er temmelig problematisk, er når man har brugt en del tid med at programmere i VBA for at få sat nogle bestemte rutiner op og så ikke kan tage dem med over i openoffice!!
En anden ting jeg har erfaret er at MS Office 2007 dok. ikke kan opnes i OpenOffice uden en converter fra MS!!
/ vandnørden ;o)